|
EMU I-REP >
06 Sağlık Bilimleri Fakültesi (Faculty of Health Sciences) >
Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5647
|
Title: | Annelere Verilen Lohusalık ve Yenidoğan Bakımı Eğitiminin Taburculuğa Hazır Oluşluk Düzeyi ile Annelik Özgüvenine Etkisi |
Authors: | Mamuk, Rojjin Sönmez, Betül Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü |
Keywords: | Annelik-Hamilelik-Eğitim Doğum Sonu Dönem Taburculuğa Hazır Oluşluk Anneler Özgüven Hemşirelik |
Issue Date: | Jan-2020 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University - Doğu Akdeniz Üniversitesi |
Citation: | Sönmez, Betül. (2020). Annelere Verilen Lohusalık ve Yenidoğan Bakımı Eğitiminin Taburculuğa Hazır Oluşluk Düzeyi ile Annelik Özgüvenine Etkisi.Tez (Yüksek Lisans),Doğu Akdeniz Üniversitesi,Lisansüstü Eğitim,Öğretim ve Araştırma Enstitüsü,Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs |
Abstract: | ÖZ:Bu araştırma; doğum sonu annelere verilen lohusalık ve yenidoğan bakımı
eğitiminin taburculuğa hazır oluşluk düzeyi ile annelik özgüvenine etkisini belirlemek
amacıyla yarı deneysel randomize olmayan gruplarda son test kontrol gruplu olarak
tasarlandı.
Araştırmanın evrenini 01 Mayıs – 01 Kasım 2019 tarihleri arasında KKTC’de
bulunan bir devlet hastanesinin kadın hastalıkları ve doğum kliniğinde yatmakta olan
lohusaların tamamı, örneklemini ise örneklem seçim kriterlerine uyan 102 (Deney 50
/ Kontrol 52) ilk kez doğum yapmış lohusa oluşturdu.
Araştırma verilerinin toplama aşamasında Kişisel Bilgi Formu, Hastane
Taburculuğuna Hazır Oluşluk Ölçeği-Yeni Doğum Yapmış Anne Formu (HTHÖ YDAF), Pharis Özgüven Ölçeği (PÖÖ) ve Eğitim Değerlendirme Formu kullanıldı.
Onamı alınan kontrol grubuna Kişisel Bilgi Formu doldurulduktan sonra taburculuk
öncesi HTHÖ-YDAF ve PÖÖ’i uygulandı. Deney grubuna benzer prosüdür
uygulanmış olup farklı olarak Lohusalık ve Yenidoğan Bakımı Eğitimi verildi. Ayrıca
bu gruba ek olarak Eğitim Değerlendirme Formu uygulandı. Analizde ise SPSS for
Windows 24.0 programı kullanıldı.
İstatistiksel incelemede grupların sosyo-demografik ve obstetrik özelliklerinin
benzer olduğu (p>0,05) belirlendi. Buna karşılık PÖÖ puanları, HTHÖ-YDAF’nin
toplam ortalama ölçek puanı ile HTHÖ-YDAF’nin kişisel durum, bilgi ve yetenek alt
boyutlarının deney grubu; HTHÖ-YDAF’nin beklenen destek alt boyutunun ise
kontrol grubu lehine anlamlı fark gösterdiği saptandı (p<0,05). Ayrıca iki ölçek
puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde korelasyonlar olduğu
tespit edildi (p<0,05). Deney grubunun tamamının ise eğitimden memnun kaldığı,
iv
eğitim başka kadınlara önereceği, eğitimin bilgisini arttırdığını düşündüğü ve güzel bir
deneyim olarak hatırlayacağı; %96’sının bu eğitime ihtiyaç duyduğu, %94’ünün
eğitimin kendisine olan güvenini arttırdığı, %98’inin eğitim yöntemi / materyalleri ve
%96’sının süre ve zamanlamayı uygun bulduğu belirlendi.
Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda taburculuk öncesi eğitimin
lohusaların taburculuğa hazır oluşluk düzeyi ile annelik özgüven puanlarını pozitif
yönde etkilediği, lohusaların eğitimleri etkin, memnuniyet verici ve önerilebilir olarak
gördükleri belirlendi.
Anahtar Kelimeler: Doğum Sonu Dönem, Taburculuğa Hazır Oluşluk, Anneler,
Özgüven, Hemşirelik. This research; In order to determine the effects of postpartum mothers'
puerperium and neonatal care training on discharge readiness and maternal self confidence, final test with control group.
The population of the study consisted of all the puerperias hospitalized in the
gynecology and obstetrics clinic of a public hospital in TRNC between 01 May - 01
November 2019 and the sample was 102 (Experiment 50 / Control 52) primiparous
puerpera. Personal Information Form, Readiness for Hospital Discharge Scale-New
Mother Form (RHD-NMF), Pharis Self-Confidence Scale and Education Evaluation
Form were used in the data collection stage. After completing the Personal Information
Form, the control group was approved and the RHD-NMF and Pharis Self-Confidence
Scale were administered before discharge. A similar procedure was applied to the
experimental group and Puerperal and Newborn Care Training was given. In addition,
Education Evaluation Form were applied to this group. SPSS for Windows 24.0
program was used in the analysis.
The socio-demographic and obstetric characteristics of the groups were similar
(p>0,05). On the other hand, the Pharis Self-Confidence Scale scores, the total mean
scale score of the RHD-NMF and the personal status, knowledge and ability sub dimensions of the RHD-NMF; On the other hand, the expected support subscale of
RHD-NMF showed a significant difference in favor of the control group (p<0,05). In
addition, there were statistically significant and positive correlations between the two
scales (p<0,05). In addition, the whole experimental group were satisfied with the
education, recommended it to other women, increased their knowledge and was
remembered as a beautiful experience; It was determined that 96% of the students
needed this training, 94% of them increased their confidence in the education itself,
98% of them found the training methods / materials and 96% of them found the time
and timing appropriate.
According to the findings of the study, it was determined that pre-discharge
education positively affected the level of readiness of the puerperium to discharge and
motherhood self-confidence scores.
Keywords: Postpartum Period, Readiness to Discharge, Mothers, Self-confidence,
Nursing. |
Description: | Hemşirelik - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2020. Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Rojjin Mamuk. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5647 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|