|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6043
|
Title: | Cinemagoing, Turkish Cypriot Audience and Turkish Nationalism in 1950s Cyprus |
Authors: | Özad, Bahire Efe (Supervisor) Stubbs, Jonathan (Co-Supervisor) Boğaç, Barçın Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, Dept. of Communication and Media Studies |
Keywords: | Communication And Media Studies Department Cinema--Cinema History--Turkish Cypriots--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) Motion pictures--Social aspects--Cyprus, North Cinemagoing, cinema history, nationalism, Cyprus, Turkish Cypriot |
Issue Date: | Aug-2020 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Boğaç, Barçın. (2020). Cinemagoing, Turkish Cypriot Audience and Turkish Nationalism in 1950s Cyprus. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The present study proposes a new approach to examine rise of Turkish nationalism
associated with cinema culture mainly in political and historical contexts of 1950s
Cyprus. While the study has an original case and makes a contribution to the literature
with new knowledge, it also introduces a new approach for the research on the
phenomenon; by using micro-historical approaches of new cinema history.
Cinema business and practices has its golden age in 1950s by the development of
Turkish Cinema in Turkey and increasing number of movie theatres, cantered mainly
in Nicosia and spread to other cities and villages, among Turkish Cypriot community.
The period was also important in sense on political developments. Anti-colonial and
inter-communal conflicts became extreme movements. Ethnocentric diversity and
national fragmentation speeded up. Cinemagoing experiences had been shaped by this
political context and also had significant influences on political developments vice
versa.
To achieve its goals, the study mainly focuses on the objectives of exploring the early
experiences of cinema in multi-communal context, identifying transformation of the
cinemagoing experience during the rise of ethnic diversity and nationalism,
questioning the influence of Turkish films on Turkish Cypriot national and ethnic
identity and finally approaching to movie theatre as a new public sphere as a center
for social interaction and national identity formation.
Drawing on archival research in different centers and archives in both Northern and
Southern Cyprus and on oral history; the present study aims to use both early cinema
theories and new approaches of cinema history in order to examine the cinema as a
political and national scope, addressing the direct and indirect role of cinemagoing and
film consumption in political and sociocultural contexts of 1950s as Turkish Cypriot
culture become increasingly aligned with Turkish nationalism. In other words, the
present study aims to provide new sights for cinemagoing culture in Cyprus during the
1950s from national identity formation and national belonging horizons. ÖZ:
Bu çalışma, sinema kültürüyle ilişkili Türk milliyetçiliğinin yükselişini, Kıbrıs'ın
1950’li yıllarındaki siyasi ve tarihi bağlamlarında incelemek için yeni bir yaklaşım
önermektedir. Çalışmanın özgün bir vakası olmasına ve yeni bilgilerle literatüre
katkıda bulunmasına ilaveten, yeni sinema tarihi alanındaki mikro-tarihsel
yaklaşımları kullanarak bu fenomen üzerine yapılan araştırmalara yeni bir yaklaşım
sunmaktadır.
Kıbrıs Türk toplumunda sinema sektörü ve uygulamaları, 1950'lerde Türkiye'de Türk
Sineması'nın gelişmesi ve çoğunlukla Lefkoşa'da merkezileşen ve diğer şehirlere ve
köylere de yayılan sinema salonlarının sayısının artması ile altın çağına girmiştir.
Dönem, siyasi gelişmeler açısından da önemlidir. Sömürge karşıtı ve toplumlararası
çatışmalar önemli ölçüde artmış, etnosentrik farklılık algısı ve ulusal parçalanmalar
hızlanmıştır. Kıbrıs Türk toplumunun sinema deneyimleri bu politik bağlamda
şekillendiği gibi, aynı zamanda siyasi gelişmeler üzerinde de önemli etkileri olmuştur.
Amaçlarına ulaşmak için çalışma, sinemanın ilk deneyimlerini çok toplumlu bağlamda
incelemek, etnik ayrılmaların ve milliyetçiliğin yükselişi sırasında sinema
deneyiminin dönüşümünü belirlemek, Türk filmlerinin Kıbrıs Türk izleyicisi
üzerindeki etkisini sorgulama hedeflerine odaklanırken, etnik kimlik ve sinema
salonuna sosyal bir etkileşim ve ulusal kimlik oluşumu merkezi olarak yeni bir
kamusal alan olarak yaklaşmaktadır.
Kuzey ve Güney Kıbrıs'taki farklı arşiv ve merkezlerde arşiv araştırmaları ve sözlü
tarih çalışmaları üzerinden bu çalışma, sinemaya gitmenin ve film tüketiminin, Kıbrıs
Türk kültürünün Türk milliyetçiliği ile daha fazla yakınlaştığı 1950'lerin siyasi ve
sosyokültürel bağlamlarında doğrudan ve dolaylı rolünü ele alarak sinemayı politik ve
ulusal bir kapsamda incelemek için hem erken dönem sinema teorilerini hem de yeni
sinema tarihi yaklaşımlarını kullanmayı amaçlamaktadır. Başka bir deyişle, bu çalışma
1950'lerde Kıbrıs'ta sinema kültürüne ulusal kimlik oluşumu ve ulusal aidiyet
bağlamlarında yeni bakış açıları sunmayı amaçlamaktadır. |
Description: | Doctor of Philosophy in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, Dept. of Communication and Media Studies, 2020. Co-Supervisor: Prof. Dr. Jonathan Stubbs and Supervisor: Prof. Dr. Bahire Efe Özad |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6043 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|