|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5707
|
Title: | Trade Facilitation, Economic Welfare, and Sustainable Development of West and South Africa |
Authors: | Jenkins, Glenn Paul . Safaeimanesh, Shahrzad Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Economics |
Keywords: | Economic Conditions and Development-Africa Trade-International Trade-Africa Africa-Economic conditions Africa-Economic policy Trade facilitation West Africa Economic Community of West African States (ECOWAS) South African Customs Union (SACU) South Africa Regional Integration Trade Compliance Costs Trade Reform Economic Welfare Gains Sustainable Development SDGs 2030 |
Issue Date: | Feb-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Safaeimanesh, Shahrzad. (2021).Trade Facilitation, Economic Welfare, and Sustainable Development of West and South Africa . Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Economics, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The purpose of this study is to estimate the potential annual economic gain to be had
from trade facilitation by the member countries of the South African Customs Union
(SACU) and the coastal countries of the Economic Community of West African States
(ECOWAS). These measures would decrease the border and documentary compliance
time and costs associated with the administration of international trade. They will
increase regional trade integration enabling the achievement of the sustainable
development goals of these countries. A partial equilibrium welfare economics
framework is used. It employs sets of export supply and import demand elasticities for
each country that are derived using a general equilibrium estimation method. The
annual economic welfare gains resulting from the reduction of excessive trade
compliance costs for the ECOWAS region are estimated to between US$1.6 billion to
US$2.7 billion (2019 prices). This is between 0.24% and 0.42% of the combined GDPs
of these countries. The magnitude of this economic gain is between 6% and 10% of
the governments’ budgets assigned for education, and is between 33% and 58% of the
amounts of their budgets allocated for health. In the absence of reform, these inefficient
practices waste an amount equal to between 15% and 26% of the annual net official
development assistance these countries receive. The economic gains for SACU
countries from reducing the excess administrative costs for imports and exports of
SACU countries would be between US$2.2 billion and US$3.7 billion (2018 prices)
or between 0.54% and 0.90% of GDP of the member countries of this region. This gain
is 1.6 to 2.6 times greater than the annual net official development assistance received.
For South Africa, the gain from reducing these excess compliance costs is between
US$2.1 billion and US$3.5 billion, which is 2.3 to 3.8 times greater than the annual
development assistance they receive.
Keywords: Trade facilitation; West Africa; Economic Community of West African
States (ECOWAS); South African Customs Union (SACU); South Africa; Regional
Integration; Trade Compliance Costs; Trade Reform; Economic Welfare Gains;
Sustainable Development; SDGs 2030. ÖZ:Bu çalışmanın amacı, Güney Afrika Gümrük Birliği (SACU) üye ülkeleri ve Batı
Afrika Devletleri Ekonomik Topluluğu'nun (ECOWAS) kıyı ülkeleri tarafından
ticaretin kolaylaştırılmasından elde edilecek potansiyel yıllık ekonomik kazancı
tahmin etmektir. Bu önlemler, sınır ve belgesel uyum süresini ve maliyetleri
uluslararası ticaretin idaresi ile ilgili azaltacaktır. Bunlar bölgesel ticaret
entegrasyonunu artırarak bu ülkelerin sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmasını
sağlayacaktır. Kısmi bir denge refah ekonomisi çerçevesi kullanılmaktadır. Genel bir
denge tahmin yöntemi kullanılarak türetilen her ülke için ihracat arzı ve ithalat talebi
esnekliklerini kullanır. ECOWAS bölgesi için aşırı ticaret uyum maliyetlerinin
düşürülmesinden kaynaklanan yıllık ekonomik refah kazançlarının 1,6 milyar ABD
Doları ile 2,7 milyar ABD Doları (2019 fiyatları) arasında olduğu tahmin edilmektedir.
Bu ülkelerin birleşik GSYİH'larının %0,24 ile %0,42'si arasındadır. Bu ekonomik
kazancın büyüklüğü, hükümetlerin eğitim için ayrılan bütçelerinin %6 ile %10'u
arasındadır ve sağlık için ayrılan bütçelerinin %33 ile %58'i arasındadır. Reformun
yokluğunda, bu verimsiz uygulamalar, yukarıda verilen ülkelerin aldığı yıllık net resmi
kalkınma yardımının % 15 ile % 26'sına eşit bir miktarı boşa harcıyor. SACU
ülkelerinin ithalat ve ihracatına yönelik fazla idari maliyetleri azaltmanın ekonomik
kazanımı 2,2 milyar ABD Doları ile 3,7 milyar ABD Doları (2018 fiyatları) arasında
olacaktır. Bu bölgeye üye ülkelerin GSYİH'sinin %0,54 ile %0,90'ı arasındadır. Bu
kazanç, alınan yıllık net resmi kalkınma yardımının 1,6 ile 2,6 katıdır. Güney Afrika
için, bu fazla uyum maliyetlerinin azaltılmasından elde edilen kazanç, aldıkları yıllık
kalkınma yardımından 2,3 ile 3,8 kat daha fazla olan 2,1 milyar ile 3,5 milyar ABD
Doları arasındadır.
Anahtar Kelimeler: Ticareti kolaylaştırma; Batı Afrika; Batı Afrika Devletleri
Ekonomik Topluluğu (ECOWAS); Güney Afrika Gümrük Birliği (SACU); Güney
Afrika; Bölgesel entegrasyon; Ticaret Uyum Maliyetleri; Ticaret Reformu; Ekonomik
Refah Kazanımları; Sürdürülebilir Kalkınma; SDG'ler 2030. |
Description: | Doctor of Philosophy in Economics. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Economics, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Glenn Paul Jenkins. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5707 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|