DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/594

Title: The Effects of Job Resourcefulness and Customer Orientation on Hotel Employee Outcomes: An Empirical Study in Iran
Authors: Douri, Behnaz Ghareh Baghi
Keywords: Tourism and Hospitality Management
Customer Orientation - Hotel Employees - Iran - Job Resourcefulness
Job Satisfaction - Role-Prescribed Customer Service - Turnover Intentions
Issue Date: 2012
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU)
Citation: Douri, Behnaz Ghareh Baghi. (2012). The Effects of Job Resourcefulness and Customer Orientation on Hotel Employee Outcomes: An Empirical Study in Iran. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, School of Tourism and Hospitality Management, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: ABSTRACT: The purpose of this study is to develop and test a conceptual model that investigates the effects of job resourcefulness and customer orientation on job satisfaction, role-prescribed customer service, and turnover intentions. Specifically, in the conceptual model customer orientation as a mediator of the impact of job resourcefulness on job satisfaction, role-prescribed customer service, and turnover intentions is tested. These relationships were assessed based on data obtained from frontline employees (the ones who have intense interactions with guests) in the four- and five-star hotels in Tabriz, Tehran, and Kish Island in Iran. These relationships were tested using LISREL 8.30 through structural equation modeling. The results suggest that job resourcefulness increases customer orientation. Customer orientation in turn enhances role-prescribed customer service. However, there is no empirical support for the significant effect of customer orientation on job satisfaction and turnover intentions. Additionally, implications for managers are given in light of the results of the study, and information regarding the limitations of the study as well as avenues for future research is presented in the thesis. Keywords: Customer Orientation; Hotel Employees; Iran; Job Resourcefulness; Job Satisfaction; Role-Prescribed Customer Service; Turnover Intentions. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu tezin amacı, iş kaynaklılık ve müşteri odaklılık değişkenlerinin iş tatmini, iş performansı ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkilerini ölçen kavramsal bir modeli geliştirip test etmektir. Daha açık bir deyişle, kavramsal model kapsamında iş kaynaklılık değişkeninin iş tatmini, iş performansı ve işten ayrılma niyetini müşteri odaklılık aracılığıyla etkileyip etkilemediği test edilmektedir. Bu ilişkiler, İran‟da Tebriz, Tahran ve Kiş Adası‟nda yer alan dört ve beş yıldızlı otellerdeki işgörenlerden (konuklarla yoğun bir şekilde iletişimde bulunan işgörenler) elde edilen veriler doğrultusunda değerlendirilmiştir. Bu ilişkiler, yapısal eşitlik modeli vasıtasıyla LISREL 8.30 programında test edilmiştir. Bulgular, iş kaynaklılığın müşteri odaklılık değişkenini artırdığını göstermiştir. Müşteri odaklılık da çalışanların iş performansını artırmıştır. Ancak, müşteri odaklılığın iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerinde anlamlı herhangi bir etkisi görülmemiştir. Buna ilaveten, tezde, çalışmanın bulgularından hareketle yönetsel belirmeler üzerinde durulmuş, araştırmanın sınırları ile ileride yapılacak araştırmalara yönelik bilgilere yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: İran; İş Kaynaklılık; İş Performansı; İş Tatmini; İşten Ayrılma Niyeti; Müşteri Odaklılık; Otel Çalışanları
Description: Master of Science in Tourism and Hospitality Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, Dept. of Tourism and Hospitality Management, 2012. Supervisor: Prof. Dr. Osman M. Karatepe.
URI: http://hdl.handle.net/11129/594
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Douri.pdf582.49 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback