DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5837

Title: Türkiye TV Kanallarında Yayınlanan Covid-19 Pandemi Temalı Ulusal ve Uluslararası Markaların TV Reklamlarının Göstergebilimsel İncelemesi
Authors: Arsoy, Aysu (Danışmanı)
Gözlüklü, Mustafa
Doğu Akdeniz Üniversitesi, İletişim Fakültesi
Keywords: Televizyon Kanalları--Covid 19--Pandemi--Koronavirüs--Sağlık Haberleri--Türkiye
Marka
Covid–19
Göstergebilim ve Reklamcılık
Kültürel Kodlar
Issue Date: Feb-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Gözlüklü, Mustafa. (2022). Türkiye TV Kanallarında Yayınlanan Covid-19 Pandemi Temalı Ulusal ve Uluslararası Markaların TV Reklamlarının Göstergebilimsel İncelemesi. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü,Eğitim ve Medya Çalışmaları,Gazimağusa: Kıbrıs
Abstract: ÖZ: Günümüz dünyası Covid-19 virüsü denilen bir çeşit salgın hastalıkla mücadele etmektedir. Virüs ilk olarak Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkmış, 11 Mart 2020 yılında ise Dünya Sağlık Örgütünün açıklamasıyla Covid-19 virüsü önlenemeyen yayılımıyla pandemi ilan edilmesine sebep olmuştur. Türkiye Cumhuriyeti’nde ilk Covid-19 vakası 11 Mart 2020’de saptanmıştır. Bu çalışmada Türkiye’de ulusal TV kanallarında yayınlanan, seçilmiş 10 ulusal ve uluslararası markanın reklamların içeriklerine (görsel, işitsel ve metinsel) bakılarak, yerleştirilen kültürel kodlar göstergebilim yardımıyla betimsel çözümlenme yöntemiyle incelenmiştir. Türkiye’de yayın yapan TV kanallarında yayınlanan ve Covid-19 temalı reklam içeriklerini inceleyen çalışmalarının literatürde yeteri kadar bulunmaması çalışmayı akademik olarak önemli kılmaktadır. Çalışma için, toplam 10 ulusal ve uluslararası marka amaca yönelik olarak belirlenmiştir. Amaca yönelik seçilen tüm markaların Türkiye pazarı için kullandıkları televizyon reklamları 1 Nisan 2020 – 31 Mart 2021 tarihleri ile sınırlandırılarak pandeminin ilk 1 yılı taranmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi benimsemiştir. Yöntem olarak Charles Sanders Peirce, Ferdinand de Saussure, ve Roland Barthes’ın göstergebilim yaklaşımları kullanılmıştır. Markaların Covid-19 pandemi döneminde yayınladıkları TV reklamlarında, kültürel kodlar; semboller, mitler betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir. Amaca uygun olarak seçilmiş olan ulusal markaların reklamları, Türkiye Cumhuriyeti’nde yaşayan toplum yapısına ve kültürüne yönelik hazırlanmıştır. Seçilmiş olan reklam filmlerinde kullanılan kodlara bakılarak elde edilen bulguların, reklamın hedef kitlesine örf-adet, gelenek-göreneklere kültürel kodlarla ulaşılması sağlandığı görülmektedir. Ulusal ve uluslararası markaların Türkiye’de yayınlanan reklamlarda dini inanç etnik yapı kodlarında farklılaşma görülmektedir. Örneğin Coca Cola reklamında farklı etnik yapıdaki insanların kullanılması Covid-19 virüsünün tüm dünyayı aynı anda etkisi altına aldığı vurgulanmaktadır. Çalışmanın sonucunda analizi yapılan markaların TV reklam içeriklerinde, izleyiciye Covid-19 virüsünün bir gün biteceği mesajı verilerek sağduyulu içerikler hazırladıklarını gözlemlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Marka, Covid–19, Göstergebilim ve Reklamcılık, Kültürel Kodlar.
Description: İletişim ve Medya Çalışmaları - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, İletişim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Aysu Arsoy.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5837
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Gozluklumustafa.pdfTez, Master5.85 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback