DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5907

Title: Covid-19 Sürecinin Çocukların Oyun ve Hareket İhtiyaçlarına Etkisinin Anne Baba Görüşleri ve Çocuk Resimleri Açısından İncelenmesi
Authors: Yazgın, Eda
Yazgın, Eda (Tez Danışmanı)
Gökayaz, Sevinç
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: İlköğretim Bölümü
Okul Öncesi Öğretmenliği
Covid 19--Pandemi, 2020 - --Koronavirüs--Salgin Süreci--Okul Öncesi Eğitim--Çocuklar
Salgın
Korona Virüs Salgını
Çocuk ve Hareket
Çocuk ve Oyun
Issue Date: Aug-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Gökayaz, Sevinç. (2021). Covid-19 Sürecinin Çocukların Oyun ve Hareket İhtiyaçlarına Etkisinin Anne Baba Görüşleri ve Çocuk Resimleri Açısından İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Fakultesi, Mağusa: Kıbrıs
Abstract: ÖZ: Bu araştırmanın temel amacı; Covid-19 salgını sürecinde, 3-6 yaş arasındaki çocukların oyun ve hareket ihtiyaçlarının nasıl etkilendiğini anne, baba ve çocuklar ile yapılan görüşmelerle derinlemesine araştırmaktır. Araştırma nitel yönteme dayalı olarak tasarlanmıştır. Araştırma modeli ise durum çalışması olarak belirlenmiştir. Araştırma, 2021 yılının Ocak-Haziran aylarını kapsayan süreçte, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin Gazimağusa ilçesinde bulunan 3-6 yaş aralığındaki 30 çocuk ve bu çocukların anne-babalarıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, katılımcıların gönüllülük esasına bağlı kalınarak yürütülmüştür. Anne-babalar ile yapılacak olan görüşmeler salgın dolayısıyla telefon görüşmeleri aracılığıyla yapılmıştır. Araştırmada yer alan çocuk resimlerine ve resim anlatılarına anne-babalar aracılığıyla ulaşılmıştır. Görüşme kayıtlarına uygulanacak olan analizlerde ise kodlayıcılar arası güvenirliği gösteren Miles-Huberman (1994) güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda; salgın sürecinde çocuklarının fiziksel hareketliliğinin ve etkinliklerinin azaldığı/ kısıtlandığı, çocukların enerjilerini harcayamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Salgın sürecinde çocukların ilk tercihinin geleneksel oyunlar olduğu, fakat manipülatif oyunların ve resim çizmenin de büyük oranda arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Salgın sürecinde çocukların oyun mekanlarının da kısıtlandığı, bahçeli evde yaşayan çocukların apartmanda yaşayan çocuklara oranla mekan olarak daha özgür oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Anne-babaların salgın sürecinde çocukları ile birlikte daha çok vakit geçirebildiği ve oyunlarına daha fazla katılabildiği, çocukların arkadaşlarıyla görüşme durumlarının ise büyük oranda kısıtlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Salgın sürecine bağlı olarak çocukların oyun sürelerini
The main purpose of this research is; It is to investigate in depth how to effected play and movement needs of children aged 3-6 are affected during the Covid-19 epidemic process, with interviews with partens and children. The research was designed based on the qualitative method. The research model was determined as a case study. The research was carried out with 30 children aged 3-6 years and their parents in the Famagusta district of the Turkish Republic of Northern Cyprus, in the period covering January-June 2021. The research was conducted on the basis of volunteerism of the participants. Interviews with parents were made through phone calls due to the epidemic. The children's pictures and picture narratives in the research were reached through the parents. In the analyzes to be applied to the interview records, the Miles-Huberman (1994) reliability coefficient, which shows the reliability between coders, was calculated. As a result of the research; It has been concluded that during the epidemic process, the physical mobility and activities of their children are reduced/restricted, and that children cannot spend their energy. The main purpose of this research is; It is to investigate in depth how to effected play and movement needs of children aged 3-6 are affected during the Covid-19 epidemic process, with interviews with partens and children. The research was designed based on the qualitative method. The research model was determined as a case study. The research was carried out with 30 children aged 3-6 years and their parents in the Famagusta district of the Turkish Republic of Northern Cyprus, in the period covering January-June 2021. The research was conducted on the basis of volunteerism of the participants. Interviews with parents were made through phone calls due to the epidemic. The children's pictures and picture narratives in the research were reached through the parents. In the analyzes to be applied to the interview records, the Miles-Huberman (1994) reliability coefficient, which shows the creability among coders, was calculated. As a result of the research; It has been result reached during the epidemic process, the physical mobility and activities of their children are reduced/restricted, and that children cannot spend their energy. It has been concluded that traditional games are the first choice of children during the epidemic process, but manipulative games, board games and drawing pictures have also increased to a great extent. It has been concluded that during the epidemic process, children's playgrounds are also restricted, and children living in a garden house are more free as a place than children living in an apartment. It has been concluded that parents can spend more time with their children and participate in their games more during the epidemic process, and the situation of meeting with their children's friends is greatly restricted. It is additionally conclude the results that children's play times increase due to the epidemic process.
Description: Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2021. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Eda Yazgın.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5907
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Gokayazsevinc.pdfTez, Master 11.49 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback