|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5911
|
Title: | Setting the agenda through Twitter: Assessing news framing of events in Nigeria's 2019 electioneering |
Authors: | Ersoy, Metin (Supervisor) Auwal, Ahmad Muhammad Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies |
Keywords: | Communication and Media Studies Department Mass Media and Peace--Peace Journalism Agenda-Building Agenda-Setting Framing Mainstream Media Nigeria Participatory Media Political News Twitter |
Issue Date: | Jul-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Auwal, Ahmad Muhammad. (2019). Setting the agenda through Twitter: Assessing news framing of events in Nigeria's 2019 electioneering. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus |
Abstract: | Whereas the evolution of interactive media facilitates the rise of user-generated
content thus introducing changes into the practices of political communication and
journalism at large, only a few studies were conducted to uncover how these
developments increasingly influence the news practices of mainstream media.
However, little or none of the studies were conducted in the Nigerian context.
Accordingly, this study based its construct on the agenda-setting, agenda-building
and framing hypotheses to examine how political messages with built-in frames from
the Twitter handles of two presidential candidates: Muhamadu Buhari of the APC
and Atiku Abubakar of PDP set the news agenda for mainstream media thereby
influencing public perceptions about issues in the period of 2019 electioneering in
Nigeria. Based on a mixed method of qualitative and quantitative content analysis of
n300 tweets from these candidates and n300 news content published via the handles
of Daily Trust, Punch and Vanguard newspapers, the study reveals that the
mainstream media relied on the tweets as one of their major sources of information
about the electioneering activities of the candidates, thus making similar issues
become dominant in both the politicians’ agendas and the news agenda of the
mainstream media during the period. Besides, the mainstream media contributed
meaningfully in emphasizing the narrative frames in the candidates’ agenda through
the style of presentation of candidates’ tweets in the news. The study concludes by
recommending the need for improved professionalism on the part of journalists and
the media, and increased media literacy skills on the part of Nigerian audiences. ÖZ:
Katılımcı platformların evrimi, kullanıcı katkılı içeriğin artmasını kolaylaştırmakta,
böylece genel olarak siyasal iletişimin ve gazeteciliğin uygulamasında değişiklikler
ortaya koymasına rağmen, söz konusu gelişmelerin ana akım medyadaki haber
uygulamaları üzerindeki etkisinin nasıl artış gösterdiği konusuna ışık tutan sadece
sayılı miktarda çalışma mevcuttur. Var olan çalışmaların ise çok azı veya hiçbiri,
Nijerya bağlamında yer almaktadır. Dolayısıyla söz konusu çalışma, iki başkan
adayının (APC’den Muhamadu Buhari ve PDP’den Atiku Abubakar) Twitter
üzerindeki siyasi mesajlarının, yaygın medyadaki haber gündemini nasıl
belirlediklerini, gündem belirleme, gündem yaratma ve hipotez çerçeveleri
kullanarak incelendi. Buna ek olarak, toplumun Nijerya 2019 Seçim Kampanyası
sürecindeki siyasi konular hakkındaki algısının söz konusu süreçte nasıl etkilendiği
incelenmektedir. Adı geçen adayların Twitter’da paylaştığı n300 tweet ve Daily
Trust, Punch ve Vanguard Gazeteleri’nin paylaştığı n300 haber içerikli Twitter
paylaşımı hem nicel hem de nitel çözümleme metotları ile incelenmektedir. Söz
konusu çalışma, adayların seçim kampanyaları kapsamında gerçekleştirdikleri
etkinlikler içerisinde en başta yer alan kaynaklardan birinin Twitter paylaşımları
olduğunu ortaya koymaktadır. Dolayısıyla, her iki politikacının gündemlerinde ve
seçim süreci boyunca yaygın medyanın haber gündemlerinde benzer yöntemlerle
paylaşımlar yapma eğiliminin baskın olduğu bulunmuştur. Ayrıca, adayların
haberlerdeki Twitter paylaşımlarının sunulma şeklinin, adayların gündemlerinin
anlaşılması konusunda olumlu yönde bir vurgu yarattığı gözlemlenmektedir. Söz
konusu çalışma, gazeteciler ve medya açısından gelişmiş profesyonellik ihtiyacının
var olduğunu ve Nijeryalı kitlenin medya okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi
gerektiği gerçeğini de ortaya koymaktadır. |
Description: | Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Metin Ersoy. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5911 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|