DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5891

Title: African Women in Power: An Analysis of the Representation of Nigerian Business Women in Television
Authors: Aliefendioğlu, Hanife (Supervisor)
Oguafor, Valerie Ifeanyichukwu
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies
Keywords: Communication and Media Studies Department
Women--African Women--Social conditions--Nigeria
Women--African Women--Representation--Televison--Media--Nigeria
Representation of business women in the media
Business women in Nigeria
Framing in the media
Patriarchy
Issue Date: Jul-2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Oguafor, Valerie Ifeanyichukwu. (2019). African Women in Power: An Analysis of the Representation of Nigerian Business Women in Television.Thesis (M.A).Eastern Mediterranean University,Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Arts, Communication and Media Studies.
Abstract: Women generally have been categorized and placed under the chain of business industry, sometimes highly regarded and other times merely. The social construction of womanhood does not in all sense support a woman going into business let alone succeed in it because it is believed that it a man’s world. In a typical patriarchal setting, a woman is expected to know nothing more domestic roles. For some women this is not the case as they have been able to break these barriers to excel in business amidst these social setting and stereotypes. This study examines media representation of Nigerians business women. It is using content analysis of TV interviews as media text, framing analysis as a method.This study further aims to analyze media frames of two Nigerian business women: Folorunsho Alakija a business woman in the petroleum industry with current net worth 1.1 billion U.S dollars, emerging as the richest black women in the world 2014. Mosunmola Abudu, a media corporate owner in Nigeria who launched the first Africa’s global black entertainment and lifestyle network in 2013. This study used six predefined frames: the business woman, the myth of business women, the non traditional woman, women in leading roles, the family woman, the religous woman and the philantropist woman to analyse the representation of Nigerian business women in the media. The analysis of aforementined frames on TV interviews with these women reveals that the media perpetually reproduces existing gender stereotypes and do not challenge patriarchy. Women face challenges in trying to succeed in business whiletrying to keep their homes stable. This study concludes that the media represent and reproduce gender stereotypes in spite of the expectation of empowering women.The media reduce those women accidential case rather than a role model for women in society.
ÖZ: Kadınlar iş hayatında bazen saygınlıkla anılır bazen de görmezden gelinirler. Kadınlığın sosyal inşası bir kadını iş hayatında başarısını değil iş hayatına girmesini bile desteklemez çünkü iş dünyası erkeklerin dünyasıdır. Tipik bir ataerkil ortamda kadınların sadece özel alan rollerini bilmesi beklenir. Ancak bazı kadınlar için bu böyle değildir; Onlar iş hayatına girerek başarıları ile bu kalıp yargıları yıkmış ve bu engelleri kırmıştır. Bu çalışma Nijerya’daki iki iş kadınının medyadaki temsilini incelemektedir. Çalışmada TV söyleşileri üzerine içerik analizi ve çerçeve analizini yöntem olarak kullanmaktadır. Bu kadınlardan Folorunsho Alakija 2014 yılında 1.1 milyar Dolarlık serveti ile dünyanın en zengin siyah kadınlarından biridir. Mosunmola Abudu, 2013 yılında Afrika’nın ilk küresel siyah eğlence ve yaşam tarzı network’ünü kuran medya patronudur. Bu iş kadınları ile yapılan TV röportajlarındaki iş kadını temsillerine bakıldığına altı çerçeve öne çıktığı görülmüştür: iş kadını çerçevesi, iş kadını miti, geleneksel olmayan kadın, lider kadın, aile kadını, dindar kadın, cinsiyetçi medya. Yukarıda tanımlanan çerçevelerin analizi bu iş kadınları ile yapılan TV röportajlarının varolan toplumsal cinsiyet kalıpyargılarını ısrarla yeniden ürettiğini ve ataerkilliğe meydan okumadığını göstermiştir. Kadınlar aile hayatlarını dengede tutmaya çalışırken iş hayatında başarılı olmakta zorlanmaktadırlar. Bu çalışma medyanın kadınları güçlendirmesi beklenirken toplumsal cinsiyet kalıpyargılarını temsil ederek yeniden ürettiği sonucuna varmıştır. Medya bu iş kadınlarını sıradışı vakalar olarak görmekte ve topluma rol modeli olarak göstermemektedir.
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hanife Aliefendioğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5891
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Oguaforvalerie.pdfThesis, Master1.08 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback