|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5711
|
Title: | Üniversite Öğrencilerinin Boyun Eğicilik Düzeyleri ile Sosyal Onay İhtiyacı ve Makyavelizm Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi |
Authors: | Uygarer, Gülen Okur, Burcu Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
Keywords: | Sosyal Onay Psikolojisi-Öğrenci Psikolojisi-Üniversite Öğrencileri-Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Boyun Eğicilik Sosyal Onay İhtiyacı Makyavelizm İtaatkârlık Üniversite Öğrencileri |
Issue Date: | Sep-2020 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Okur, Burcu. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Boyun Eğicilik Düzeyleri ile Sosyal Onay İhtiyacı ve Makyavelizm Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi .Tez (Yüksek Lisans).Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Mağusa:Kıbrıs |
Abstract: | ÖZ:Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin boyun eğicilik düzeyleri ile sosyal
onay ihtiyacı ve Makyavelizm düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Bununla birlikte üniversite öğrencilerin boyun eğicilik, sosyal onay
ihtiyacı ve Makyavelizm düzeylerinin cinsiyet, yaş, en uzun süre yaşanılan ülke, en
uzun süre yaşanılan yerleşim yeri, algılanan anne-baba tutumu, kendilerini
tanımladıkları düşünce yapısı ve gelir düzeyi gibi değişkenlere göre anlamlı bir
farklılaşma gösterip göstermediği değerlendirilmiştir.
Araştırma, Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde 2019-2020 eğitim-öğretim
yıllarında öğrenim görmekte olan farklı bölümlerden 361 öğrenci ile yapılmıştır.
Üniversite öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri “Kişisel Bilgi Formu”
kullanılarak temin edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin boyun eğicilik düzeylerinin
belirlenmesinde “Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği”, sosyal onay ihtiyacı düzeylerinin
belirlenmesinde “Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği” ve Makyavelizm düzeylerinin
belirlenmesinde “Makyavelizm Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
verileri analiz etmek amacıyla da Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi,
Spearman Korelasyon testi ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin boyun eğicilik/itaatkârlık
düzeyleri ile sosyal onay ihtiyacı ve Makyavelizm düzeyleri arasında pozitif yönlü,
anlamlı ilişkinin olduğu ve sosyal onay ihtiyacı ile Makyavelizmin boyun eğiciliği
yordadığı görülmüştür. Öğrencilerin boyun eğicilik ve sosyal onay ihtiyacı
düzeylerinin cinsiyet, algılanan anne-baba tutumu ve kendilerini tanımladıkları
düşünce yapısına göre anlamlı oranda farklılaştığı; yaş, en uzun süre yaşanılan ülke,
en uzun süre yaşanılan yerleşim yeri ve gelir düzeyine göre farklılaşmadığı
belirlenmiştir. Makyavelizm düzeyleri ise cinsiyet, yaş, kendilerini tanımladıkları
düşünce yapısı ve gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamlı oranda farklılaşmış; en
uzun süre yaşanılan ülke, en uzun süre yaşanılan yerleşim yeri ve algılanan anne-baba
tutumuna göre farklılaşmamıştır. Bununla birlikte en uzun süre yaşanılan ülke
değişkenine göre Makyavelizm Ölçeğinin diğerlerine güvensizlik alt boyutunda
farklılaşma görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Boyun Eğicilik, Sosyal Onay İhtiyacı, Makyavelizm, İtaatkârlık,
Üniversite Öğrencileri. The present study aims to evaluate the relationship between the level of
submissiveness of university students and their need for social approval and levels of
Machiavellianism. The present study focuses on investigating as to whether there is a
significant difference between the levels of submissiveness, the need for social
approval and Machiavellianism among the test group based on the following variables;
age, gender, country respondent lived longest in, place of residence respondent lived
longest in, perceived parental attitude, how they perceive their mindset and their levels
of income.
The sample of the present study included 361 participants (university students)
from different departments studying at the Eastern Mediterranean University during
the 2019-2020 academic year. The social and demographic characteristics of these
participants were obtained with their permission using the “Personal Information
Form”. The “Submissive Behavioral Scale” was used to determine the level of
submissiveness of the respondents, the “Need for Social Approval Scale” was
employed to ascertain their levels of need for social approval while the
“Machiavellianism Scale” was used to deduce the levels of Machiavellianism. For data
analysis, the Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test, Spearman Correlation test
and Multiple Linear Regression analysis were used.
The results of indicates that there is a positive and significant relationship
between the levels of submissiveness/obedience of EMU university students and the
need for social approval and Machiavellianism, and on the other hand, the need for
social approval and Machiavellian behavior predicts submissiveness. The present
study also shows that students' levels of submissiveness and need for social approval
differ significantly according to gender, perceived parental attitude and how they
perceived their mindset. Fascinatingly, there was no significant difference among
respondents based on age, place of residence respondent lived longest in, country lived
longest in, and their income levels. Conversely, Machiavellian attitudes differed
significantly according to gender, age, levels of income and how they perceived their
mindset. The country and place of resident the respondent lived longest in and their
parental attitudes did not have a significant effect on Machiavellian behavior.
However, according to one of the sub-dimensions of the “Machiavellianism Scale”,
depending on where one had lived longest, a difference was observed in distrust
towards others.
Keywords: Submissiveness, Need for Social Approval, Machiavellianism,
Obedience, University Students |
Description: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2020. Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Gülen Uygarer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5711 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|