DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/5980

Title: Rehber Öğretmenlerin Mesleki Doyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Authors: Akıntuğ, Yeliz
Bener, Ömür Benal
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Keywords: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Rehber Öğretmenler--İş Tatmini
Rehber Öğretmen
Öğretmen
İş Doyumu
Councelling Teacher
Teacher
Occupational Satisfaction
Issue Date: Feb-2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Bener, Ömür Benal. (2018). Rehber Öğretmenlerin Mesleki Doyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ: Okul ve kurumların belirli bir hedef doğrultusunda ilerlemesi ve nitelikli bireyler yetiştirebilmesi için Rehber öğretmenlerin önemi göz ardı edilemeyecek düzeydedir. Bu öğretmenlerin kaliteli işler sergileyebilmesi için mesleki doyumlarının yüksek olması beklenmektedir. Günümüze kadar yapılan araştırmalar incelendiğinde meslek doyumu kavramının hak ettiği değeri bulduğu görülmektedir. Bu araştırmada ise, Adıyaman ili genelinde 2017-2018 Öğretim yıllarında, resmi okullarda ve Rehberlik Araştırma Merkezleri’nde çalışan Rehber öğretmenlerin mesleki doyum düzeyleri ile cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem yılı, okul türü, öğrenim durumu ve meslekten beklentileri gibi farklı değişkenler arasında anlamlı fark olup olmadığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Rehber öğretmenlerin mesleki doyum düzeylerinin hangi değişkenlere göre düşük olduğunu, hangilerine göre anlamlı farklar olduğunu tespit edip, kaliteli Rehberlik hizmetleri için öneriler sunulmaktadır. Bu önerilerin, Rehber öğretmenlerin ve dolayısıyla tüm eğitim paydaşlarına katkıda bulunacağı hedeflenmektedir. Araştırmanın örneklemini Adıyaman ili merkezi ve Gölbaşı, Besni, Tut, Sincik, Samsat, Kâhta, Gerger ve Çelikhan ilçelerindeki Devlet okulları ve Rehberlik Araştırma Merkezleri’nde görev yapan 283 Rehber öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 172’si erkek, 111’i ise kadındır. Öğretmenlerin kendilerine uygulanan formları içtenlikle ve gerekli hassasiyeti göstererek cevapladıkları düşünülmektedir. Araştırmada elde edilen veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve mesleki doyum düzeylerinin ölçülmesi için “Mesleki Doyum Ölçeği” uygulanarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi için, mesleki doyum düzeylerinin çeşitli değişkenler bakımından karşılaştırılması amacıyla t-testi ve (ANOVA) analizleri kullanılmıştır. Araştırmada Rehber öğretmenlerin cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem yılı ve öğrenim durumu değişkenleri ile mesleki doyum düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Fakat, Rehber öğretmenlerin okul türü ve beklentiler değişkenleri ile mesleki doyum düzeyleri arasında anlamlı farklar bulunmuştur.
The significance of counselling teachers cannot be ignored for schools and institutions willing to achieve spesific goals and to be able to raise quality individuals. In order to show performance quality, councelling teachers are expected to have high occupational satisfaction. When previous studies are investigated it can be seen that occupational satisfaction concept is widely examined. In this research, counselling teachers who have been working in public schools and Counselling Research Centers in 2017-2018 educational year in Adıyaman have been investigated in order to find meaningfull differences between occupational satisfaction levels and variables such as sex, age, marital status, order of precedence, school type, education level and expectations from the job. In accordance with this purpose, this research aims to find informaiton about which variables show lower occupational satisfaction and which variables show meaningfull differences for counselling teachers and use this information to make suggestions on how to improve Counselling Services. It is hoped that these suggestions will serve both councelling teachers and education stakeholders as a whole. The sampling of the resarch consists of 283 counselling teachers working in public schools and Counselling Research Centers in Adıyaman city center and Gölbaşı, Besni, Tut, Sincik, Samsat, Kâhta, Gerger and Çelikhan districts. 172 of participating teachers are male and 111 are female. It is believed that the teachers have given true and honest answers to the questionnaries. The data obtained for this reaserch is via “Personal Information Form” which has been prepared by the resarcher and “Occupational Satisfaction Scale” is used to measure the occupational satisfaction levels. t-test and ANOVA is used to compare occupational satisfaction levels in accordance with different variables. Results showed that there is no significant difference between counselling teachers’ sex, age, marital status, order of precedence and educational level variables and occupational satisfaction levels. On the other hand the analysis showed significant differences between occupational satisfaction levels and school type and expectations variables od councelling teachers.
Description: Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Yeliz Akıntuğ.
URI: http://hdl.handle.net/11129/5980
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
beneromur.pdfTez, Master 964.39 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback