|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5824
|
Title: | Feeling of Foreign Language Anxiety Among Non-Native-Speaking Teachers Having their Postgraduate Program |
Authors: | Kunt, Naciye (Supervisor) Gannoun, Hameed Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language--Study and Teaching--Psychological Aspects Foreign Language Learning Anxiety Teacher Foreign Language Anxiety Affinity NNS teachers Postgraduate Students |
Issue Date: | Jun-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Gannoun, Hameed. (2019). Feeling of Foreign Language Anxiety Among Non-Native-Speaking Teachers Having their Postgraduate Program. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Researchers and even language teachers have been concerned for a couple of decades
with the concept of foreign languages anxiety in the field of English language teaching.
Since the number of Non-Native-Speaking (NNS) teachers is globally growing (Selvi,
2011), this indicates a need to addressing teacher language anxiety more than ever.
Therefore, the present study was set out to assess the foreign language anxiety among
postgraduate students who were NNS teachers having their postgraduate program.
This study was carried out with 48 international NNS teachers during their
postgraduate program at Eastern Mediterranean University in Northern Cyprus to
explore a such feeling. Two questionnaires (FLCAS and TFLAS) were administered
with all participants in the current study. A group of eight participants were
purposefully chosen from the total number of participants based on their level of
anxiety and were asked to state their opinion in an open - ended written question scale
(Affinities) about the foreign language anxiety sources. They were also interviewed in
order to explore the impact of language anxiety on language teaching approaches.
First, based on the results of FLCAS, the current study found that NNS teachers did
experience different level of foreign language anxiety. The results demonstrated that
some participants suffered from high levels of anxiety. Second, Class Arrangement,
Genetic and Personal Characteristics, Anxieties, and Social and Cultural Factors were
the main sources of their feeling of language anxiety. On other hand, the affinities
Achievement, Motivation and Interests, and Individual Learning Approach were not
found to be focal points that hinder the participants’ language learning in this study.
Third, this study found that anxious postgraduates who were NNS teachers are highly
susceptible to feelings of foreign language teacher anxiety which possibly affect their
approach of teaching the target language. The results revealed that anxious
postgraduates appeared to have a sense of perfectionism tendencies by showing their
high demands for teaching the language anxiety. The study ends with
recommendations for anxious teachers in order to alleviate their anxiety.
Keywords: Foreign Language Learning Anxiety, Teacher Foreign Language Anxiety,
Affinity, NNS teachers, Postgraduate Students. ÖZ:
Araştırmacılar ve hatta dil öğretmenleri, on yıllardır İngilizce öğretimi alanındaki
yabancı dil kaygısı kavramıyla ilgilenmektedir. Anadili İngilizce olmayan öğretmen
sayısı küresel olarak arttığından (Selvi, 2011), bu, öğretmen dil kaygısını her
zamankinden daha fazla ele almanın gerektiğini göstermektedir. Bu nedenle, bu
çalışma lisansüstü programlarında olan anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin
yabancı dil kaygısını değerlendirmek için yapılmıştır. Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs'taki
Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde lisansüstü programlarında 48 uluslararası anadili
İngilizce olmayan öğretmen ile böyle bir hissi keşfetmek için yapılmıştır. Bu
çalışmada tüm katılımcılara iki anket uygulanmıştır. Toplam katılımcı sayısından
kaygı düzeyine göre toplam sekiz katılımcı grubu seçilmiş ve yabancı dil kaygı
kaynakları hakkında açık uçlu yazılı bir soru ölçeğinde görüşlerini belirtmeleri
istenmiştir. Dil kaygısının dil öğretimi yaklaşımları üzerindeki etkisini araştırmak de
için görüşme yapılmıştır.
İlk olarak, FLCAS'ın sonuçlarına dayanarak, bu çalışma anadili İngilizce olmayan
öğretmenlerin farklı düzeyde yabancı dil kaygısı yaşadıklarını ortaya koymuştur.
Sonuçlar bazı katılımcıların yüksek düzeyde dil öğrenme kaygısı yaşadığını
göstermiştir. İkincisi, Sınıf Düzenlemesi, Genetik ve Kişisel Özellikler, Kaygılar ve
Sosyal ve Kültürel Faktörler, dil kaygısı duygularının ana kaynakları olarak belirlendi.
Öte yandan, Başarılar, Motivasyon ve İlgi Alanları ve Bireysel Öğrenme Yaklaşımı ile
ilgileri bu çalışmada katılımcıların dil öğrenmelerini engelleyen odak noktaları olarak
bulunmamıştır. Üçüncüsü, bu çalışma endişeli anadili İngilizce olmayan
öğretmenlerin, hedef dili öğretme yaklaşımlarını etkileyebilecek olan öğretmen
yabancı dil kaygısı duygularına karşı oldukça duyarlı olduklarını ortaya koymuştur.
Sonuçlar, endişeli mezunların dil kaygılarını öğretme konusundaki yüksek taleplerini
göstererek mükemmeliyetçilik eğilimlerine sahip göründüğünü ortaya koydu. Çalışma
endişeli öğretmenlerin kaygılarını hafifletmek için önerilerle sona ermektedir.
Anahtar Kelimler: Yabancı Dil Kaygısı, Öğretmen Yabancı Dil Kaygısı, Affinite,
Anadili İngilizce olmayan öğretmenler, Lisansüstü Öğrenciler. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5824 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|