DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5815

Title: COVID-19 Pandemi Sürecinin 3-6 Yaş Çocuklar Üzerindeki Etkilerinin ve Ebeveynlerin Gereksinimlerinin İncelenmesi
Authors: Gürşimşek, Ayşe Işık (Tez Danışmanı)
Duman, Zeynep
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: İlköğretim
Okul Öncesi Eğitim
Covid 19--Pandemi--Koronavirüs--Çocuk Psikolojisi
COVID-19 Pandemi Süreci
Ebeveyn Gereksinimleri
Erken Çocukluk Dönemi
Aile Destek Hizmetleri
Issue Date: Feb-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Duman, Zeynep. (2022). COVID-19 Pandemi Sürecinin 3-6 Yaş Çocuklar Üzerindeki Etkilerinin ve Ebeveynlerin Gereksinimlerinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ: Mart 2020 tarihinde başlamış ve halen çeşitli düzeylerde etkisini devam ettirmekte olan COVID-19 pandemi sürecinin, 3-6 yaş çocuklarının gelişimi ve eğitimi, anne-baba-çocuk ilişkileri üzerinde yarattığı etkilerin ve ailelerin çocuklarında gözledikleri problem durumları ile başa çıkma konusundaki gereksinimlerinin belirlenmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Pandemi gibi özel bir durumda ailelerin ve çocukların yaşadıkları güçlüklerin belirlenmesinin; 3-6 yaş grubu çocukların gelişim ve eğitimleri açısından yaşanan sürecin etkilerinin nesel bilimsel verilerle değerlendirilmesine, halen devam etmekte olan pandemi sürecinde ailelerin gereksinimlerinin anlaşılmasına ve çeşitli yöntemlerle ailelerin desteklenmesi için gerekli düzenlemelerin yapılmasına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. COVID-19 pandemi sürecine dayalı olarak araştırmacılar farklı konuları ele almış ve COVID-19’un etkilerini anlamaya çalışmıştır. Alanyazın taramasında, salgın sürecinin günlük yaşamda meydana gelen değişimlerde hem ebeveynlerin hem de çocukların olumlu- olumsuz bir şekilde etkilendiklerini söylemek mümkündür COVID-19 pandemi sürecinde, bazı ailelerin işlerine ev ortamında devam etmelerinin gerekmesi, ailelerin çocukları ile ilişkilerinde beklemedikleri ve hazır olmadıkları bir sürece girmeleri zamanlarının büyük bir bölümünü çocukları ile birlikte geçirmeleri ancak bu zamanı nasıl doldurmaları gerektiği ve de çocuklarının normal yaşamdaki davranış ve rutinlerini nasıl sürdürebilecekleri gibi konularda donanımsız olmaları nedeniyle ailelerin bu süreçte bilgi ve destek gereksinimlerini arttırmıştır. Bu çalışma yoluyla, sorumluluklarının arttığı bu süreçte ebeveynlerin karşılaştıkları olumlu-olumsuz deneyimleri belirlemek, ailelerin COVID-19 pandemi sürecinde ve sonrasındaki gereksinimlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, KKTC’de Gazimağusa ilçesinde ikamet eden 3-6 yaş çocuğu olan ebeveynler oluşturmaktadır. Belirtilen yaş grubunda çocuğu olan ve çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 50 ebeveyn ile görüşmeler ebeveynlerin durumları dikkate alınarak planlanma yapılmıştır, uygun oldukları zamanda görüşmeye katılım sağlanmıştır. Görüşmeler yaklaşık 15-20 dakika sürmüştür. Ebeveynlerin bir kısmı salgın sürecinini uzaması ile birlikte dış dünyadan uzaklaşıp aile içerisinde düzeni oluşturmak için uğraştıklarını belirtirken, bir kısmı da süreç uzadıkça ev içerisindeki kavgaların arttığını çocukların uyku düzenlerinin ve yemek yeme düzenlerinin bozulduğunu belirtmişlerdir. Uzaktan eğitim konusunda çok fazla sorumluluk yüklenmiş ve çocuklar online eğitimi dinlerken odaklanma problemi, bilgisayar başına oturmak istememe sorunları yaşamışlardır. Elde edilen bulgulara göre ebeveynlerin uzman görüşüne ihtiyaç duymadıkları yönünde olmuştur. Ebeveynlerin uzman görüşüne başvurma konusunda yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: COVID-19 Pandemi Süreci, Ebeveyn Gereksinimleri. Erken Çocukluk Dönemi, Aile Destek Hizmetleri
Description: Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5815
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dumanzeynep.pdfTez, Master886.63 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback