DSpace
 

EMU I-REP >
09 School of Computing and Technology >
Theses (Master's and Ph.D) – SCT >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5929

Title: An Assessment of Nomophobia Situation of IT Students: An Example of Eastern Mediterranean University
Authors: İşcioğlu, Ersun (Supervisor)
Niksiar, Nasim
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology
Keywords: Computer Education and Instructional Technology Department
Internet and mobile phone addiction--Nomophobia--Students--Eastern Mediterranean University--Cyprus. North
Internet addiction--Psychological aspects
Nomophobia
Nomophobia behavior
IT Students
Issue Date: Jul-2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Niksiar, Nasim. (2019). An Assessment of Nomophobia Situation of IT Students: An Example of Eastern Mediterranean University. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, Famagusta: North Cyprus
Abstract: The rapid improvement of technology among technical devices such as smart phone, provide more learning opportunities beyond the classroom in educational environment. However, beside these advantages and effects of smartphone use on educational setting, there are disadvantages, which have negative effect on learners. One of which is a phenomenon known as nomophobia. This is a psychological condition regarded as fear of being without mobile phone or not being able to access the Internet on mobile phone. The aim of this study is to investigate an assessment of nomophobia situation among IT students in Eastern Mediterranean University (EMU). The research method of the study was quantitative survey approach using Nomohpobia Questionnaire (NMP-Q). To reach this aim, 205 questionnaires were gathering among Information and Technology (IT) students from four different age group and two diverse genders. The gathered data of the study is analyzed with descriptive statistics, mean, frequency standard deviation, percentage, t-Test and Anova. The Findings revealed that participants have almost high-level nomophobic behavior and female participants have more predisposed to nomophobic situations in comparison with male participants and the students between ages 21-25 struggled more with the effects of nomophobia when compared to the other age groups. Additionally, according to t-Test analysis, nomophobia is significant on gender of IT students. Moreover, consistent with Anova analysis, nomophobia has significance on age of participants.
ÖZ: Akıllı telefon teknolojisinin, hızlı bir şekilde geliştirilmesinden dolayı eğitim ortamında sınıfın ötesinde daha fazla öğrenme fırsatı sunmaktadır. Literatür göre, akıllı telefon kullanımının eğitim ortamına getirdiği bu avantaj ve etkilerinin yanı sıra, öğrenciler üzerinde olumsuz etkisi olan dezavantajlar da bulunmaktadır. En önemli dezavantaj bir tanesi dir. Bu çalışmanın amacı, Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde (DAÜ) Bilgi ve Teknoloji (BT) bölümüne kayıtlı öğrencilerin nomofobi durumunun incelenmesidir. Bu amaca ulaşmak için Nomofobia anketi (NMP-Q) kullanılmış ve dört farklı yaş grubundaki BT öğrencileri arasında 205 anket toplanmıştır. Bu çalışmada toplanan veriler; tanımlayıcı istatistik, ortalama, frekans standart sapması, yüzde, t-Testi ve Anova gibi testlerle analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularında, katılımcıların neredeyse üst düzeyde nomofobik davranışa sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca, kadın katılımcılar erkek katılımcılarla karşılaştırıldığında nomofobik durumlara daha yatkın olduklarını görülmüş ve 21-25 yaş arasındaki katılımcıların, diğer yaş gruplarına göre nomofobi etkilerinin daha fazla olduğu araştırma neticesinde ortaya çıkmıştır.
Description: Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşcioğlu
URI: http://hdl.handle.net/11129/5929
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – SCT

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Niksiarnasim.pdfThesis, Master1.05 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback