|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5701
|
Title: | Performance of Higher Education Sector in terms of Social Benefit and Ethics |
Authors: | Aker, Melek Şule Saliani, Farhang Mohajer Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Higher Education-Social aspects Education-Social aspects Higher Education Graduates Unemployment Rate Innovation and Creativity Business Administration Marketing Management |
Issue Date: | Feb-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Saliani, Farhang Mohajer. (2021). Performance of Higher Education Sector in terms of Social Benefit and Ethics.Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus |
Abstract: | There is no doubt that the human factor, especially the specialized, entrepreneurial and
creative human resources, plays a pivotal and fundamental role in growth and
development of countries. Therefore, the role of education at all levels should be the
promotion of the skills of the individual, while at the same time giving him a purpose
as well as a mission to benefit both himself as well as the labor market.
The purpose of this study is to investigate the relationship between the financial
contribution of the government to university and unemployment rate of graduates.
Parallel to this, the study seeks to find out the extent to which the enrolment of female
students and the enrolment of international students contribute to the creation of new
patents in the economy concerned.
Accordingly, 5 countries have been selected as the study’s sample including the United
States, the United Kingdom, the Netherlands, Germany and Malaysia.
Based on the analysis on the collected data it was concluded that in the United States,
United Kingdom and Netherlands, general need of the labor market for educated
people has been met, but the number of graduates is still increasing, leading to rising
unemployment rate of graduates at the community level. Also, according to the results
and statistical analysis, the output of universities in United States, United Kingdom,
Germany and Netherlands have not been able to increase the level of creativity and
innovation in the society. Meanwhile, it is only in Malaysia that if the presence of
women in universities increases, we can see a growth in the rate of creativity and
innovation in this country.
The importance of the results of this research is that with the cooperation and
interaction between higher education institutions, policy makers and the labor market,
the educational curriculum can be designed based on the needs of these three groups.
Also, the structure of student admission should be revised so that by educating
qualified people will result in increasing of the number of applicable innovations.
Keywords: Higher Education, Graduates Unemployment Rate, Innovation and
Creativity. ÖZ:Hiç şüphe yok ki insan faktörü, özellikle uzmanlaşmış, girişimci ve yaratıcı insan
kaynakları, ülkelerin büyümesinde ve gelişmesinde çok önemli ve temel bir rol
oynamaktadır. Bu nedenle, eğitimin her düzeyde rolü, bireyin becerilerinin
geliştirilmesi ve aynı zamanda ona hem kendisine hem de topluma fayda sağlama
misyonunun yanı sıra bir amaç vermesi olmalıdır.
Bu çalışmanın amacı, devletin üniversiteye olan mali katkısı ile mezunların işsizlik
oranı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Buna paralel olarak, çalışma, kız öğrencilerin ve
uluslararası öğrencilerin kayıtlarının ilgili ekonomide yeni patentlerin oluşturulmasına
ne ölçüde katkıda bulunduğunu bulmayı amaçlamaktadır.
Buna göre, araştırmanın örneklemi olarak Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik
Krallık, Hollanda, Almanya ve Malezya dahil 5 ülke seçildi.
Toplanan verilerin analizine dayanarak, Birleşik Devletler, Birleşik Krallık ve
Hollanda'da, eğitimli insanlar için işgücü piyasasının genel ihtiyacının karşılandığı
halde mezun sayısının gün geçtikçe artması topluluk düzeyinde mezunların işsizlik
oranının artmasına yol açtığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca, sonuçlara ve istatistiksel
analize göre, Birleşik Devletler, Birleşik Krallık, Almanya ve Hollanda'daki
üniversitelerin çıktıları toplumdaki yaratıcılık ve yenilikçilik düzeyini
yükseltememiştir. Bu arada, Malezya’da görüldüğü üzere, üniversitelerde kadınların
varlığı arttırılırsa, o ülkede yaratıcılık ve yenilikçilik oranında büyüme görebilceğimiz
örneklenmiştir.
Bu araştırmanın sonuçlarının önemi, yüksek öğretim kurumları, politika yapıcılar ve
işgücü piyasası arasındaki işbirliği ve etkileşim sayesinde, eğitim müfredatının bu üç
grubun ihtiyaçlarına göre tasarlanabilmesidir ve bu da sonuçta sosyal refaha yol açar.
Ayrıca, nitelikli insanlar yetiştirerek uygulanabilir yeniliklerin toplumun genel
kullanımına uygun olabilmesi için öğrenci kabulünün yapısı adil olmalıdır.
Anahtar Kelimeler: Yüksek Öğrenim, Mezun İşsizlik Oranı, Yenilikçilik ve
Yaratıcılık |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Melek Şule Aker. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5701 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|