DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5839

Title: Çocuk Kanallarında Yayınlanan 3-6 Yaş Grubu Çocuklarına Yönelik Çizgi Filmlerin Çocuk Hakları Açısından İncelenmesi
Authors: Koran, Nihan (Danışmanı)
Tonkul, Fatma Nur
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: Eğitim Bilimleri
Okul Öncesi Eğitim--Çizgi Flimler--Çocuk Hakları
Çocuk
Çizgi Filmler
Çocuk Hakları
Issue Date: Feb-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Tonkul, Fatma Nur. (2022). Çocuk Kanallarında Yayınlanan 3-6 Yaş Grubu Çocuklarına Yönelik Çizgi Filmlerin Çocuk Hakları Açısından İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ: Teknolojik gelişmeler ve son dönemde yaşanan pandemi süreci, çocuğun kitle iletişim araçları ile etkileşimini daha da arttırmaktadır. Bu durum, çocuğun haklarını kitle iletişim araçlarıyla öğrenmesini sağlamaktadır. Bu öğrenme, 3-6 yaş grubu için kitle iletişim araçlarından biri olan televizyon ile mümkündür. Çocukların bu dönemde televizyonu daha fazla kullandıklarını görülmektedir. Çocukların televizyonu kullanmasının temel neden televizyonda yayınlan çizgi filmlerdir. Çizgi filmler çocuklar için hem eğlence hem de eğitim aracı niteliğindedir. Çizgi filmlerin 3-6 yaş grubu için bu kadar önemli olması hakların çizgi film aracılığıyla öğrenilmesini de sağlamaktadır. Çocukların beyin gelişimlerinin bu dönemde beyin gelişiminin çok hızlı olması, çizgi filmler aracılığıyla verilmek istenen her mesajı doğrudan aldıklarını göstermektedir. Bu nedenle çizgi filmlerde yer alan çocuk haklarına yönelik sözel içeriklerin incelenmesi son derece önemlidir. Bu çalışma, 3-6 yaş grubu çocukların en çok izledikleri çizgi filmlerde, Çocuk Haklarına nasıl yer verildiğini belirlemeyi amaçlanmaktadır. Çalışmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini; TRT çocuk kanalının, ocak 2021 yılında yayınlamış olduğu 3 çizgi film oluşturmaktadır. Çizgi filmlerin incelenmesinde doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde, çizgi filmleri analiz etmek amacıyla betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, incelenen çizgi filmlerde çocuk, yetişkin ve hayvan karakterlerinin olduğu ve bu karakterlerin kadın ve erkek cinsiyetine göre ayrıldığı belirlenmiştir. Çizgi filmlerde yetişkin ile çocuk arasında geçen diyaloglarda yetişkin karakterlerin ifadelerine daha fazla yer verildiği belirlenmiştir. Çizgi filmlerde Çocuk Haklarının olumlu kullanımına olumsuz kullanımından daha fazla yer verildiği belirlenmiştir. Hak kategorisine bakıldığında incelenen çizgi filmlerde en çok Katılım Haklarına yönelik ifadelere yer verildiği ardından Yaşamsal, Gelişimsel ve Korunma Haklarına yönelik ifadelere yer verildiği belirlenmiştir. Elde edilen bulgular literatür desteği ile tartışılmıştır. Çalışma sonunda çocuklarla ilgilen kişi, kurum ve kuruluşlara öneriler verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Çocuk, Çizgi Filmler, Çocuk Hakları
Description: Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Nihan Koran
URI: http://hdl.handle.net/11129/5839
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tonkulfatma.pdfTez, Master1.01 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback