|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/5980
|
Title: | Rehber Öğretmenlerin Mesleki Doyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi |
Authors: | Akıntuğ, Yeliz Bener, Ömür Benal Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Rehber Öğretmenler--İş Tatmini Rehber Öğretmen Öğretmen İş Doyumu Councelling Teacher Teacher Occupational Satisfaction |
Issue Date: | Feb-2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Bener, Ömür Benal. (2018). Rehber Öğretmenlerin Mesleki Doyum Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Okul ve kurumların belirli bir hedef doğrultusunda ilerlemesi ve nitelikli
bireyler yetiştirebilmesi için Rehber öğretmenlerin önemi göz ardı edilemeyecek
düzeydedir. Bu öğretmenlerin kaliteli işler sergileyebilmesi için mesleki
doyumlarının yüksek olması beklenmektedir. Günümüze kadar yapılan araştırmalar
incelendiğinde meslek doyumu kavramının hak ettiği değeri bulduğu görülmektedir.
Bu araştırmada ise, Adıyaman ili genelinde 2017-2018 Öğretim yıllarında,
resmi okullarda ve Rehberlik Araştırma Merkezleri’nde çalışan Rehber
öğretmenlerin mesleki doyum düzeyleri ile cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki
kıdem yılı, okul türü, öğrenim durumu ve meslekten beklentileri gibi farklı
değişkenler arasında anlamlı fark olup olmadığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu
amaç doğrultusunda Rehber öğretmenlerin mesleki doyum düzeylerinin hangi
değişkenlere göre düşük olduğunu, hangilerine göre anlamlı farklar olduğunu tespit
edip, kaliteli Rehberlik hizmetleri için öneriler sunulmaktadır. Bu önerilerin, Rehber
öğretmenlerin ve dolayısıyla tüm eğitim paydaşlarına katkıda bulunacağı
hedeflenmektedir.
Araştırmanın örneklemini Adıyaman ili merkezi ve Gölbaşı, Besni, Tut,
Sincik, Samsat, Kâhta, Gerger ve Çelikhan ilçelerindeki Devlet okulları ve Rehberlik
Araştırma Merkezleri’nde görev yapan 283 Rehber öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmaya katılan öğretmenlerin 172’si erkek, 111’i ise kadındır. Öğretmenlerin
kendilerine uygulanan formları içtenlikle ve gerekli hassasiyeti göstererek
cevapladıkları düşünülmektedir. Araştırmada elde edilen veriler, araştırmacı
tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve mesleki doyum düzeylerinin
ölçülmesi için “Mesleki Doyum Ölçeği” uygulanarak elde edilmiştir. Elde edilen
verilerin analizi için, mesleki doyum düzeylerinin çeşitli değişkenler bakımından
karşılaştırılması amacıyla t-testi ve (ANOVA) analizleri kullanılmıştır.
Araştırmada Rehber öğretmenlerin cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki
kıdem yılı ve öğrenim durumu değişkenleri ile mesleki doyum düzeyleri arasında
anlamlı bir fark bulunmamıştır. Fakat, Rehber öğretmenlerin okul türü ve beklentiler
değişkenleri ile mesleki doyum düzeyleri arasında anlamlı farklar bulunmuştur. The significance of counselling teachers cannot be ignored for schools and
institutions willing to achieve spesific goals and to be able to raise quality
individuals. In order to show performance quality, councelling teachers are expected
to have high occupational satisfaction. When previous studies are investigated it can
be seen that occupational satisfaction concept is widely examined.
In this research, counselling teachers who have been working in public
schools and Counselling Research Centers in 2017-2018 educational year in
Adıyaman have been investigated in order to find meaningfull differences between
occupational satisfaction levels and variables such as sex, age, marital status, order of
precedence, school type, education level and expectations from the job. In
accordance with this purpose, this research aims to find informaiton about which
variables show lower occupational satisfaction and which variables show
meaningfull differences for counselling teachers and use this information to make
suggestions on how to improve Counselling Services. It is hoped that these
suggestions will serve both councelling teachers and education stakeholders as a
whole.
The sampling of the resarch consists of 283 counselling teachers working in
public schools and Counselling Research Centers in Adıyaman city center and
Gölbaşı, Besni, Tut, Sincik, Samsat, Kâhta, Gerger and Çelikhan districts. 172 of
participating teachers are male and 111 are female. It is believed that the teachers
have given true and honest answers to the questionnaries. The data obtained for this
reaserch is via “Personal Information Form” which has been prepared by the
resarcher and “Occupational Satisfaction Scale” is used to measure the occupational
satisfaction levels. t-test and ANOVA is used to compare occupational satisfaction
levels in accordance with different variables.
Results showed that there is no significant difference between counselling
teachers’ sex, age, marital status, order of precedence and educational level variables
and occupational satisfaction levels. On the other hand the analysis showed
significant differences between occupational satisfaction levels and school type and
expectations variables od councelling teachers. |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Yeliz Akıntuğ. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/5980 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|