DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5927

Title: Teaching Speaking Skills in an English Language Teaching Department
Authors: Erozan, Fatoş
Anaso, Ugochi Adaeze
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching
Keywords: English Language Teaching (ELT)
English Language Teacher--Study and Teaching--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North
Oral Communication Skill course
English language teaching
teaching speaking
course evaluation
Issue Date: 2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Anaso, Ugochi Adaeze. (2016). Teaching Speaking Skills in an English Language Teaching Department Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The present study evaluates the Oral Communication Skills II course (ELTE 108) offered in the undergraduate program of the Department of English Language Teaching (ELT) at Eastern Mediterranean University (EMU) in terms of teaching speaking skills. In this evaluation study, a mixed method approach was used; both qualitative and quantitative data collection methods were used. The participants of the study were twenty – six undergraduate students who were enrolled in ELTE 108 course and the two instructors who were teaching the course. The data were collected through a student questionnaire, teacher interviews and classroom observations. The results of the study show that the Oral Communication Skills II course is effective in improving the students’ speaking skills as perceived by the students and their instructors. In other words, the students and instructors have positive attitudes towards the course, but at the same time they suggest some changes to make the course more effective. More specifically, the results of the study revealed that the course has some strengths and weaknesses as perceived by the instructors and the students. From the students’ perspective, the results show that the main strength of the course is that it has helped them to learn how to give presentations, impromptu speeches and engage in a discussion, while one of the main weak points is that visual aids were not used sufficiently in the class. In relation to the teachers’ perspective, they stated that the strong points of the course are that it provided the students with the theoretical knowledge of delivering presentations, impromptu speeches and also it helped the students to develop inter-cultural and inter-personal skills. One of the major findings of this study is that listening activities were very limited. The findings of this study may provide feedback to the instructors as regards the effectiveness of the course so that they can make the necessary improvements.
ÖZ: Bu çalışmanın amacı Doğu Akdeniz Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği Bölümü’nde verilen Sözlü İletişim Becerileri II dersini konuşma becerilerinin öğretilmesi açısından değerlendirmektir. Bu değerlendirme çalışmasında, öğrenci anketleri ve öğretim elemanı görüşmeleri yöntemleri ile veri toplanmıştır. Veri toplama araçları Erozan’ın (2005) çalışmasından uyarlanmıştır. Araştırmaya, söz konusu derse kayıtlı yirmi altı lisans öğrencisi ve bu dersi veren iki öğretim elemanı katılmıştır. Öğrenci anketi, öğretim elemanı görüşmeleri ve gözlemler yoluyla hem nitel hem de nicel veri toplanmıştır. Araştırmanın sonuçları, Sözlü İletişim Becerileri II dersinin konuşma becerilerinin öğretimi açısından etkili olduğunu göstermektedir. Hem öğrenciler hem de öğretim elemanlarının bu ders ile ilgili tutumlarının olumlu olduğu, ancak dersin iyileştirilmesi için bazı önerilerinin olduğu da ortaya çıkmıştır. Ayrıca, çalışmanın sonuçları, Sözlü İletişim Becerileri II dersinin bazı güçlü ve eksik yönlerini de ortaya çıkarmıştır. Öğrencilerin bakış açılarına göre, dersin en güçlü yanı öğrencilerin sunum yapma, doğal veya hazırlıksız konuşma yapma ve grup tartışmalarına katılma gibi becerilerini geliştirmesidir. Görsel-işitsel araçların yeteri kadar kullanılmaması ise dersin zayıf yönlerinden biri olarak görülmektedir. Öğretim elemanlarının bakış açılarına göre ise, bu ders öğrencileri sunum yapmak, konuşma yapmak veya tartışmaya katılmak için ihtiyaç duydukları gerekli kuramsal bilgi ile donatmış, iletişim ve kültürel becerilerini geliştirmelerine katkı sağlamıştır. Dinleme becerileri ile ilgili aktivitelerin nin çok sınırlı olması diğer bir önemli bulgudur. Bu çalışmanın bulguları, öğretim elemanlarına dersin etkinliği ile ilgili geribildirim sağlayıp, dersi iyileştirmelerini sağlayabilir.
Description: Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2016. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5927
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
anasougochi.pdfThesis, Master881.14 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback