|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5871
|
Title: | Kuzey Kıbrıs’ta LGBTK Bireylere Olan Tutum ve Bu Tutumun LGBTK Bireylerin Kimlik Oluşumuna Etkileri |
Authors: | Erbilen, Süheyla Üçışık (Tez Danışmanı) İstanbul, Sümeyye Rabia Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi |
Keywords: | Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Transseksüel ve Kuir (LGBTK)--Kıbrs, Kuzey Cinsiyet Rolleri--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Toplumsal Cinsiyet LGBTK Queer Teori Cinsel Yönelim Homofobi |
Issue Date: | Jan-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | İstanbul, Sümeyye Rabia.(2022). Kuzey Kıbrıs’ta LGBTK Bireylere Olan Tutum ve Bu Tutumun LGBTK Bireylerin Kimlik Oluşumuna Etkileri. Tez(Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim,Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, İşletme ve Ekonomi Fakültesi, Gazimağusa: Kıbrıs |
Abstract: | ÖZ: Toplumsal cinsiyet rol kalıpları dışında tanımlanan LGBTK bireylerin kişilik gelişimlerinde toplum tutumunun etkisini görebilmek adına Kuzey Kıbrıs’taki bireylerin kültürel yapı içerisinde LGBTK bireylere yönelik bakış açısını ve bu bakış açısının LGBTK bireyler üzerindeki etkisini inceleyerek yarattığı olumlu veya olumsuz durumları ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırma verilerini toplamak için Demografik Bilgi Formu, Hudson ve Ricketts Homofobi Ölçeği ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırma formları katılımcılara internet yoluyla çevrimçi olarak ulaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemi Gazimağusa, Lefkoşa Girne, İskele, Güzelyurt ve Lefke ilçelerinde bulunan 18-55 yaş aralığındaki heteroseksüel bireyden ve LGBTK bireylerden oluşturulmuştur. Araştırmaya 100 heteroseksüel birey ve 12 LGBTK birey katılmıştır. Heteroseksüel bireylere kümeleme örnekleme yöntemi ile ulaşılırken LGBTK bireylere ise kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır. Heteroseksüel katılımcıların LGBTK bireylere ilişkin tutumları cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde kadın ve erkek katılımcılar arasında anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Bu fark diğer bir değişken olan yaş durumunda da görülmüştür. Bulgulara göre yaş değişkeni ile LGBTK bireylere yönelik tutum arasında anlamlı bir fark vardır (p<0,05). Ayrıca eğitim düzeyi değişkenine göre bakıldığında eğitim düzeyi ile LGBTK bireylere yönelik tutum arasında anlamlı bir fark olduğu bulgulanmıştır (p<0,05). Eğitim düzeyi üniversite ve üstü olanların daha olumlu tutum içinde oldukları görülmektedir. Dini inanç ve tanışıklık durumu gibi diğer değişkenlerde de aynı sonuca rastlanmıştır. LGBTK bireyler ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmede ise bireylerin erkekler tarafından daha çok homofobik davranışa maruz kaldıkları, yaş faktörünün bu noktada önemli olduğu ve tanışıklığı bulunmayan kişilerin de daha çok homofobik davranış sergiledikleri gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, Kuzey Kıbrıs’ta heteroseksüel bireylerin LGBTK bireylere tutumları, olumsuz yönde bulunmuştur. Ayrıca olumsuz tutumların LGBTK bireylerin kişilik gelişimini etkilediği de görülmüştür. Bu noktada LGBTK bireylere yönelik olumsuz tutumları, olumlu tutumlara yönlendirebilmenin en iyi yolu tanışıklık durumunu geliştiren sosyal aktiviteler ve toplumsal cinsiyete yönelik eğitimdir. Bununla beraber daha hoşgörülü olan gençlere yönelerek daha çok bilgi, bilinç ve farkındalık sahibi olmaları sağlanarak yetişecek bir sonraki nesle aktarımı sağlanmalıdır. Bu bilinç ile gelişen bireyler çocuklarına da bu olumlu tutumları aktarabilir ve olumlu tutumlar öğrenilerek dışlanma, ayrımcılık ve önyargı faktörleri yaşamdan çıkarılabilir. Bunun için toplumsal cinsiyet ve bağlamları ile ilgili projeler ve atölye çalışmaları hayatın birçok alanında faaliyete geçirilmelidir. Anahtar Kelimeler: Toplumsal Cinsiyet, LGBTK, Queer Teori, Cinsel Yönelim, Homofobi |
Description: | Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Süheyla Üçışık Erbilen. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5871 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|