|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6028
|
Title: | Facilitating Professional Growth and Autonomy Development of In-Service English Teachers through a Blog: A Case Study in Iran |
Authors: | Osam, Ülker Vancı (Supervisor) Anoosheh, Behroozi Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) Department English Language--Study and Teaching |
Issue Date: | May-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Behroozi, Anoosheh. (2021). Facilitating Professional Growth and Autonomy Development of In-Service English Teachers through a Blog: A Case Study in Iran. Thesis (Ph.D.) --Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | In order to help teachers maintain their professionalism and empower them to keep
up with the indispensable changes inherent to their career, it is crucial to facilitate
teachers’ professional development. Professional development initiatives are
believed to be more efficient if they are specifically designed and implemented to
accommodate needs, lacks, and challenges of the teachers in a certain context.
Established on these considerations and through incorporating the theoretical bases
of constructivism and cognitive apprenticeship, this research aims to investigate the
perceptions of the participating teachers about a professional development initiative
which was mediated through a blog addressing the concepts of learner autonomy and
learner-centeredness and further explore the participating teachers’ perceptions
towards their professional growth and autonomy. To this end, data was collected
through three questionnaires, two interviews, and blog entries from four Iranian
teachers of English, who were interested in developing their knowledge and practice
of teaching along with the principles of learner autonomy and learner-centeredness.
The design of the study was qualitative-dominant and based on the principles of
multiple-case studies. Following the principles of deductive thematic analysis, this
research adopted Evan’s (2014) professional development model which identifies
eleven dimensions of change categorized under three primary developmental
components as behavioral, attitudinal, and intellectual. The model suggests that
change often occurs across more than one component. However, for professional
development to occur, it does not require change to take place in every single
dimension. According to Evans (2014), professional development is multi-dimensional which comes about through a chain of reactions at micro-level; that is,
one change would lead to another, which subsequently makes a cycle of chain-reaction episodes. Analysis of the data revealed that the offered professional
development initiative worked efficiently to foster professional growth of the
participating teachers with regard to the concepts of learner autonomy and learner-centeredness. Moreover, the participating teachers believed that their perceived
professional growth positively contributed to their autonomy development. ÖZ:
Öğretmenlerin mesleklerini sürdürmelerine yardımcı olmak ve kariyerlerinin
doğasında bulunan değişikliklere ayak uydurmalarında onları güçlendirmek için,
öğretmenlerin mesleki gelişimine destek sağlamak çok önemlidir. Mesleki gelişimi
amaçlayan girişimler, belirli bir bağlamda öğretmenlerin mesleki ihtiyaçlarını,
eksikliklerini ve zorluklarını karşılamak için özel olarak tasarlanır ve uygulanırsa
daha verimli olacaktır. Bu düşünceleri temel alan ve yapılandırmacılık ve bilişsel
çıraklık teorilerinin prensipleri üzerine kurgulanan bu araştırma, katılımcı
öğretmenlerin, öğrenen özerkliği ve öğrenci merkezli dil öğretimi kavramlarını ele
alan ve bir blog üzerinden yürütülen bir mesleki gelişim girişimi hakkındaki
algılarını araştırmayı ve buna ek olarak, katılımcı öğretmenlerin mesleki
gelişimlerine ve özerkliklerine yönelik algılarını keşfetmeyi amaçlamaktadır. Bu
amaçla, ‘öğrenen özerkliği’ ve ‘öğrenci merkezlilik’ ilkeleri konusunda öğretim
bilgilerini ve uygulamalarını geliştirmek isteyen dört İranlı İngilizce öğretmeninden
üç anket, iki mülakat ve blog ortamında paylaştıkları yazışmalardan oluşan veri
toplandı. Çalışma ağırlıklı olarak nitel araştırma özelliği taşımasının yanı sıra çoklu
durum çalışma ilkelerine dayanmaktadır. Tümdengelimli tematik analiz ilkelerini
izleyen bu araştırmada, Evans’ın (2014) davranışsal, tutumsal ve zihinsel olmak
üzere üç temel gelişim bileşeni altında kategorize edilen on bir değişim boyutunu
tanımlayan mesleki gelişim modeli kullanılmıştır. Model, değişimin genellikle birden
fazla bileşende gerçekleştiğini, ama mesleki gelişimin oluşması için her boyutta
değişiklik olmasının gerekmediğini öngörmektedir. Evans'a (2014) göre mesleki
gelişim, mikro düzeyde reaksiyonlar zinciri yoluyla ortaya çıkan çok boyutlu bir
olgudur; yani, bir değişiklik diğerine yol açar ve bu da daha sonra bir zincirleme
reaksiyon dönemi döngüsü oluşturur. Verilerin analizi, sunulan mesleki gelişim
girişiminin, katılımcı öğretmenlerin ‘öğrenen özerkliği’ ve ‘öğrenci merkezli’
öğretim kavramlarına ilişkin mesleki gelişimlerine katkı koyduğunu ortaya
koymuştur. Ayrıca, katılımcı öğretmenler algıladıkları mesleki gelişimlerinin
özerklik gelişimlerine olumlu katkıda bulunduğunu ifade etmişlerdir. |
Description: | Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Ülker Vancı Osam |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6028 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|