|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5851
|
Title: | Determinants of Consumer Purchase Intentions of TRNC Students for Luxury Goods |
Authors: | Tümer, Mustafa (Supervisor) Hussain, Atif Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Business Administration Marketing Management Consumer attitudes--Consumer preferences--Luxury Goods--North, Cyprus Consumer profiling Brand loyalty--Customer loyalty Turkish Republic of Northern Cyprus Purchase Intention Luxury Goods Brand Knowledge Consumer Attitude Luxury Social Value Price Quality |
Issue Date: | Jan-2020 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Hussain, Atif. (2020). Determinants of Consumer Purchase Intentions of TRNC Students for Luxury Goods. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Luxury Goods Purchase intention based on consumer’s behavior about the luxury
goods. Luxury goods can be anything that is more desired than its necessity.
Consequently, in order to investigate the determinants of consumer purchase intention
of students for luxury goods, we have to know the behavior of consumers regarding
the luxury goods. This thesis aims at investigating the determinants of consumer
purchase intentions of TRNC students for luxury goods. The determinants we choose
here are decided on reviewing the extensive literature review. One depended variable
i.e. Purchase intention has five independent variables i.e. Brand Knowledge, Luxury
Goods Price, Luxury Goods Quality, Luxury Goods Social Value and Consumer
Attitude. Data has been gathered from Eastern Mediterranean University and Cyprus
International University through a distributed questionnaire. Analysis has been carried
out by using the SPSS 25. And AMOS 24 software’s and results reveal that four
determinants have significantly influenced the consumer purchase intentions in the
Turkish Republic of Northern Cyprus. Except Brand knowledge, all other
determinants such as Luxury goods price, luxury goods quality, consumer attitude and
Luxury goods social value has positive influence on the consumer’s purchase intention
decisions. Discussion of the results and the limitations of the study are discussed and
included.
Keywords: Turkish Republic of Northern Cyprus, Purchase Intention, Luxury Goods,
Brand Knowledge, Consumer Attitude, Luxury Social Value, Price, Quality ÖZ:
Tüketicilerin lüks ürünlere karşı davranışlarına bağlı olarak lüks ürün satın alma niyeti.
Lüks ürün, gerekliliğinden çok arzulanan üründür. Sonuç olarak, öğrencilerin lüks
ürün satın almasını etkileyen değişkenleri incelemek için, tüketicilerin lüks ürünlere
karşı davranışları hakkında bilgi sahibi olmamız gerekir. Bu tez, KKTC’de eğitim
gören öğrencilerin lüks ürünlere karşı satın alma niyetlerini etkileyen değişkenleri
incelemeyi amaçlamamıştır. Burada seçtiğimiz değişkenler kapsamlı bir literatür
araştırması sonucunda belirlermiştir. Bağımlı değişken olarak alınan “satın alma
niyeti”, beş bağımız değişkene bağlıdır. Modelde ele alınan bağımsız değişkenlerimiz
marka bilgisi, lüks ürünlerin kalitesi, lüks ürünlerin sosyal değerleri ve tüketici
tutumudur. Veriler Doğu Akdeniz Üniversitesi ve Uluslararası Kıbrıs Üniversitesinde
yürütülen anketler aracılığıyla toplanmıştır. Analizler SPSS 25 ve AMOS 24
programları kullanılarak yapılmış ve sonuçlarına göre dört adet değişken önemli
derecede KKTC’deki tüketicilerin satın alma niyetlerini etkilediği tesbit edilmiştir.
Marka bilgisi haricinde, lüks ürünlerin fiyatı, kalitesi, tüketici tutumları ve lüks
ürünlerin sosyal değerleri değişkenleri, müşterilerin satın alma niyeti üzerinde olumlu
etkileri olduğu görülmüştür.
Anahtar kelimeler: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Lüks Ürün Satın alma niyeti,
lüks ürünler, Marka bilgisi, Tüketici tutumu, Lüks ürünlerin sosyal değerleri. |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5851 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|