DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5791

Title: Exploring the Role of Social Media and Mobile Apps for Choosing a Restaurant; Evidence from Tehran
Authors: Kılıç, Hasan (Supervisor)
Golmohammadi, Nima
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Tourism
Tourism--Information technology--Mobile Apps--(Tehran)Iran
Social Media
Mobile Apps
Restaurant
Tehran
qualitative
Issue Date: Jan-2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Golmohammadi, Nima. (2020). Exploring the Role of Social Media and Mobile Apps for Choosing a Restaurant; Evidence from Tehran. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Today, most people in most countries share their everyday experiences on social networks. This is especially true about dining out, especially among young people and students. Restaurants advertise in a variety of ways, and it is not in a way that the whole forum for exchanging of information is freely available to customers, and they make an impression in others through sharing their experiences, but the owners of the restaurants also produce films, photos, alluring clips, banners, etc. to encourage people to come to their restaurants. The present research, based on the findings of the previous researches on the role of social networks and applications in choosing a restaurant, as well as a field study of this topic in the form of a qualitative survey that employs a semi-structured interview, generally tries to answer this question: Does social networking affect choosing a restaurant in Tehran? And if yes, in what process is this effect produced? The Tehran north restaurant industry environment provides an important background that may further explain the relationships between factors influencing the success of restaurants. The participants identified key factors in the operating environment that influenced restaurant success. These included intense competition, a constantly changing environment and changing consumer trends. In particular the intense competition was considered by the participants to have a significant impact on the success of restaurants. Keywords: Social Media, Mobile Apps, Restaurant, Tehran, qualitative.
ÖZ: Bugünlerde bir çok ülkede çoğu insan günlük deneyimlerini sosyal ağlarda paylaşmaktadır. Bu durum özellikle dışarda yemek yiyen gençler ve öğrenciler içinde geçerlidir. Restoranlar kendi reklamlarını çeşitli şekillerde yaparlar. Bir anlamda bu reklam bir bilgi alışverişidir. Ancak bu bilgi alışverişi için oluşturulan yapı aslında, müşterilerin serbestce ulaşabileceği bir şekilde değildir. Bu durumlarda deneyimlerini paylaşarak başka bir çok kişinin fikrinide etkileyebilirler. Ancak bunun yanında restoran sahipleride insanları restoranlarına gelmeye teşvik etmek için fılmler,fotoğraflar, ilgi çekici klipler, afışler vb. üretirler. Bir restoran seçiminde sosyal ağların ve uygulamaların rolü üzerine önceki araştırmaların bulgularınada dayanan bu çalışma ile birlikte yarı yapılandırılmış bir görüşme yöntemiyle nitel bir anket yapılarak İranın Tahran şehrinde bulunan Restoranların Seçiminde Sosyal Ağların rolü nedir sorusuna yanıt bulunmaya çalışılmıştır. Özetle Sasyal ağların restoran seçiminde kietkisi araştırılmıştır. Sosyal ağlar Tahran’da bir restoan seçimini etkiler mi? Eğer cevap evetse , hangi şekilde bu etki üretilir? Bu durum araştırılmıştır. Tahranın kuzeyindeki restoran endüstrisinin oluşturduğu ortam yada çevre restoranların başarısını etkileyen faktörler arasındaki rişkleri daha fazla açıklayabilecek önemli bir zeminide oluşturur. Bu araştırmada katılımcılar iş ortamı içerisinde restoranların başarısını etkileyen önemli faktörleri belirlediler. Bu faktörler arasında yoğun rekabet, sürekli değişen çevre ve değişen tüketici eğilimleri ön sırada yer almışlardır. Özellikle yoğun rekabet faktörü katılımcılar tarafından restoranların başarısına etki eden en önemli faktör olarak belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Mobil Uygulamalar, Restoran, Tahran, nitel.
Description: Master of Science in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Hasan Kılıç.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5791
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Golmohammadinima.pdfThesis, Master865.47 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback