EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5862
|
Title: | Okul Öncesi Öğretmenlerinin Duygusal Okuryazarlık Becerileri ve Sosyal Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi |
Authors: | Gürşimşek, Ayşe Işık (Danışmanı) Gümüş, Ayşe Merve Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Okul Öncesi Eğitim Duygusal Gelişim Duygusal Okuryazarlık Sosyal Zeka Okul Öncesi Eğitim Öğretmen Eğitimi |
Issue Date: | Feb-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Gümüş, Ayşe Merve. (2022). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Duygusal Okuryazarlık Becerileri ve Sosyal Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Mağusa: Kıbrıs |
Abstract: | ÖZ:
Duygusal okuryazar öğretmenin duygusal okuryazar öğrenciler yetiştireceği
ve her çocuğun toplumda birer yetişkin olarak yer almasıyla zamanla duygusal
okuryazar bir toplumun temellerinin atılabileceği düşünülmektedir. Bu araştırmanın
amacı, okul öncesi öğretmenlerinin duygusal okuryazarlık kapsamında sosyal beceri
seviyelerini ölçmek ve kişinin duygusal gelişim sürecinde etkisi olduğu düşünülen
değişkenlerle birlikte yorumlamaktır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Lefkoşa ve Mağusa’da bulunan, devlete bağlı, özel ve anaokullarında
görev yapan öğretmenler arasından kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi yoluyla
seçilmiş toplam 213 öğretmen oluşturmaktadır. Bu çalışmada kullanılan veriler
katılımcıların demografik bilgilerini içeren Kişisel Bilgi Formu, “Duygusal
Okuryazarlık Ölçeği” ve “Tromso Sosyal Zeka Ölçeği” ile elde edilmiştir. Sonuç
olarak; öğretmenlerin cinsiyetlerine göre Duygusal Okuryazarlık Ölçeği’nin
duyguları düzenleme düzeyi alt boyutu açısından anlamlı bir farklılık olduğu
belirlenmiştir. Öğretmenlerin sosyal zeka yeterlik düzeyi puanlarının kıdemleri,
yaşları, mezun olunan üniversite açısından anlamlı bir farklılık gösterdiği
saptanmıştır. Öğretmenlerin duygusal okuryazarlık düzeyleri ile sosyal zeka
düzeyleri arasında pozitif yönlü ilişki bulunmaktadır.(elde edilen bulgular duygusal
okuryazarlık ve duygusal zeka açısından yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, branş ve mezun
oldukları bölüm açısından tartışılmıştır. Eğitim Fakültelerinde öğretmen adaylarının
hizmet öncesi eğitimlerinde duygusal okuryazarlık ve kendilerini ifade becerilerini
geliştirici nitelikte derslere ve konu içeriklerinin ele alınmasına ağırlık verilmelidir.
Hazırlanan eğitim programlarının ve materyallerin duygusal okuryazarlık ile sosyal
zeka ilişki temelli hazırlanarak konunun gündemde kalma durumu sağlanması
gerktiğine dair öneriler geliştirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Duygusal Gelişim, Duygusal Okuryazarlık, Sosyal Zeka, Okul
Öncesi Eğitim, Öğretmen Eğitimi |
Description: | Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5862 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|