|
EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5886
|
Title: | Serial Mediation Mechanism of Service Innovative Behaviours in the Hotel Industry: Effects of Constructive Leadership, Psychological Safety and Engagement in Creative Works |
Authors: | Araslı, Hüseyin Köle, Ezel Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism |
Keywords: | Thesis Tez Work environment--Psychology--Motivation--Hotel Industry Serial mediation model constructive leadership safety creativity innovative behavior hospitality industry |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Köle, Ezel. (2021).Serial Mediation Mechanism of Service Innovative Behaviours in the Hotel Industry: Effects of Constructive Leadership, Psychological Safety and Engagement in Creative Works .Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus |
Abstract: | This thesis aims to examine the influence of constructive leadership practices on the
service innovative behaviors of hotel employees by a serial mediation system that
treats employee psychological safety and employee creativity as mediators. Empirical
data were collected from full-time frontline hotel employees in Antalya, Turkey. By
using both convenience and judgmental sampling methods, this study included 357
hotel employees. The results provide empirical evidence for all suggested
hypothesized associations. In particular, the findings display that psychological safety
and engagement in creative work tasks play intervening roles (in the form of a chain)
in the indirect influence of constructive leadership on employee perceptions regarding
their service innovative culture. The current work provides practical contributions for
hotel industry professionals who are in the treatment of implementing psychological
safety and employee creativity, in order to establish innovative service culture in the
hotel setting. This thesis is among the first studies to investigate a serial mediation
model to analyze which constructive leadership practices influence their innovative
service culture. ÖZ:
Bu tez çalışması, yapıcı liderlik uygulamalarının otel çalışanlarının hizmet yenilikçi
davranışları üzerindeki etkisini, çalışan psikolojik güvenliğini ve çalışan yaratıcılığını
aracı olarak ele alan bir seri arabuluculuk sistemi ile incelemeyi amaçlamaktadır.
Anketler, Antalya, Türkiye'de tam zamanlı önbüro otel çalışanlarından toplanmıştır.
Hem kolayda hem de yargısal örnekleme yöntemleri kullanılarak, bu çalışmaya 357
otel çalışanı dahil edilmiştir. Sonuçlar, önerilen tüm varsayımsal ilişkiler için ampirik
kanıtlar sağlamaktadır. Özellikle bulgular, psikolojik güvenlik ve yaratıcı iş
görevlerine katılımın, yapıcı liderliğin çalışanların hizmet yenilikçi kültürüne ilişkin
algıları üzerindeki dolaylı etkisinde (bir zincir şeklinde) araya giren roller oynadığını
göstermektedir. Mevcut çalışma, otel ortamında yenilikçi hizmet kültürü oluşturmak
için psikolojik güvenlik ve çalışan yaratıcılığının uygulanmasında tedavi gören otel
endüstrisi profesyonellerine pratik katkılar sağlamaktadır. Bu tez çalışması, hangi
yapıcı liderlik uygulamalarının yenilikçi hizmet kültürlerini etkilediğini analiz etmek
için bir seri arabuluculuk modelini araştıran ilk çalışmalardan birisidir. |
Description: | Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Hüseyin Araslı |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5886 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Tourism
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|