DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5701

Title: Performance of Higher Education Sector in terms of Social Benefit and Ethics
Authors: Aker, Melek Şule
Saliani, Farhang Mohajer
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Higher Education-Social aspects
Education-Social aspects
Higher Education
Graduates Unemployment Rate
Innovation and Creativity
Business Administration
Marketing Management
Issue Date: Feb-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Saliani, Farhang Mohajer. (2021). Performance of Higher Education Sector in terms of Social Benefit and Ethics.Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus
Abstract: There is no doubt that the human factor, especially the specialized, entrepreneurial and creative human resources, plays a pivotal and fundamental role in growth and development of countries. Therefore, the role of education at all levels should be the promotion of the skills of the individual, while at the same time giving him a purpose as well as a mission to benefit both himself as well as the labor market. The purpose of this study is to investigate the relationship between the financial contribution of the government to university and unemployment rate of graduates. Parallel to this, the study seeks to find out the extent to which the enrolment of female students and the enrolment of international students contribute to the creation of new patents in the economy concerned. Accordingly, 5 countries have been selected as the study’s sample including the United States, the United Kingdom, the Netherlands, Germany and Malaysia. Based on the analysis on the collected data it was concluded that in the United States, United Kingdom and Netherlands, general need of the labor market for educated people has been met, but the number of graduates is still increasing, leading to rising unemployment rate of graduates at the community level. Also, according to the results and statistical analysis, the output of universities in United States, United Kingdom, Germany and Netherlands have not been able to increase the level of creativity and innovation in the society. Meanwhile, it is only in Malaysia that if the presence of women in universities increases, we can see a growth in the rate of creativity and innovation in this country. The importance of the results of this research is that with the cooperation and interaction between higher education institutions, policy makers and the labor market, the educational curriculum can be designed based on the needs of these three groups. Also, the structure of student admission should be revised so that by educating qualified people will result in increasing of the number of applicable innovations. Keywords: Higher Education, Graduates Unemployment Rate, Innovation and Creativity.
ÖZ:Hiç şüphe yok ki insan faktörü, özellikle uzmanlaşmış, girişimci ve yaratıcı insan kaynakları, ülkelerin büyümesinde ve gelişmesinde çok önemli ve temel bir rol oynamaktadır. Bu nedenle, eğitimin her düzeyde rolü, bireyin becerilerinin geliştirilmesi ve aynı zamanda ona hem kendisine hem de topluma fayda sağlama misyonunun yanı sıra bir amaç vermesi olmalıdır. Bu çalışmanın amacı, devletin üniversiteye olan mali katkısı ile mezunların işsizlik oranı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Buna paralel olarak, çalışma, kız öğrencilerin ve uluslararası öğrencilerin kayıtlarının ilgili ekonomide yeni patentlerin oluşturulmasına ne ölçüde katkıda bulunduğunu bulmayı amaçlamaktadır. Buna göre, araştırmanın örneklemi olarak Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Hollanda, Almanya ve Malezya dahil 5 ülke seçildi. Toplanan verilerin analizine dayanarak, Birleşik Devletler, Birleşik Krallık ve Hollanda'da, eğitimli insanlar için işgücü piyasasının genel ihtiyacının karşılandığı halde mezun sayısının gün geçtikçe artması topluluk düzeyinde mezunların işsizlik oranının artmasına yol açtığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca, sonuçlara ve istatistiksel analize göre, Birleşik Devletler, Birleşik Krallık, Almanya ve Hollanda'daki üniversitelerin çıktıları toplumdaki yaratıcılık ve yenilikçilik düzeyini yükseltememiştir. Bu arada, Malezya’da görüldüğü üzere, üniversitelerde kadınların varlığı arttırılırsa, o ülkede yaratıcılık ve yenilikçilik oranında büyüme görebilceğimiz örneklenmiştir. Bu araştırmanın sonuçlarının önemi, yüksek öğretim kurumları, politika yapıcılar ve işgücü piyasası arasındaki işbirliği ve etkileşim sayesinde, eğitim müfredatının bu üç grubun ihtiyaçlarına göre tasarlanabilmesidir ve bu da sonuçta sosyal refaha yol açar. Ayrıca, nitelikli insanlar yetiştirerek uygulanabilir yeniliklerin toplumun genel kullanımına uygun olabilmesi için öğrenci kabulünün yapısı adil olmalıdır. Anahtar Kelimeler: Yüksek Öğrenim, Mezun İşsizlik Oranı, Yenilikçilik ve Yaratıcılık
Description: Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Melek Şule Aker.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5701
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
salianifarhang.pdfThesis, Master1.08 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback