DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5711

Title: Üniversite Öğrencilerinin Boyun Eğicilik Düzeyleri ile Sosyal Onay İhtiyacı ve Makyavelizm Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi
Authors: Uygarer, Gülen
Okur, Burcu
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
Keywords: Sosyal Onay Psikolojisi-Öğrenci Psikolojisi-Üniversite Öğrencileri-Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-)
Boyun Eğicilik
Sosyal Onay İhtiyacı
Makyavelizm
İtaatkârlık
Üniversite Öğrencileri
Issue Date: Sep-2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Okur, Burcu. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Boyun Eğicilik Düzeyleri ile Sosyal Onay İhtiyacı ve Makyavelizm Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi .Tez (Yüksek Lisans).Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Mağusa:Kıbrıs
Abstract: ÖZ:Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin boyun eğicilik düzeyleri ile sosyal onay ihtiyacı ve Makyavelizm düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bununla birlikte üniversite öğrencilerin boyun eğicilik, sosyal onay ihtiyacı ve Makyavelizm düzeylerinin cinsiyet, yaş, en uzun süre yaşanılan ülke, en uzun süre yaşanılan yerleşim yeri, algılanan anne-baba tutumu, kendilerini tanımladıkları düşünce yapısı ve gelir düzeyi gibi değişkenlere göre anlamlı bir farklılaşma gösterip göstermediği değerlendirilmiştir. Araştırma, Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde 2019-2020 eğitim-öğretim yıllarında öğrenim görmekte olan farklı bölümlerden 361 öğrenci ile yapılmıştır. Üniversite öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak temin edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin boyun eğicilik düzeylerinin belirlenmesinde “Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği”, sosyal onay ihtiyacı düzeylerinin belirlenmesinde “Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği” ve Makyavelizm düzeylerinin belirlenmesinde “Makyavelizm Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verileri analiz etmek amacıyla da Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi, Spearman Korelasyon testi ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin boyun eğicilik/itaatkârlık düzeyleri ile sosyal onay ihtiyacı ve Makyavelizm düzeyleri arasında pozitif yönlü, anlamlı ilişkinin olduğu ve sosyal onay ihtiyacı ile Makyavelizmin boyun eğiciliği yordadığı görülmüştür. Öğrencilerin boyun eğicilik ve sosyal onay ihtiyacı düzeylerinin cinsiyet, algılanan anne-baba tutumu ve kendilerini tanımladıkları düşünce yapısına göre anlamlı oranda farklılaştığı; yaş, en uzun süre yaşanılan ülke, en uzun süre yaşanılan yerleşim yeri ve gelir düzeyine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Makyavelizm düzeyleri ise cinsiyet, yaş, kendilerini tanımladıkları düşünce yapısı ve gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamlı oranda farklılaşmış; en uzun süre yaşanılan ülke, en uzun süre yaşanılan yerleşim yeri ve algılanan anne-baba tutumuna göre farklılaşmamıştır. Bununla birlikte en uzun süre yaşanılan ülke değişkenine göre Makyavelizm Ölçeğinin diğerlerine güvensizlik alt boyutunda farklılaşma görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Boyun Eğicilik, Sosyal Onay İhtiyacı, Makyavelizm, İtaatkârlık, Üniversite Öğrencileri.
The present study aims to evaluate the relationship between the level of submissiveness of university students and their need for social approval and levels of Machiavellianism. The present study focuses on investigating as to whether there is a significant difference between the levels of submissiveness, the need for social approval and Machiavellianism among the test group based on the following variables; age, gender, country respondent lived longest in, place of residence respondent lived longest in, perceived parental attitude, how they perceive their mindset and their levels of income. The sample of the present study included 361 participants (university students) from different departments studying at the Eastern Mediterranean University during the 2019-2020 academic year. The social and demographic characteristics of these participants were obtained with their permission using the “Personal Information Form”. The “Submissive Behavioral Scale” was used to determine the level of submissiveness of the respondents, the “Need for Social Approval Scale” was employed to ascertain their levels of need for social approval while the “Machiavellianism Scale” was used to deduce the levels of Machiavellianism. For data analysis, the Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test, Spearman Correlation test and Multiple Linear Regression analysis were used. The results of indicates that there is a positive and significant relationship between the levels of submissiveness/obedience of EMU university students and the need for social approval and Machiavellianism, and on the other hand, the need for social approval and Machiavellian behavior predicts submissiveness. The present study also shows that students' levels of submissiveness and need for social approval differ significantly according to gender, perceived parental attitude and how they perceived their mindset. Fascinatingly, there was no significant difference among respondents based on age, place of residence respondent lived longest in, country lived longest in, and their income levels. Conversely, Machiavellian attitudes differed significantly according to gender, age, levels of income and how they perceived their mindset. The country and place of resident the respondent lived longest in and their parental attitudes did not have a significant effect on Machiavellian behavior. However, according to one of the sub-dimensions of the “Machiavellianism Scale”, depending on where one had lived longest, a difference was observed in distrust towards others. Keywords: Submissiveness, Need for Social Approval, Machiavellianism, Obedience, University Students
Description: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2020. Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Gülen Uygarer.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5711
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Okurburcu.pdfTez, Master 1.21 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback