DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Industrial Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5627

Title: A Real Life Feasibility Analysis in a Delivery Service System
Authors: Güden, Hüseyin
Azimi, Safa
Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering
Keywords: Industrial Engineering
Delivery processes--Online Food
Electronic Commerce--Online Food Delivery
Electronic commerce--marketing management
Internet Marketing--Management
Feasibility analysis
Distribution
Online food delivery
Economic analysis
Mixed-integer programming
Issue Date: Feb-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Azimi, Safa. (2018). A Real Life Feasibility Analysis in a Delivery Service System. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Industrial Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Online food ordering is an emerging field in recent years in the restaurant industry. The availability of this platform provides customers with convenient food shopping and restaurants with increased productivity and order accuracy. Feed Me Cyprus (FMC) is an online food ordering application, that has been in progress since the beginning, now it is considering to start the delivery service by itself. For this purpose, the feasibility of establishing the own distribution network for a real-life service system which is FMC was analyzed in this research. Two strategies have been developed, one with considering the restaurants separately and the other with grouping restaurants according to their locations. All related data and information are obtained from several resources and the problem was formulated as a mixed-integer programming model. The developed model was used to find the expected annual profit of FMC for all alternative scenarios. Both of the strategies, by trying different service prices: 6, 7,…,10 Turkish lira (TL) and delivery units were profitable. The second strategy is developed to increase the utilization of the delivery units and the expected profit of FMC by combining restaurants in groups based on their locations. By applying a comparison between the results of the two strategies, the second one was more profitable. In this way, some useful information and guiding comments for FMC are obtained by implementing several economic analyses based on the found numerical results of the second strategy. Except for some cases in price 6 TL, the results for the rest of the prices in economic analyses were acceptable based on their net profit and payback period. Keywords: Feasibility analysis, Distribution, Online food delivery, Economic analysis, Mixed-integer programming
ÖZ: İnternet üzerinden yemek siparişi vermek son yıllarda restorant sektöründe gelişen bir alandır. Bu platformun kullanılabilirliği, müşterilere olan uygun yiyecek alışverişi ve restoranlara daha fazla üretkenlik ve sipariş doğruluğu sağlar. Feed Me Cyprus (FMC) şirketi de bunlardan biridir. Kurulduğundan beri restorantlara internet üzerinden sipariş verme hizmeti sağlayan bu şirket son zamanlarda kendi dağıtım ekibini oluşturarak siparişlerin müşterilere dağıtımını da kendisi yapmayı planlamaktadır. Bu amaçla, FMC olan gerçek bir hizmet sistemi için kendi dağıtım ağını kurmanın olabilirliğiyle bu araştırmada analiz edilmiştir. Bu kapsamda birinde restorantların ayrı ayrı düşünüldüğü diğerinde gruplar halinde konumlarına göre düşünüldüğü iki strateji ele alınmıştır. İhtiyaç duyulan veri ve bilgiler çeşitli kaynaklardan elde edilmiş ve problem bir karma tamsayılı programlama modeli olarak formülize edilmiştir. Geliştirilen model kullanılarak ele alınan tüm senaryolar için FMC şirketinin olabilir yıllık karı bulunmuştur. Her iki strateji de farklı hizmet fiyatlarını: 6, 7,…, 10 Türk lirası (TL) ve teslimat birimleri deneyerek karlıydı. İkinci strateji dağıtım birimlerinin kullanım oranlarını ve FMC şirketinin olabilir karını artırmak üzere geliştirilmiştir. İki stratejinin sonuçları arasında bir karşılaştırma uygulayarak, ikincisi daha karlı olduğunu fark ettik. Bu şekilde, ikinci stratejinin bulunan sayısal sonuçlarına dayalı çeşitli ekonomik analizler yapılarak FMC şirketi için bazı yararlı bilgiler ve yol gösterici çıkarımlarda bulunulmuştur. 6 TL fiyatındaki bazı durumlar dışında, ekonomik analizlerde kalan fiyatların sonuçları net kar ve geri ödeme sürelerine göre kabul edilebilirdi. Anahtar Kelimeler: Olabilirlik analizi, Dağıtım, Çevrimiçi yemek teslimatı, Finansal analiz, Karma tamsayılı programlama
Description: Master of Science in Industrial Engineering. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering, 2021. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hüseyin Güden.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5627
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
azimisafa.pdfThesis, Master1.44 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback