|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5709
|
Title: | Kurumsal İmaj ve İtibarda Uygulanan Stratejik İletişimin Sosyal Medyada Yansıması: Türk Hava Yolları |
Authors: | Kaya, Anıl Kemal Kahveci, Sevinç Doğu Akdeniz Üniversitesi, İletişim Fakültesi |
Keywords: | Kurumsal İmaj-Sosyal Medya-Türk Hava Yolları Kurumsal imaj kurumsal itibar sosyal medya Türk Hava Yolları |
Issue Date: | Aug-2020 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Kahveci, Sevinç, (2020).Kurumsal İmaj ve İtibarda Uygulanan Stratejik İletişimin Sosyal Medyada Yansıması: Türk Hava Yolları .Tez (Yüksek Lisans).Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim,Öğretim ve Araştırma Enstitüsü,İletişim Fakültesi, Gazimağusa: Kıbrıs |
Abstract: | ÖZ:Günümüz dünyasında gelişen ve değişen teknoloji birçok alanı etkilediği gibi
kurumların pazarlama stratejileri üzerinde de etkilerini göstermiştir. Teknolojinin
gelişmesiyle paralel bir şekilde gelişim gösteren dijital mecralarda, kurumsal dünyada
imaj ve itibar oluşturma niteliğinde varlığını sürdürmüştür. Kurumlar imaj ve
itibarlarını oluşturmak ve yaşatmak adına dijital mecralardan yararlanmaya
başlamıştır. Günümüzde kurumlar sosyal medya mecraları üzerinden rekabet etmekte,
hizmet pazarlamakta ve imaj ve itibarlarını oluşturacak içerikler yayınlamaktadırlar.
Küreselleşmeyle beraber ilerleme gösteren bu durum karşısında tüketicilerin de
ihtiyaçlarında değişim yaratmış ve buna yönelik aksiyonlar geliştirilmeye
başlanmıştır.
Sosyal medyanın yaygınlaşması kurumların imaj ve itibarları açısından önem arz
etmektedir ve dolayısıyla kurumlar artık stratejilerini uygularken sosyal medya
mecralarına yönelmek durumunda kalmışlardır.
Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye’de bulunan havayolu sektöründeki Türk Hava
Yolları’nın Facebook’ta kurumsal imaj ve itibarı adına ne gibi çalışmalar yaptığını
araştırmaktadır. Bu şekilde bir araştırmanın daha önce olmaması durumu hem
literatüre hem de sektöre katkı sağlamakta ve dolayısıyla araştırmaya önem
kazandırmaktadır.
Çalışmada kurumsal imaj ve itibar durumu baz alınarak nitel bir araştırma yöntemi
kullanılarak yapılan ve içerik analizi de dahil edilerek gerçekleştirilen Türk Hava
Yolları Facebook sayfası incelenmiş ve video ve fotoğraf paylaşımları baz alınmıştır.
Bu inceleme aynı zamanda Sosyal Paydaş Teorisi, Rogers’in Yeniliklerin Yayılması
ve Gruning ve Hunt’ın Halkla İlişkiler Modeli’ni kullanarak da ele alınmıştır.
Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre, paylaşılan gönderilerin sosyal paydaşı
yüksek oranda müşteriler olduğu gözlenmiştir. Bununla beraber THY’nın Facebook
paylaşımların ise bilgilendirme amaçlı olduğu görülürken gönderilerde tutundurma
karması olarak genelde reklam ve CPR çalışmalarının gerçekleştiği görülmektedir.
THY’nın Facebook’ta aylık bazda minimum 16, maksimum 24 gönderi paylaştığı ve
hesabı aktif bir şekilde kullandığı görülmektedir. THY’nın Covid-19 dönemi öncesi
olan Ocak ve Şubat ayında Facebook’u, Covid-19 dönemi sonrasına göre daha az aktif
bir şekilde kullandığı da gözlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kurumsal imaj, kurumsal itibar, sosyal medya, Türk Hava
Yolları Developing and changing technology has affected many areas and has shown its
effects on the marketing strategies of institutions in today's world. Digital channels,
which have been developing in parallel with the development of technology, have
continued to exist in the institutional world in image and commercial standing.
Institutions started to use digital channels in order to create and sustain their image and
commercial standing. Institutions compete on social media channels, service
marketing and publish content that will create their image and commercial standing at
nowadays.
In the face of this situation, they had also created a change in the needs of consumers
and actions have been developed for this, which has progressed with globalization.
Become widespread of social media be important for the image and commercial
standing of the institutions, and therefore, institutions have to turn to social media
channels while implementing their strategies. The main purpose of this exploration,
what work is Turkish Airlines' for corporate image and commercial standing in the
digital media on behalf of the airline industry in Turkey is exploring doing.
In this way, the absence of a research earlier contributes to both the literature and the
industry, and therefore gives importance to the research. In this exploration, the
Turkish Airlines’s Facebook page, which was carried out by using a qualitative
research method based on corporate image and commercial standing status and
realized by including content analysis, was examined and video and photo sharing was
taken as basis. This review was also tackle to using the Theory of Uses and
Gratifications, the spread of Rogers innovation and the Public Relations Model of
Gruning and Hunt.
According to the findings obtained as a result of the study, it has been observed that
the social stakeholders of the shared posts are high percentage of customers. On the
other hand, it is seen that THY's Facebook posts are for informative purposes, and it
is seen that advertising and CPR studies are generally carried out as a promotion mix
in posts. It is seen that THY shares a minimum of 16 and a maximum of 24 posts on
Facebook on a monthly basis and actively uses the account. It was also observed that
THY used Facebook less actively in January and February, before the Covid-19 period,
compared to after the Covid-19 period.
Keywords: Corporate image, corporate reputation, social media, Turkish Airlines |
Description: | İletişim ve Medya Çalışmaları - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, İletişim Fakültesi, 2020. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Anıl Kemal Kaya. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5709 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|