| 
                
             | 
            
            
            
            
            
                
                
  
 
EMU I-REP >
 
03 Faculty of Business and Economics >
 
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
 
    
        
            
                
                Please use this identifier to cite or link to this item:
                http://hdl.handle.net/11129/5707
             | 
         
     
     
    
    
| Title:  | Trade Facilitation, Economic Welfare, and Sustainable Development of West and South Africa |  
| Authors:  | Jenkins, Glenn Paul . Safaeimanesh, Shahrzad Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Economics |  
| Keywords:  | Economic Conditions and Development-Africa Trade-International Trade-Africa Africa-Economic conditions Africa-Economic policy Trade facilitation West Africa Economic Community of West African States (ECOWAS) South African Customs Union (SACU) South Africa Regional Integration Trade Compliance Costs Trade Reform Economic Welfare Gains Sustainable Development SDGs 2030 |  
| Issue Date:  | Feb-2021 |  
| Publisher:  | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |  
| Citation:  | Safaeimanesh, Shahrzad. (2021).Trade Facilitation, Economic Welfare, and Sustainable Development of West and South Africa . Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Economics, Famagusta: North Cyprus. |  
| Abstract:  | The purpose of this study is to estimate the potential annual economic gain to be had 
from trade facilitation by the member countries of the South African Customs Union 
(SACU) and the coastal countries of the Economic Community of West African States 
(ECOWAS). These measures would decrease the border and documentary compliance 
time and costs associated with the administration of international trade. They will 
increase regional trade integration enabling the achievement of the sustainable 
development goals of these countries. A partial equilibrium welfare economics 
framework is used. It employs sets of export supply and import demand elasticities for 
each country that are derived using a general equilibrium estimation method. The 
annual economic welfare gains resulting from the reduction of excessive trade 
compliance costs for the ECOWAS region are estimated to between US$1.6 billion to 
US$2.7 billion (2019 prices). This is between 0.24% and 0.42% of the combined GDPs 
of these countries. The magnitude of this economic gain is between 6% and 10% of 
the governments’ budgets assigned for education, and is between 33% and 58% of the 
amounts of their budgets allocated for health. In the absence of reform, these inefficient 
practices waste an amount equal to between 15% and 26% of the annual net official 
development assistance these countries receive. The economic gains for SACU 
countries from reducing the excess administrative costs for imports and exports of 
SACU countries would be between US$2.2 billion and US$3.7 billion (2018 prices) 
or between 0.54% and 0.90% of GDP of the member countries of this region. This gain 
is 1.6 to 2.6 times greater than the annual net official development assistance received. 
For South Africa, the gain from reducing these excess compliance costs is between 
US$2.1 billion and US$3.5 billion, which is 2.3 to 3.8 times greater than the annual 
development assistance they receive.
Keywords: Trade facilitation; West Africa; Economic Community of West African 
States (ECOWAS); South African Customs Union (SACU); South Africa; Regional 
Integration; Trade Compliance Costs; Trade Reform; Economic Welfare Gains;
Sustainable Development; SDGs 2030. ÖZ:Bu çalışmanın amacı, Güney Afrika Gümrük Birliği (SACU) üye ülkeleri ve Batı 
Afrika Devletleri Ekonomik Topluluğu'nun (ECOWAS) kıyı ülkeleri tarafından 
ticaretin kolaylaştırılmasından elde edilecek potansiyel yıllık ekonomik kazancı 
tahmin etmektir. Bu önlemler, sınır ve belgesel uyum süresini ve maliyetleri 
uluslararası ticaretin idaresi ile ilgili azaltacaktır. Bunlar bölgesel ticaret 
entegrasyonunu artırarak bu ülkelerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmasını 
sağlayacaktır. Kısmi bir denge refah ekonomisi çerçevesi kullanılmaktadır. Genel bir 
denge tahmin yöntemi kullanılarak türetilen her ülke için ihracat arzı ve ithalat talebi 
esnekliklerini kullanır. ECOWAS bölgesi için aşırı ticaret uyum maliyetlerinin 
düşürülmesinden kaynaklanan yıllık ekonomik refah kazançlarının 1,6 milyar ABD 
Doları ile 2,7 milyar ABD Doları (2019 fiyatları) arasında olduğu tahmin edilmektedir. 
Bu ülkelerin birleşik GSYİH'larının %0,24 ile %0,42'si arasındadır. Bu ekonomik 
kazancın büyüklüğü, hükümetlerin eğitim için ayrılan bütçelerinin %6 ile %10'u 
arasındadır ve sağlık için ayrılan bütçelerinin %33 ile %58'i arasındadır. Reformun 
yokluğunda, bu verimsiz uygulamalar, yukarıda verilen ülkelerin aldığı yıllık net resmi 
kalkınma yardımının % 15 ile % 26'sına eşit bir miktarı boşa harcıyor. SACU 
ülkelerinin ithalat ve ihracatına yönelik fazla idari maliyetleri azaltmanın ekonomik 
kazanımı 2,2 milyar ABD Doları ile 3,7 milyar ABD Doları (2018 fiyatları) arasında 
olacaktır. Bu bölgeye üye ülkelerin GSYİH'sinin %0,54 ile %0,90'ı arasındadır. Bu 
kazanç, alınan yıllık net resmi kalkınma yardımının 1,6 ile 2,6 katıdır. Güney Afrika 
için, bu fazla uyum maliyetlerinin azaltılmasından elde edilen kazanç, aldıkları yıllık 
kalkınma yardımından 2,3 ile 3,8 kat daha fazla olan 2,1 milyar ile 3,5 milyar ABD 
Doları arasındadır. 
Anahtar Kelimeler: Ticareti kolaylaştırma; Batı Afrika; Batı Afrika Devletleri 
Ekonomik Topluluğu (ECOWAS); Güney Afrika Gümrük Birliği (SACU); Güney 
Afrika; Bölgesel entegrasyon; Ticaret Uyum Maliyetleri; Ticaret Reformu; Ekonomik 
Refah Kazanımları; Sürdürülebilir Kalkınma; SDG'ler 2030. |  
| Description:  | Doctor of Philosophy in Economics. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Economics, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Glenn Paul Jenkins. |  
| URI:  | http://hdl.handle.net/11129/5707 |  
| Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
  |  
  
  
This item is protected by original copyright 
 |   
    
    
    
    Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. 
                    
                      
                 |