|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5623
|
Title: | Difficulties in Dealing with English Prepositions of Place Encountered by Students with Native Arabic Language Background |
Authors: | Kunt, Naciye Abdulnnour, Abd Alati Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language--Study and Teaching Negative transfer Substitution Spatial prepositions Language interference |
Issue Date: | Jan-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Abdulnnour, Abd Alati. (2019). Difficulties in Dealing with English Prepositions of Place Encountered by Students with Native Arabic Language Background. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study investigated the errors that Arab EFL learners produce when they use
the English spatial prepositions above, among, at, behind, below, between, in
front of, on, and under. Also, the role of the mother tongue in producing such
errors in using these ten prepositions was under investigation in this study. The
participants of this study were 72 Arab students 48 males and 24 females, who
study at the Foreign Languages and English Preparatory School, Eastern
Mediterranean University. All the participants were Arabic native speakers, and
they were from different Arabic countries which are: Libya, Yemen, Egypt,
Bahrain, Jordan, Syria, Iraq, Palestine, and Morocco. A test consisted of two
parts was used to collect data. The first part was fill-in-the-blank question which
contained 30 questions about the ten prepositions of place (three questions for
each preposition). And the second part was a picture incomplete sentence which
had 20 incomplete sentences (two questions for each preposition). The data
obtained from the participants was analyzed qualitatively by checking the
answers and scoring the wrong answers for each preposition. Results showed that
Arab EFL learners have the problem of substitution in using English prepositions
of place. In addition, leaving the question with no answer was employed by the
participants. The results about the role of the mother tongue found that negative
transfer played a role in the production of these errors. Finally, the study
provides implications for Arab EFL learners regarding the use of English spatial
prepositions, and some suggestions for further research in this area.
Keywords: Negative transfer, Substitution, Spatial prepositions, Language
interference. ÖZ:
Bu çalışma, İngilizcede mevcut olan “above, among, at, behind, below, between,
in front of, on, ve under” yer edatlarını kullanırken Arap kökenli öğrencilerin
yabancı dil olarak İngilizce öğreniminde yaptıkları hataları araştırmaktadır.
Çalışmada ayrıca bu on edat kullanılırken bu tür hataların yapılmasında ana dilin
rolü de araştırılmıştır. Katılımcılar, Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller
Okulu İngilizce Hazırlık Programında öğrenim gören 48’i erkek ve 24’ü kadın
olmak üzere 72 Arap kökenli öğrenciden oluşmaktadır. Tüm katılımcılar Arap
kökenli olup, ana dili Arapçadır. Öğrenciler; Libya, Yemen, Mısır, Bahreyn,
Ürdün, Suriye, Irak, Filistin ve Fas olmak üzere farklı Arap ülkelerinden
gelmektedir. Veriler, iki bölümden oluşan bir test kullanılarak toplanmıştır. İlk
bölüm, bu on edatla ilgili 30 soru (her edatla ilgili 3 soru) içeren boşluk
doldurma türünde sorulardan oluşmaktadır. İkinci bölüm ise tamamlanmamış 20
cümleden oluşan boşluk doldurma türünde bir resimdir (her edatla ilgili 2 soru).
Katılımcılardan elde edilen veriler, cevaplar kontrol edilerek ve her edatla ilgili
yanlış cevaplara puan verilerek niteliksel olarak analiz edilmiştir. Sonuçlar,
İngilizce öğrenimi gören Arap kökenli öğrencilerin yer edatı kullanımıyla ilgili
sorun yaşadığını göstermiştir. Bazı kısımlarda öğrencilerin, cevap vermekten
kaçındığı görülmüştür. Ana dilin etkisi ile ilgili sonuçlar, olumsuz aktarımın bu
hataların oluşumunda etkili olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak bu çalışma,
İngilizcede mevcut olan yer edatlarının kullanımına yönelik olarak Arap kökenli
öğrencilere bazı çıkarımlarda bulunmakta ve bu alanda yapılabilecek çalışmalara
bazı öneriler sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Olumsuz aktarım, Yer edatı kullanımı, Yer edatları, Ana dil
müdahalesi. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5623 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|