DSpace
 

EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5724

Title: Explorative Investigation of Intuition in Design Activity
Authors: Uraz, Türkan Ulusu
Çizgen, Gültekin
Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture
Keywords: Architecture
Architecture and Design
Intuition
Tacit knowledge
Design Activity
Design Cognition
Undisciplined Designerly Behavior
Issue Date: Jun-2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Çizgen, Gültekin. (2019). Explorative Investigation of Intuition in Design Activity. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Intuition is within our everyday life. Every human being is intuitive whether they recognize it or not; it is not an option but an integral part of our cognition. Even though it is impossible to deny its presence in design activity, difficulties arise in describing its mystery. Intuition, having a significant interdisciplinary research background, ranging from art and humanities to mathematics, management to business, philosophy to psychology, neuroscience to cognitive science, has been a major interest in numerous disciplines. Although it is highly ‘relatable’ with ‘design cognition’, the concept of intuition is not discussed at its premier level within the design research. Despite the rising interest, it still needs to be thoroughly investigated. The thesis in this sense, aims to discuss the concept of intuition and examine how designerly activities resonate with the well-known theories on intuition. Inspired by Sinclair’s (2011) ‘integrated framework of intuition’, this study aims to conceptualize a framework, then identify intuitive functions as direct matching, associative matching, incremental synthesis and radical synthesis. Those theoretical assumptions are then tested with an exploratory study by tracing the design behaviors of novice and expert designers. By doing this, the thesis seeks to reveal ‘design moves’ that go hand in hand with the cognitive features of intuition. While intuition is believed to be a cognitive ability frequently associated with expert (experienced) professionals, this study aims to manifest it as a personal aspect where everyone experiences it in their own unique way. In a broader perspective, this study aims to contribute to the theory of intuition and thus provide an alternative perspective to the ‘unprincipled’ behaviors of the designer. In its essence, this study seeks to know what makes intuition integrally linked with design activity and why it is important to understand its presence. Keywords: Intuition, Tacit knowledge, Design Activity, Design Cognition, ‘Undisciplined Designerly Behavior’
ÖZ: Sezgi günlük hayatımıza dair yaşantımızın pek çok alanında yer almaktadır. Her zaman farkında olmasak da her insan sezgiseldir; sezgi bizim için bir seçim değil, insan bilişinin bir parçasıdır. Bu anlamda tasarım aktivitesindeki yerini inkâr etmek imkânsız olsa da sezginin gizemini anlatmaya çalışmak oldukça zordur. Sanat ve Beşerî bilimlerden matematiğe, işletmeden ticarete, felsefeden psikolojiye, nörobilimden bilişsel bilime uzanan bir disiplinler arası araştırma geçmişine sahip olan sezgi pek çok disiplinde odak noktası olmuştur. “Tasarım Düşüncesi” ile yakından ilgili olsa da sezgi kavramı “tasarım araştırmaları” alanında ne yazık ki en kapsayıcı düzeyde incelenmemiştir. Günümüzde konuya yönelik artan ilgi nedeniyle daha kapsamlı bir incelemeyi çoktan haketmektedir. Bu anlamda bu tez, sezgi konseptini tartışmayı ve tasarımcı aktivitelerinin sezginin en bilinmiş teorileriyle nasıl ilişkilendiğini incelemeyi hedeflemektedir. Sinclair’in (2011) sezgiyi kendi editörlüğünü yaptığı kitabındaki pek çok araştırmacıların yaptığı çalışmalar ışığında bütüncül bir şekilde incelendiği çalışmasından esinlenerek bu çalışma da kendine ait teorik bir çerçeve oluşturmayı, daha sonra da sezgisel fonksiyonları “direk eşleşme”, “çağrışımsal eşleştme”, “artımlı sentez” ve “radikal sentez” olarak saptamayı amaçlar. Bu çalışmada tartışılan teorik varsayımlar daha sonra deneyimli ve deneyimsiz tasarımcıların tasarım davranışlarını takip eden bir dizi keşif çalışmasıyla irdelenmiştir. Böylelikle, çalışma sezginin bilişsel özellikleriyle örtüşen “tasarım hareketlerini” ortaya çıkarmayı hedeflemiştir. Sezgi uzman (deneyimli) profesyonellerle ilişkilendirilen bilişsel bir yetenek olsa da, bu çalışma sezgiyi herkesin kendine özel şekilde deneyimlediği kişisel bir yeti olarak öne sürmektedir. Daha geniş bir bakış açısıyla, bu çalışma sezgi teorisine katkıda bulunarak tasarımcının ‘prensiplere bağlı olmayan’ davranışlarına alternatif bir bakış açısı sunmayı hedeflemektedir. Özünde bu çalışma sezgiyi tasarım aktivitesiyle nasıl bu denli iç içe geçtiğini ve sezginin varlığını anlamanın neden bu kadar önemli olduğunu anlamayı amaçlamaktadır. Anahtar Kelimeler: Sezgi, Örtük bilgi, Tasarım Aktivitesi, Tasarımcı Düşüncesi, ‘Prensiplere bağlı olmayan tasarım davranışları’
Description: Doctor of Philosophy in Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Türkan Ulusu Uraz.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5724
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Architecture

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Cizgengultekin.pdfThesis, Doctoral3.74 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback