DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5731

Title: New vs Traditional Social Environments: Usage of Social Networks by Digital Natives for Interpersonal Communication
Authors: Gökaşan, Tutku Akter (Co-Supervisor)
Özad, Bahire Efe (Supervisor)
Kahraman, Ece
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication and Media Studies
Keywords: Communication and Media Studies
Social Media--Social Networking Sites--Interpersonal Communication--Eastern Mediterranean University--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-)
Education, Higher--Universities--Students--Social Media--Social Networking Sites--Facebook--Instagram
Online social networks--Communication--Students
Social Information Processing Theory
Uses and Gratifications Theory
Social Network Sites
Facebook
Interpersonal Communication Skills
Issue Date: Aug-2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Kahraman, Ece. (2020). New vs Traditional Social Environments: Usage of Social Networks by Digital Natives for Interpersonal Communication. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Social Network Sites (SNS), particularly Facebook, have become extremely popular among digital natives, especially university-level students. Moreover, they sometimes may see the SNS as the new communication platform for interpersonal communication. Interpersonal communication skill levels both in the social and e social environment of digital natives are measured in order to figure out whether there is any statistically significant difference between two environments in terms of sending clear messages, listening, giving and getting feedback, and handling emotional interactions. Based on the Social Information Processing and Uses and Gratifications Theories, this study explores attitudes of English speaking tertiary students who study at the Faculty of Communication and Media Studies at the Eastern Mediterranean University in North Cyprus in 2018. Interpersonal Communication Skills Inventory has been used to find out the IPCS scores of students in order to have an idea about the IPCS profiles of the students both in “social” and “e-social” environments. This study also aims to explore whether there is a difference between the four dimensions (sending clear messages, listening, giving and getting feedback, and handling emotional interactions) of interpersonal communication skills (IPCS) on social and e-social environments. The results of this study indicate that tertiary students need to improve their IPCS in both environments. Also, there is merely statistically significant difference between sending clear messages section on social and e-social environments. Keywords: Social Information Processing Theory, Uses and Gratifications Theory, Social Network Sites, Facebook, Interpersonal Communication Skills
ÖZ: Sosyal Ağ Siteleri, özellikle Facebook dijital yerliler arasında, özellikle üniversite düzeyindeki öğrenciler arasında son derece popüler hale geldi. Dahası, bazen sosyal ağ sitelerini üniversite öğrencileri kişilerarası iletişim için yeni bir iletişim platformu olarak görebilirler. Açık mesaj gönderme, dinleme, geribildirim verme ve geribildirim alma açısından iki ortam arasında üniversite öğrencileri için istatistiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığını anlamak açısından hem sosyal hem de e sosyal ortamlarındaki kişilerarası iletişim becerileri seviyeleri ölçüldü. Bu çalışmada, Sosyal Bilgiyi İşleme ile Kullanımlar ve Doyumlar Kuramları temel alınarak, Kuzey Kıbrıs'ta Doğu Akdeniz Üniversite’si İletişim ve Medya Çalışmaları Fakültesi'nde öğrenim gören İngilizce konuşan yüksek öğrenim öğrencilerinin tutumlarını araştırmayı amaçlamaktadır. Kişilerarası İletişim Becerileri Envanteri, hem “sosyal” hem de “e-sosyal” ortamlarda öğrencilerin kişilerarasi iletişim profilleri hakkında fikir sahibi olmak için öğrencilerin kişilerarası iletişim puanlarını bulmak için kullanılmıştır. Bu çalışma aynı zamanda kişilerarası iletişim becerilerinin sosyal ve e-sosyal ortamlarda dört boyutu (net mesajlar gönderme, dinleme, geri bildirim alma ve verme duygusal etkileşimleri yönetme) arasında bir fark olup olmadığını araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın sonuçları, yükseköğretim öğrencilerinin her iki ortamda da kişilerarası iletişim becerilerini geliştirmeleri gerektiğini göstermektedir. Ayrıca, sosyal ve e-sosyal ortamlarda net mesajlar gönderme bölümü arasında sadece anlamlı fark bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiyi İşleme Kuramı, Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı, Sosyal Ağ Siteleri, Facebook, Kişilerarası İletişim Becerileri
Description: Doctor of Philosophy in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication and Media Studies, 2020. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Tutku Akter Gökaşan, Supervisor: Prof. Dr. Bahire Efe Özad.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5731
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Kahramanece-Ph.D..pdfThesis, Doctoral2.49 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback