|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5638
|
Title: | An Empirical Study of Iran’s Hand Woven Product Market |
Authors: | Oney, Emrah Shayegan, Soheila Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Marketing Management Carpets-Rugs-Commerce Coolness Attractiveness Utility Originality Perceived Value Purchasing Intention Iranian Carpet |
Issue Date: | Aug-2020 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University - Doğu Akdeniz Üniversitesi |
Citation: | Shayegan, Soheila. (2020).An Empirical Study of Iran’s Hand Woven Product Market. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus |
Abstract: | The production of carpets has been an economic pillar of Iran for more than four
hundred years. In time that the carpet industry was booming because of the reputation
and demand for Iranian carpets in worldwide market and also because of the
development of the Iranian urban carpet workshops, Europe’s tendency toward this
industry revolutionized the organization of production. Albeit, Iranians handwoven
has been still keeping its first and foremost position in the global market. Therefore,
this work tries to investigate the purchasing intention of Iranian’s handwoven Persian
Carpets from customers’ standpoint.
In this study, the primary data are under consideration in such a way that questionnaires
are structured as a paper questionnaire that respondents complete all alone. When the
questionnaire is arranged and structured by shrouded steps in the past segment, it is
separated into twelve sections. The first section of the questionnaire guarantees that
the correct respondent will continue through the survey. A group of 50 respondents
have been chosen aimlessly from the population to pre-test the questionnaire. Finally,
300 respondents from the population had been chosen by chance and were presented
the questionnaire to respond.
The most generally utilized software for statistical examination is PLS and IBM's
SPSS. Totally, 10 hypotheses were developed to be investigated in this study so as to
indicate the association between attitudes as functions and consumer's purchasing
intention. The result of the analysis and collected information from previous studies
are consistent with each other.
iv
All in all, we found out that attractiveness of a product not only has a positive effect
on consumers’ attitude but also the relationship between attractiveness and mediator
perceived value is a full mediation. Additionally, the results of our study revealed that
both utility and originality play a part as partial mediators between perceived value
and attitude toward purchasing Iranian carpets.
Keywords: Coolness, Attractiveness, Utility, Originality, Perceived Value,
Purchasing Intention, Iranian Carpet. ÖZ:Halı üretimi dört yüz yıldan uzun bir süredir İran için ekonomik bir sütun olmuştur.
Halı endüstrisinin dünya pazarındaki İran halılarına olan itibarı ve talebi ve aynı
zamanda İran kentsel halı atölyelerinin gelişmesi nedeniyle patladığı zaman,
Avrupa'nın bu endüstriye eğilimi üretim organizasyonunda devrim yarattı. İranlılar el
dokuması da olsa küresel pazardaki ilk ve en önemli konumunu koruyor. Bu nedenle,
bu çalışma İran'ın el dokuması İran Halılarının satın alma niyetini müşterilerin bakış
açısından araştırmaya çalışıyor.
Bu çalışmada, birincil veriler, anketlerin katılımcıların tek başına tamamladıkları kağıt
anket şeklinde yapılandırıldığı şekilde değerlendirilmektedir. Anketin ilk bölümü
ankete doğru katılımcının devam edeceğini garanti eder. Beş puanlık bir öncüye sahip
Likert ölçeğinin yapısı seçilir ve referans formları anketi şekillendirmek için
birleştirilir. Anketi önceden test etmek için 50 katılımcıdan oluşan bir grup amaçsızca
nüfustan seçilmiştir. Son olarak, popülasyondan 300 katılımcı tesadüfen seçilmiştir ve
cevap vermek için anket sunulmuştur.
İstatistiksel inceleme için en sık kullanılan yazılım PLS ve IBM SPSS'dir. SPSS
kullanarak, Pearson ilişki katsayısının iki faktör arasındaki doğrusal ilişki ilişkisinin
gücünü ölçtüğü Pearson korelasyon katsayısı testinin yapılması düşünülebilir
(Sedwick, 2012).
Bu çalışmada, işlev olarak tutumlar ile tüketicinin satın alma niyeti arasındaki ilişkiyi
göstermek amacıyla toplam 10 hipotez araştırılmak üzere geliştirilmiştir. Analiz
sonuçları ve önceki çalışmalardan toplanan bilgiler birbiriyle tutarlıdır.
vi
Sonuçta, bir ürünün çekiciliğinin sadece tüketicilerin tutumu üzerinde olumlu bir
etkiye sahip olmadığını, aynı zamanda çekiciliğin ve arabulucunun algılanan değeri
arasındaki ilişkinin tam bir arabuluculuk olduğunu, bağımsız bir değişken olduğunda
arabuluculuğun çağrıldığını bilerek öğrendik. aracı değişken yoluyla bağımlı değişken
(ler) üzerindeki etkiler. Ayrıca, çalışmamızın sonuçları, İran halılarının satın
alınmasına yönelik algılanan değer ve tutum arasında hem fayda hem de özgünlüğün
kısmi aracılar olarak yer aldığını ortaya koymuştur. Bununla birlikte, çekiciliğe
kıyasla, algılanan değerin çekiciliğe aracılık ettiği ölçüde fayda ve özgünlükten daha
fazla olduğu belirtilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Serinlik, Çekicilik, Fayda, Özgünlük, Algılanan Değer, Satın
Alma Niyeti, İran Halı. |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2020. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Emrah Oney |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5638 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|