|  | 
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
 Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
 
        
            | Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5637 |  
 
| Title: | Factors Influencing Consumer Purchase Intention in Social Media |  | Authors: | Köksal, Mehmet Jibrin, Yusufu Chima
 Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
 |  | Keywords: | Marketing Management Purchase intention-Social Media-Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-)
 Word-of-mouth advertising
 Marketing
 Customer Satisfaction
 Customer relations
 Social media-Marketing
 Communication in marketing
 Firm-communication
 User-generated communication
 Electronic word of mouth
 Brand image
 Purchase intention
 Social media communication
 |  | Issue Date: | Feb-2021 |  | Publisher: | Eastern Mediterranean University - Doğu Akdeniz Üniversitesi |  | Citation: | Jibrin, Yusufu Chima. (2021).Factors Influencing Consumer Purchase Intention in Social Media.Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus |  | Abstract: | A number of factors influence consumer purchase intention especially in the digital 
environment. With the advent of social media marketing, brands make effort to attract 
attention of consumers. The primary goal of this research is to explore the factors that 
influence brand purchase intention (BPI) of consumers in the context of social media 
environment. The factors examined included social media communication i.e. user generated (UGSMC) and firm-created communication (FCSMC), brand image (BI)
and electronic word of mouth (eWOM). Their respective influence on brand purchase 
intention was analyzed. 
Necessary data was gathered via a random sampling technique where surveys were 
distributed at populated areas like restaurants and malls within Turkish Republic of 
Northern Cyprus. The data collected were analyzed using the SPSS statistical software 
to evaluate the relationship between the observed variables. 
Findings in this study demonstrated that UGSMC and BI have a positive effect on BPI. 
However, FCSMC and eWOM exhibited a negative association with BPI. 
This research contributes to existing literature by further affirming the importance of 
social media communication and building positive brand image in stimulating 
favorable purchase intention from customers. It also demonstrates how factors like 
trust and information overload could hinder the positive influence of firm-created 
communication and electronic word of mouth on consumer purchase intention. 
iv
Keywords: Firm-communication, User-generated communication, Electronic word of 
mouth, Brand image, Purchase intention, Social media communication. ÖZ:Dijital ortamda birçok faktör tüketicinin satın alma niyeti üzerinde etkili olmaktadır. 
Sosyal medya pazarlamasının gelişimi ile markalar tüketicilerin ilgisini çekmek için 
çaba harcamaktadır. Bu çalışma sosyal medya ortamı bağlamında tüketicilerin marka 
satın alma niyetini etkileyen faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır. İncelemeye konu 
olan faktörler sosyal medya iletişimi (kullanıcı ve firmalar tarafından yaratılan), marka 
imajı ve elektronik ağızdan ağıza iletişimi içermektedir.
Araştırma için gerekli olan veriler anket yöntemiyle Kuzey Kıbrıs Cumhuriyetinde 
restoran ve alışveriş merkezleri gibi kalabalık yerlerde rastlantısal örnekleme tekniği 
ile elde edildi. Söz konusu veriler gözlemlenen değişkenleri değerlendirmek üzere 
SPSS istatistik yazılımı ile analiz edildi.
Çalışmanın bulguları kullanıcı tarafından yapılan sosyal medya iletişimi ve marka 
imajının tüketicilerin satın alma niyeti üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu 
göstermiştir. Bununla beraber, firma tarafından yapılan sosyal medya iletişiminin 
tüketicilerin satın alma niyeti üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olduğunu ortaya 
koymuştur.
Bu araştırma sosyal medya iletişiminin ve tüketicilerin olumlu satın alma niyetlerini 
teşvik etmede pozitif marka imajı geliştirmenin önemini daha iyi ortaya koymuştur. 
Ayrıca, tüketici güveni ve aşırı bilgi gibi faktörlerin firma tarafında yapılan sosyal 
medya iletişimi ve elektronik ağızdan ağıza iletişimin tüketicilerin satın alma niyetleri 
üzerindeki olumlu etkisini azalttığını göstermiştir.
vi
Anahtar Kelimeler: Firma-tarafından yaratılan sosyal medya iletişimi, 
kullanıcı-tarafından yapılan sosyal medya iletişimi, Marka imajı, Satın alma niyeti.
 |  | Description: | Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Mehmet Haluk Köksal. |  | URI: | http://hdl.handle.net/11129/5637 |  | Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics 
 |  
 
 
 
| This item is protected by original copyright | 
 Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.   |