DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/593

Title: Employability Skills for the Hotel Sector in TRNC Comparative Study of Management Expectations and Student Perceptions
Authors: Ersoy, Ergin
Keywords: Tourism and Hospitality Management
Vocational Tourism Education - Cyprus, North
Hospitality Industry - Study and Teaching
Tourism and Hospitality Education - Skills - Managers Expectations and Students Perceptions - Hotel Industry and Esucation Industry
Issue Date: 2010
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU)
Citation: Ersoy, Ergin. (2010). Employability Skills for the Hotel Sector in TRNC Comparative Study of Management Expectations and Student Perceptions. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, School of Tourism and Hospitality Management, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: While shaping the vocational tourism and hospitality, education must consider the expectations of the industry and students‘ perceptions. Students must be guided to the profession or programs after they are equipped with skills which are approved by the hotel managers. Therefore, the curricula must be designed to cover the expectations of the industry and of students. Also, the given curricula should provide the students with the skills, approved by the managers in accordance to the demands of the industry. The purpose of this thesis is to reveal the skills which are necessary in the profession of tourism and hospitality in North Cyprus. The thesis aims at comparing the hospitality managers‘ expectations of the graduate skills with the students‘ perception of the skills. The important point is that the trained and the recruited students should compete in the workplace and make use of knowledge and technology effectively. Therefore, we need professionally trained students and a good education infrastructure. It is necessary that teachers must be well-educated pedagogically. Vocational education is very expensive. It is more important to have a good relationship with the stakeholders of the industry for sustainable infrastructure of education. The samples of this study include the hotel managers who work in the tourism industry with three, four and five star hotels in TRNC; the hotel and department managers and the students who are studying at vocational tourism high schools, and the university students who study in tourism departments in the second and the fourth year programs. In this study, the findings show us that the expectations of the students and the industry tend to be similar and interrelated. The results in the first state the fact that the perceptions of students and the expectations of the managers are highly consistent among half of the ranked scores; in each group , the same top two ―interpersonal skills and teamwork and leadership skills‖ and the last two ―conceptual and analytical and information management‖ generic skill domains are identical. In this thesis, the discussion of the results, the managerial implications are presented besides limitations of the study, and implication for future research. Key words: Tourism and Hospitality Education, Skills, Managers Expectations and Students Perceptions, Hotel Industry and Education Industry. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Mesleki turizm eğitimine şekil verirken endüstri ve işletmelerin, ayni zamanda öğrencilerin beklentilerinin karşılanması gerekmektedir. Öğrencilerin, işletmelerin beklentilerini karşılayacak becerilere sahip olabilecekleri mesleklere veya programlara yönlendirilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla, müfredatların iki tarafın beklentilerine cevap verebilecek, iş alanlarında ihtiyaç duyulan becerileri kazandıracak, endüstri taleplerini karşılayabilecek şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Bu tezin amacı Kuzey Kıbrıs‘taki Turizm ve Otelcilik mesleği alanında ihtiyaç duyulan becerileri ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu tez, otel müdürlerinin önem verdiği öğrenci mezuniyet becerileri ile öğrencilerin beklentilerinin ne kadar karşılandığının karşılaştırılmasıdır. Önemli olan iş piyasasında kabul görecek, rekabet edebilecek, bilgiyi ve teknolojiyi iyi kullanabilen kişiler yetiştirmektir. Bu da iyi bir eğitim ve eğitim altyapısı gerektirir. Eğitim verecek öğretmenlerin yeterli pedagojik eğitimlerinin olması eğitim kalitesi için çok gereklidir. Mesleki eğitim çok pahalı bir eğitimdir. Eğitim altyapısının sürdürülebilir olması özel sektörle işbirliği gerektirir. Çalışma kapsamında örneklem olarak Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti‘ndeki üç, dört, beş yıldızlı oteller ve tatil köylerinde çalışan müdürler ve bölüm müdürleri ile Milli Eğitim Gençlik ve Spor bakanlığına bağlı meslek liselerinde okuyan öğrenciler ile Üniversitelerin iki ve dört yıllık turizm ve otelcilik okullarında okuyan son sınıf öğrencileri seçilmiştir. Yapılan araştırmada otel müdürlerinin beklentileri ve öğrencilerin algılamalarında büyük oranda tutarlılık olduğu sonuçlarda tespit edilmiştir. Sonuçlara ilk bakıldığında iki gurupta en önemli iki beceriler ―beşeri ilişkiler ve takım çalışması‖ ve son iki ―kavramsal yetenekler ve analiz edebilme, bilişim yönetimi‖ becerileri olduğunu belirlemişlerdir. Genel becerilerin ortalama (mean) değerleri bulguları hesaba katıldığında, otel müdürlerinin, mezunların işe girmelerinde en önemli becerilerin ―problem çözme, beşeri ilişkiler, takım çalışması ve liderlik, yazılı iletişim, adaptasyon ve öğrenme, kendi kendini yönetme becerilerine önem verdikleri görülür. Tüm bu sonuç ışığında müfredatların işletmelerin ve öğrencilerin beklentilerine göre düzenlenmesi ve öğrencilerin algılamalarının yükseltilmesi ve beklentilerinin karşılanması gerekmektedir. Bu tezde sonuçlara ilişkin tartışma, yönetsel belirlemeler, çalışmanın sınırları ve gelecek araştırmalar için belirlemelere de yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Turizm Eğitimi, Beceriler, Otel Müdürlerinin Beklentileri ve Öğrencilerin Algılamaları, Otel Endüstrisi ve Eğitim Endüstrisi.
Description: Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, School of Tourism and Hospitality Management, Dept. of Tourism and Hospitality Management, 2010. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hüseyin Araslı.
URI: http://hdl.handle.net/11129/593
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ErginErsoy.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback