|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5792
|
Title: | Representation of Delta People in Contemporary Nollywood Comedy Movies |
Authors: | Özad, Bahire Efe (Supervisor) Oguafor, Ifeoma Amanda Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication and Media Studies |
Keywords: | Communication and Media Studies Comedy Films--Delta People--Nollywood Delta State Comedy movies Media representation Nigeria Nollywood Stereotypes |
Issue Date: | Jan-2020 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Oguafor, Ifeoma Amanda. (2020). Representation of Delta People in Contemporary Nollywood Comedy Movies. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Although public perception of reality in society is powerfully constructed by the
media through various forms of content, representation is one of such tricks used in
media production to either emphasize or de-emphasize the negative and positive
stereotyping of individuals and groups in society. However, it is through the said
process that consumers of different forms of media content cultivate diverse
perceptions of social reality. Representation of Delta People in Contemporary
Nollywood Comedy Movies examines how Delta people are framed in selected
Nollywood comedy movies, thus contributing to the legitimization of stereotypes
from which other Nigerians cultivate perceptions about them.
Findings from the analysis of the three Nollywood comedy movies: 30 Days in
Atlanta, 10 Days in Sun City, and A Trip to Jamaica reveal that the mediated representation of Delta people revolves around the three dominant frames of “the
invincible,” “extreme audacity,” “hilarious and likable.” These frames therefore,
encourage the stereotyping of Deltans as having the “knack for being aggressive and
tough,” and the “uneducated but crafty.” The various stereotypes associated with
Delta people were re-emphasized using Akpos as a major character in the three
movies. Visual content of mass media, as the study concludes, play an important and
powerful role in conveying perceptions about different groups in society.
Keywords: Delta State, Comedy movies, Media representation, Nigeria, Nollywood,
Stereotypes ÖZ:
Toplumdaki gerçeklik algısı, medya tarafından çeşitli içerik biçimleri yoluyla güçlü
bir şekilde yapılandırılsa da temsil, medya üretiminde bireylerin ve grupların
toplumdaki olumsuz ve olumlu klişelerini vurgulamak veya vurgulamak için
kullanılan hilelerden biridir. Bununla birlikte, söz konusu süreçte, farklı medya
içeriği biçimlerine sahip tüketiciler, çeşitli sosyal gerçeklik algılarını
geliştirmektedir. Delta İnsanlarının Çağdaş Nollywood Komedi Filmlerinde Temsili,
Delta insanlarının seçilen Nollywood komedi filmlerinde nasıl çerçevelendiğini
inceler ve böylece diğer Nijeryalıların onlar hakkındaki algıları geliştirdiği
stereotiplerin meşrulaştırılmasına katkıda bulunur.
Üç Nollywood komedi filminin analizinden elde edilen bulgular: Atlanta'da 30 Gün,
Sun Şehrin’de 10 Gün ve Jamaika Gezisi, Delta halkının aracılı temsilinin
“yenilmez” “aşırı” üç baskın çerçeve etrafında döndüğünü ortaya koyuyor.
“Cüretkâr”, “komik” ve “sevimli”. Bu çerçeveler, Deltaların klişesini “agresif” ve
“sert olma” zahmetine ve “eğitimsiz ama kurnaz” olarak teşvik eder. Delta
insanlarıyla ilgili çeşitli klişeler yeniden vurgulandı. Akpos'u üç filmde önemli bir
karakter olarak kullanıyor. Kitle iletişim araçlarının görsel içeriği, çalışma sona
erdiğinde, toplumdaki farklı gruplar hakkındaki algıların aktarılmasında önemli ve
güçlü bir rol oynamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Akpos, Delta State, Komedi filmleri, Medya gösterimi,
Nollywood, Stereotipler |
Description: | Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Bahire Efe Özad. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5792 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|