|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5748
|
Title: | An Assessment on the Cyber Human Values of EMU Students Based on their Behavior on Social Media |
Authors: | İşçioğlu, Ersun Saeed, Maryam Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology |
Keywords: | Computer Education and Instructional Technologies Human--Computer interaction--Social Media--Human Behaviors--Students--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North Online social networks--Psychological aspects--Students--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North Interpersonal relations Social Networking Site Cyber world Human values Cyber Human Values |
Issue Date: | Sep-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi(DAÜ) |
Citation: | Saeed, Maryam. (2019). An Assessment on the Cyber Human Values of EMU Students Based on their Behavior on Social Media. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University,Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study was conducted to examine the assessment on the cyber human values of
EMU students based on their behavior on social media and how it differs according to
gender, age, department and class level. The data collection tools used were
quantitative research and survey method, Cyber Human Value (CHV) Scale which was
applied to nine faculties (Faculty of Health Science, Faculty of Business and
Economics, Faculty of Tourism, Faculty of Arts and Science, Faculty of
Communication and Media Studies, Faculty of Pharmacy, Faculty of Architecture,
Faculty of Medicine and Faculty of Engineering). The group of students who were
part of this study include 271 registered bachelor, master and PhD students from these
nine faculties at EMU who voluntarily participated in the survey. The descriptive
analysis technique was used to analyze the data collected. Analyzing of the data was
done using Percentage, T-test, one-way ANOVA and Frequency (f).
The discoveries indicated solid signs that dominant part of the EMU students showed
essentially elevated levels of Cyber Human Values and there were no basic contrasts
in the midst of Cyber Human Values as demonstrated by age and gender orientation.
Moreover, it was found that there is a difference between the class level of 1st year
students and Cyber Human Value of EMU students which shows that 1st year students
show high level of assessing Cyber Human Values.
Keywords: Social Networking Site, Cyber world, Human values, Cyber Human
Values. ÖZ: Bu çalışmada, Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) öğrencilerinin sosyal medyadaki
davranışlarının siber insan değerleri üzerindeki etkilerinin, cinsiyet, yaş, bölüm ve
sınıf düzeyine göre incelenmesi amaçlamaktadır. Kullanılan veri toplama aracı, Sağlık
Bilimleri Fakültesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi, Turizm Fakültesi, Fen ve Edebiyat
Fakültesi, İletişim ve Medya Çalışmaları Fakültesi, Eczacılık Fakültesi, Mimarlık
Fakültesi, Tıp Fakültesi ve Mühendislik Fakültesi olmak üzere toplam 9 Fakültede
okumakta olan öğrencilere uygulanmıştır. Çalışma Nicel bir araştırma olarak
tasarlanmış, genel tarama modelinde Siber İnsan Değeri (KHD) ölçeği ile veriler
toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, yukarıda isimleri verilen dokuz fakülteye
kayıtlı toplam 271 lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencisin oluşturmaktadır.
Toplanan verilerin analizi betimsel analiz teknikleri kullanılarak yapılmıştır. Verilerin
analizinde Frekans (f), Yüzde, T testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda, DAÜ öğrencilerinin büyük bir bölümünün temelde yüksek Siber
İnsan Değerleri seviyeleri gösterdiği, yaş ve cinsiyet değişkenleri açısından ise Siber
İnsan Değerlerinin seviyesinde herhangi bir anlamlı farklılık bulunmadığı ortaya
çıkmıştır.
Ayrıca, öğrencilerin sınıf düzeyleri bağlamında yapılan incelemede, 1. Sınıf
öğrencilerinin Siber İnsan Değerlerinin diğer sınıflarda okuyan öğrencilerden daha
yüksek seviyede olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Sosyal Ağ Sitesi, Siber Dünya, İnsani Değerler, Siber İnsani
Değerler. |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5748 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|