DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5864

Title: Examining the Response Behavior of the Tourism Sector Towards Social Media as an Innovative Tool to Combat the Negative Impact of the Political Challenges
Authors: Alipour, Habib (Supervisor)
Farhangi, Sanaz
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Tourism
Tourism--Social Media
Destination image
North Cyprus
political deadlock
social media platforms
tourism
Issue Date: Feb-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Farhangi, Sanaz. (2022). Examining the Response Behavior of the Tourism Sector Towards Social Media as an Innovative Tool to Combat the Negative Impact of the Political Challenges. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Digitalization-oriented transformation provides enormous possibilities to all sectors, ranging from manufacturing to the service industries. This study aimed to investigate the role of social media and its utilization by tourism operators/policymakers as a catalyst to enhance the image of a destination that is grappling with political deadlock and burdens of non-recognition despite its abundance of tourism resources. The case of North Cyprus is an embodiment of a number of destinations that are challenged by political hurdles, and non-recognition, which result in economic hardship, political uncertainty, and social disappointment. This research aimed to investigate the role of social media in popularizing and marketing north Cyprus by placing it on the global digital tourism map. For the purpose of this study, a qualitative research method was employed and data collected through semi-structured interview questions. The interviewees were mainly public sector tourism officials, hoteliers, travel agency managers, and tourism academicians. Data analysis was conducted by applying Atlas.ti 9 (1.0.0.206) software. Also, to increase the confirmability of the study, two existing theories (social influence theory and destination image theory) are used as a guide for the authors to fashion the results as a story. The findings reveal that tourism operators and policymakers have failed to take advantage of social media platforms which have become a form of public goods to mitigate the negative effects of the political impasse that has curtailed the tourism sector. Therefore, this study informs the tourism operators and destination managers who are challenged by political conflicts to realize the value of social media and strategy for a governance model in overcoming some of the challenges in the case of North Cyprus and similar issues. Keywords: Destination image; North Cyprus; political deadlock; social media platforms; tourism.
ÖZ: Dijitalleşme odaklı dönüşüm, imalattan hizmet sektörlerine kadar tüm sektörlere muazzam olanaklar sağlıyor. Bu çalışma, sosyal medyanın rolünü ve turizm operatörleri/politika yapıcıları tarafından, turizm kaynaklarının bolluğuna rağmen siyasi çıkmaz ve tanınmama yükleriyle boğuşan bir destinasyonun imajını geliştirmek için bir katalizör olarak kullanımını araştırmayı amaçlamıştır. Kuzey Kıbrıs örneği, ekonomik zorluklar, siyasi belirsizlik ve sosyal hayal kırıklığı ile sonuçlanan siyasi engeller, çatışmalar ve tanınmama nedeniyle meydan okunan bir dizi destinasyonun somutlaşmış halidir. Bu araştırma, sosyal medyanın Kuzey Kıbrıs'ı popülerleştirme ve pazarlamadaki rolünü küresel dijital turizm haritasına yerleştirerek araştırmayı amaçlamıştır. Bu çalışmanın amacı doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve veriler yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile toplanmıştır. Görüşülen kişiler çoğunlukla kamu sektörü turizm yetkilileri, otelciler, seyahat acentesi yöneticileri ve turizm akademisyenleridir. Veri analizi Atlas.ti 9 (1.0.0.206) yazılımı uygulanarak yapılmıştır. Ayrıca, çalışmanın doğrulanabilirliğini artırmak için, yazarların sonuçları bir hikaye olarak biçimlendirmeleri için mevcut iki teori (sosyal etki teorisi ve destinasyon imaj teorisi) bir rehber olarak kullanılmıştır. Bulgular, turizm operatörlerinin ve politika yapıcıların, turizm sektörünü kısıtlayan siyasi açmazın olumsuz etkilerini azaltmak için bir tür kamu malı haline gelen sosyal medya platformlarından yararlanmada başarısız olduklarını ortaya koymaktadır. Etkileri ve katkıları da tartışılmaktadır. Bu nedenle, bu çalışma, Kuzey Kıbrıs ve benzeri konulardaki bazı zorlukların üstesinden gelmede bir yönetişim modeli için sosyal medya ve stratejinin değerini anlama konusunda siyasi çatışmalarla karşı karşıya kalan turizm operatörleri ve destinasyon yöneticileri hakkında bilgi vermektedir. Anahtar Kelimeler: Destinasyon İmaj; Kuzey Kıbrıs; siyasi kilitlenme; sosyal medya platformları; turizm;
Description: Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Habib Alipour.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5864
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Farhangisanaz-Ph.D..pdfThesis, Doctoral1.7 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback