DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5792

Title: Representation of Delta People in Contemporary Nollywood Comedy Movies
Authors: Özad, Bahire Efe (Supervisor)
Oguafor, Ifeoma Amanda
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication and Media Studies
Keywords: Communication and Media Studies
Comedy Films--Delta People--Nollywood
Delta State
Comedy movies
Media representation
Nigeria
Nollywood
Stereotypes
Issue Date: Jan-2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Oguafor, Ifeoma Amanda. (2020). Representation of Delta People in Contemporary Nollywood Comedy Movies. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Although public perception of reality in society is powerfully constructed by the media through various forms of content, representation is one of such tricks used in media production to either emphasize or de-emphasize the negative and positive stereotyping of individuals and groups in society. However, it is through the said process that consumers of different forms of media content cultivate diverse perceptions of social reality. Representation of Delta People in Contemporary Nollywood Comedy Movies examines how Delta people are framed in selected Nollywood comedy movies, thus contributing to the legitimization of stereotypes from which other Nigerians cultivate perceptions about them. Findings from the analysis of the three Nollywood comedy movies: 30 Days in Atlanta, 10 Days in Sun City, and A Trip to Jamaica reveal that the mediated representation of Delta people revolves around the three dominant frames of “the invincible,” “extreme audacity,” “hilarious and likable.” These frames therefore, encourage the stereotyping of Deltans as having the “knack for being aggressive and tough,” and the “uneducated but crafty.” The various stereotypes associated with Delta people were re-emphasized using Akpos as a major character in the three movies. Visual content of mass media, as the study concludes, play an important and powerful role in conveying perceptions about different groups in society. Keywords: Delta State, Comedy movies, Media representation, Nigeria, Nollywood, Stereotypes
ÖZ: Toplumdaki gerçeklik algısı, medya tarafından çeşitli içerik biçimleri yoluyla güçlü bir şekilde yapılandırılsa da temsil, medya üretiminde bireylerin ve grupların toplumdaki olumsuz ve olumlu klişelerini vurgulamak veya vurgulamak için kullanılan hilelerden biridir. Bununla birlikte, söz konusu süreçte, farklı medya içeriği biçimlerine sahip tüketiciler, çeşitli sosyal gerçeklik algılarını geliştirmektedir. Delta İnsanlarının Çağdaş Nollywood Komedi Filmlerinde Temsili, Delta insanlarının seçilen Nollywood komedi filmlerinde nasıl çerçevelendiğini inceler ve böylece diğer Nijeryalıların onlar hakkındaki algıları geliştirdiği stereotiplerin meşrulaştırılmasına katkıda bulunur. Üç Nollywood komedi filminin analizinden elde edilen bulgular: Atlanta'da 30 Gün, Sun Şehrin’de 10 Gün ve Jamaika Gezisi, Delta halkının aracılı temsilinin “yenilmez” “aşırı” üç baskın çerçeve etrafında döndüğünü ortaya koyuyor. “Cüretkâr”, “komik” ve “sevimli”. Bu çerçeveler, Deltaların klişesini “agresif” ve “sert olma” zahmetine ve “eğitimsiz ama kurnaz” olarak teşvik eder. Delta insanlarıyla ilgili çeşitli klişeler yeniden vurgulandı. Akpos'u üç filmde önemli bir karakter olarak kullanıyor. Kitle iletişim araçlarının görsel içeriği, çalışma sona erdiğinde, toplumdaki farklı gruplar hakkındaki algıların aktarılmasında önemli ve güçlü bir rol oynamaktadır. Anahtar Kelimeler: Akpos, Delta State, Komedi filmleri, Medya gösterimi, Nollywood, Stereotipler
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Bahire Efe Özad.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5792
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
OguaforIfeomaAmandaMs.pdfThesis, Master960.45 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback