|
EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5864
|
Title: | Examining the Response Behavior of the Tourism Sector Towards Social Media as an Innovative Tool to Combat the Negative Impact of the Political Challenges |
Authors: | Alipour, Habib (Supervisor) Farhangi, Sanaz Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism |
Keywords: | Tourism Tourism--Social Media Destination image North Cyprus political deadlock social media platforms tourism |
Issue Date: | Feb-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Farhangi, Sanaz. (2022). Examining the Response Behavior of the Tourism Sector Towards Social Media as an Innovative Tool to Combat the Negative Impact of the Political Challenges. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Digitalization-oriented transformation provides enormous possibilities to all sectors,
ranging from manufacturing to the service industries. This study aimed to investigate
the role of social media and its utilization by tourism operators/policymakers as a
catalyst to enhance the image of a destination that is grappling with political deadlock
and burdens of non-recognition despite its abundance of tourism resources. The case
of North Cyprus is an embodiment of a number of destinations that are challenged by
political hurdles, and non-recognition, which result in economic hardship, political
uncertainty, and social disappointment. This research aimed to investigate the role of
social media in popularizing and marketing north Cyprus by placing it on the global
digital tourism map. For the purpose of this study, a qualitative research method was
employed and data collected through semi-structured interview questions. The
interviewees were mainly public sector tourism officials, hoteliers, travel agency
managers, and tourism academicians. Data analysis was conducted by applying
Atlas.ti 9 (1.0.0.206) software. Also, to increase the confirmability of the study, two
existing theories (social influence theory and destination image theory) are used as a
guide for the authors to fashion the results as a story. The findings reveal that tourism
operators and policymakers have failed to take advantage of social media platforms
which have become a form of public goods to mitigate the negative effects of the
political impasse that has curtailed the tourism sector. Therefore, this study informs
the tourism operators and destination managers who are challenged by political
conflicts to realize the value of social media and strategy for a governance model in
overcoming some of the challenges in the case of North Cyprus and similar issues.
Keywords: Destination image; North Cyprus; political deadlock; social media
platforms; tourism. ÖZ:
Dijitalleşme odaklı dönüşüm, imalattan hizmet sektörlerine kadar tüm sektörlere
muazzam olanaklar sağlıyor. Bu çalışma, sosyal medyanın rolünü ve turizm
operatörleri/politika yapıcıları tarafından, turizm kaynaklarının bolluğuna rağmen
siyasi çıkmaz ve tanınmama yükleriyle boğuşan bir destinasyonun imajını geliştirmek
için bir katalizör olarak kullanımını araştırmayı amaçlamıştır. Kuzey Kıbrıs örneği,
ekonomik zorluklar, siyasi belirsizlik ve sosyal hayal kırıklığı ile sonuçlanan siyasi
engeller, çatışmalar ve tanınmama nedeniyle meydan okunan bir dizi destinasyonun
somutlaşmış halidir. Bu araştırma, sosyal medyanın Kuzey Kıbrıs'ı popülerleştirme ve
pazarlamadaki rolünü küresel dijital turizm haritasına yerleştirerek araştırmayı
amaçlamıştır. Bu çalışmanın amacı doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kullanılmış
ve veriler yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile toplanmıştır. Görüşülen kişiler
çoğunlukla kamu sektörü turizm yetkilileri, otelciler, seyahat acentesi yöneticileri ve
turizm akademisyenleridir. Veri analizi Atlas.ti 9 (1.0.0.206) yazılımı uygulanarak
yapılmıştır. Ayrıca, çalışmanın doğrulanabilirliğini artırmak için, yazarların sonuçları
bir hikaye olarak biçimlendirmeleri için mevcut iki teori (sosyal etki teorisi ve
destinasyon imaj teorisi) bir rehber olarak kullanılmıştır. Bulgular, turizm
operatörlerinin ve politika yapıcıların, turizm sektörünü kısıtlayan siyasi açmazın
olumsuz etkilerini azaltmak için bir tür kamu malı haline gelen sosyal medya
platformlarından yararlanmada başarısız olduklarını ortaya koymaktadır. Etkileri ve
katkıları da tartışılmaktadır. Bu nedenle, bu çalışma, Kuzey Kıbrıs ve benzeri
konulardaki bazı zorlukların üstesinden gelmede bir yönetişim modeli için sosyal
medya ve stratejinin değerini anlama konusunda siyasi çatışmalarla karşı karşıya kalan
turizm operatörleri ve destinasyon yöneticileri hakkında bilgi vermektedir.
Anahtar Kelimeler: Destinasyon İmaj; Kuzey Kıbrıs; siyasi kilitlenme; sosyal medya
platformları; turizm; |
Description: | Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Habib Alipour. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5864 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Tourism
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|