|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5971
|
Title: | Student Teachers` Attitudes toward Using Literature as a Means of Language Teaching in a Multicultural Context |
Authors: | Gilanlıoğlu, İlkay (Supervisor) Alzaanin, Samar Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) Department English Language--Study and Teaching Literature Attitudes Student teachers Authentic materials Multicultural context |
Issue Date: | Apr-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Alzaanin, Samar. (2019). Student Teachers` Attitudes toward Using Literature as a Means of Language Teaching in a Multicultural Context. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research,Dept. of Foreign Language Education, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Literature is an integral component of any language class as it represents the culture of
the target language where students will have more exposure and that what lead to a
better communicative competence which is the ultimate goal of language teaching.
Thus, it was worth considering what do future teachers think about using literature as a
means of language teaching in language classes.
The current study is an attempt to investigate what do student teachers of ELT
undergraduate program think about using literature in language classes especially in a
context with students from different cultures and backgrounds as the case is in the
university where this study was conducted. The study explored the student teachers`
attitudes toward using literature from two different aspects; as learners enrolled in ELT
program, and teachers in the near future willing to use literature in their language
classes.
According to the findings of the study, it was suggested that as a result for the misuse
or the inappropriate selection of literary text in language classes, learners may be
drifted behind some misconceptions, stereotypes, or cultural clashes as they are
experiencing new culture. Thus, the study explored, as well, what consideration
participants are going to keep in mind while choosing a literary text for language
classes?
The results of the study showed positive attitudes toward using literature as a means of
language teaching and the participants are willing to use it in their literature classes as
they believe that literature is a rich source of cultural authentic exposure. The results
also suggested that there is no difference in the way of choosing literary text for a class
of students from one culture or for a multicultural class. The consideration has only to
do with students` level of proficiency and their own backgrounds.
The very important and highlighted result of the study was the participants` belief about
literature as it is a universal language that can be used anytime and anywhere and all
people whatever their culture is can understand it. ÖZ:
Edebiyat, öğrencilerin daha fazla maruz kalacağı hedef dilin kültürünü temsil ettiği ve
dil öğretiminin nihai amacı olan daha iyi bir iletişimsel yetkinliğe yol açan şeyin,
herhangi bir dil sınıfının ayrılmaz bir bileşenidir. Bu nedenle, gelecekteki
öğretmenlerin, edebiyatı dil derslerinde bir dil öğretimi aracı olarak kullanmaya ilişkin
düşünceleri dikkate değerdi.
Bu çalışma, ELT lisans programının öğrenci öğretmenlerinin, bu çalışmanın yapıldığı
üniversitede olduğu gibi, özellikle farklı kültür ve geçmişlerden gelen öğrencilerle bir
bağlamda dil derslerinde literatür kullanımı hakkında ne düşündüğünü araştırmak için
bir girişimdir. Çalışma, öğretmen adaylarının edebiyatı iki farklı yönden kullanmaya
yönelik tutumlarını incelemiştir; ELT programına kayıtlı öğrenenler ve yakın gelecekte
öğretmenler edebiyatı kendi dil derslerinde kullanmaya istekli.
Araştırmanın bulgularına göre, dil derslerinde edebi metnin yanlış kullanılması ya da
yanlış seçilmesi sonucu, öğrencilerin yeni kültür yaşadıkları için bazı yanlış anlamalar,
basmakalıp ya da kültürel çatışmaların arkasına sürüklenebileceği önerildi. Bu nedenle,
araştırmada, katılımcıların dil dersleri için edebi bir metin seçerken akıllarında nelere
dikkat etmeleri gerektiği araştırıldı.
Çalışmanın sonuçları, edebiyatı dil öğretimi aracı olarak kullanmaya yönelik olumlu
tutum sergilemiştir ve katılımcılar, literatürün zengin bir otantik maruz kalma kaynağı
olduğuna inandıkları için, edebiyat derslerinde kullanmaya isteklidirler. Sonuçlar
ayrıca, bir kültürden gelen bir öğrenci sınıfı için veya çok kültürlü bir sınıf için edebi
metin seçme yolunda hiçbir fark olmadığını göstermiştir. Düşüncenin yalnızca
öğrencilerin yeterlilik düzeyi ve kendi geçmişleriyle ilgisi var. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. İlkay Gilanlıoğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5971 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|