|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6001
|
Title: | Medical Students’ Perceived Needs Considering the English Language Skills from the Perspective of Students and Instructors in Eastern Mediterranean University |
Authors: | Shibliyev, Javanshir (Supervisor) Kasraeifard, Khadijeh Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | Thesis Tez English Language Teaching (ELT) Department Medical Students--English Language--English Speaking Perception students’ needs medicine students |
Issue Date: | Sep-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Kasraeifard, Khadijeh. (2019).Medical Students’ Perceived Needs Considering the English Language Skills from the Perspective of Students and Instructors in Eastern Mediterranean University. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus |
Abstract: | The present study aimed at investigating the medical students’ perceived needs for the
four language skills, the instructors’ perceptions of the students’ needs of four skills,
the similarities and differences between students’ and instructors’ opinions in terms of
students’ needs of those four skills as well as the instructors’ views on English
language needs of the medical students at the Eastern Mediterranean University.
To conduct the study, a mixed methodology was employed. The participants included
ninety-nine medical students at the medical department and seven instructors who
taught the English courses and medical courses at the same department in the academic
year of 2019. The quantitative phase included data collection adapting Taşçi’s (2007)
questionnaire. To collect qualitative data structured interviews with the instructors
were conducted. The quantitative data were analyzed descriptively using SPSS and the
qualitative data were analyzed using thematic emergent coding.
Based on the findings, it was revealed that both the students and the instructors
believed that English language is vital in their education. However, the students
believed that failing in the courses must not hinder them from continuing their studies
at the Medical Department; whereas, the instructors’ perception was not same. Also,
it was found that the most prioritized skill for the students was speaking while the
instructors believed that it was reading.
Based on the sub-constructs analysis, it was observed that they needed the skills for
reading exam questions, textbooks, and resource books, following spoken instructions
from lecturers and for understanding discussions on medical issues, succeeding in
presentations in conferences or seminars and making reports, and using the medical
sites on the internet. Most of the sub-constructs were in line with what the instructors
believed other than the reading skill. The instructors reported that the students need to
improve their English reading skill. Some practical recommendations were also listed
for the EMU curriculum designers and materials and course developers to be
considered while reviewing or evaluating the English courses. ÖZ:
Bu çalışma Doğu Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin dört dil becerisine
yönelik ihtiyaçlarını, öğretmenlerin öğrencilerin bu ihtiyaç algılarına yönelik
görüşlerini, dört dil becerisi ihtiyacına yönelik öğrnci ve öğretmen görüşleri arasındaki
benzerlikleri ve farklılıkları incelemenin yanısıra Tıp öğrencilerinin İngiliz dili
ihtiyaçlarına ilişkin öğretmen görüşlerini de belirlemeyi amaçlamıştır.
Çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için karma araştırma deseni kullanışmıştır.
Çalışmaya, 2018-2019 akademik yılında Doğu Akdenik Üniversitesi Tıp
Fakültesi’nde eğitim alan doksan dokuz öğrenci ve hem İngilizce hem de tıp derslerini
veren yedi öğretmen katılmıştır. Çalışmanın nicel veri toplama boyutu için Taşçı
(2007)’nın anketinin uyarlanmış versiyonu uygulanmıştır. Nitel veri toplama için ise,
öğretmenlerle yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen nicel veriler
betimsel olarak SPSS yazılımı kullanılarak, nitel veriler ise tematik kodlama
uygulanarak analiz edilmiştir.
Analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre hem öğrencilerin hem öğretmenlerin
İngilizce dilinin eğitimlerinde hayati derecede önemli bir rol oynadığına inandıkları
bulunmuştur. Fakat, öğrenciler derslerde başarısız olmanın Tıp Fakültesi’ndeki
eğitimlerine devam etmelerini engellememesi gerektiğine inanırken, öğretmenler bu
konuda aynı görüşü paylaşmamıştır. Ayrıca, öğrenciler en önemli becerinin konuşma
becerisi olduğuna inanırken, öğretmenler ise okuma becerisinin öncelikli olması
gerektiğini savunmuşlardır.
Alt boyut analizlerine göre, sınav sorularını, ders kitaplarını ve diğer kaynak kitapları
okumak, öğretmenlerin sözlü talimatlarını uygulayabilmek, tıbbi konulardaki
tartışmaları anlamak, konferans ve sminerlerdeki sunumlarda başarılı olmak,
raporlama yapabilmek ve İnternetteki tıp sitelerini kullanabilmek için becerilere
ihtiyaç duyduklatı ortaya çıkmıştır. Okuma dışında çoğu alt boyut bulgusu öğretmen
görüşleriyle uyum göstermektedir. Öğretmenlere göre öğrencilerin İngilizce okuma
becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Bu bulgular ışığında, İngilizce derslerinin
değerlendirilmesi için dikkate almak üzere DAÜ müfredat tasarımcıları, materyal ve
ders geliştiricileri için pratik önerilerde bulunulmuştur. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Javanshir Shibliyev. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6001 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|