|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5978
|
Title: | Nonlinear Dynamic Analysis of Lateral Soil Pile Structure Interaction via the Continuum Modeling Approach |
Authors: | Şensoy, Serhan (Supervisor) Uygar, Eriş (Co-Supervisor) Ghorbanzadeh, Mohammad Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering |
Keywords: | Soil-structure interaction Piling (Civil engineering) Earthquake resistant design Soil pile structure interaction Deep foundation Finite element method Semi tuned mass damper p-y backbone curves Spring method |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Ghorbanzadeh, Mohammad. (2021). Nonlinear Dynamic Analysis of Lateral Soil Pile Structure Interaction via the Continuum Modeling Approach. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Structures equipped with semi-active Tuned Mass Damper (STMD) have recently
become popular because of the high efficiency attained against lateral loading.
Although it is easy to use, the search for the optimized STMD parameters to mitigate
the dynamic response of structures founded on deep foundations is usually
complicated. The search for accurate soil-pile-structure interaction (SPSI) estimation
has a greater impact on the STMD configuration. The use of lateral load-displacement
curves (p-y curves) recommended in the American Petroleum Institute (API) guideline
is typically used as a design approach for soil-pile-structure interaction analysis due to
its simplicity. The soil-pile-structure interface has two separate parts of interaction;
kinematic and inertial interaction. Both types of interaction must be accurately
measured for structures with dampers to determine the optimal parameters for design.
For structures equipped with semi-active tuned mass dampers (STMD) on a deep
foundation, the determination of the optimal STMD characteristics is completely
related to the dynamic behavior of the structure. Therefore, in this study, the accuracy
of the general p-y equation for buildings with STMD having a short period on deep
foundations is first evaluated. Then, the three-dimensional continuum method (finite
element method) is used and the general p-y equation is updated to provide
compatibility. ÖZ:
Yarı aktif Ayarlı Kütle Sönümleyicisi (STMD) ile donatılmış yapılar, yanal yüklemeye
karşı elde edilen yüksek verim nedeniyle son zamanlarda popüler hale gelmiştir.
Kullanımı kolay olmasına rağmen, derin temeller üzerine kurulmuş yapıların dinamik
tepkisini azaltmak için optimize edilmiş STMD parametrelerinin araştırılması
genellikle karmaşıktır. Doğru zemin-kazık-yapı etkileşimi (SPSI) tahmini arayışı,
STMD konfigürasyonu üzerinde daha büyük bir etkiye sahiptir. Amerikan Petrol
Enstitüsü (API) kılavuzunda önerilen yanal yük-deplasman eğrilerinin (p-y eğrileri)
kullanımı, basitliği nedeniyle tipik olarak zemin-kazık-yapı etkileşim analizi için bir
tasarım yaklaşımı olarak kullanılır. Zemin-kazık-yapı arayüzünün iki ayrı etkileşim
kısmı vardır; kinematik ve eylemsizlik etkileşimi. Tasarım için en uygun parametreleri
belirlemek için damperli yapılar için her iki etkileşim türü de doğru bir şekilde
ölçülmelidir. Derin bir temel üzerinde yarı aktif ayarlı kütle damperleri (STMD) ile
donatılmış yapılar için, optimal STMD özelliklerinin belirlenmesi tamamen yapının
dinamik davranışı ile ilgilidir. Bu nedenle bu çalışmada, öncelikle derin temellerde
kısa periyodu olan STMD'li binalar için genel p-y denkleminin doğruluğu
değerlendirilmiştir. Daha sonra üç boyutlu süreklilik yöntemi (sonlu elemanlar
yöntemi) kullanılmış ve genel p-y denklemi uyumluluğu sağlayacak şekilde
güncellenmiştir. |
Description: | Doctor of Philosophy in Civil Engineering. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2021. Co-Supervisor: Asst. Prof. Dr. Eriş Uygar, Supervisor: Prof. Dr. Serhan Şensoy |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5978 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|