|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6057
|
Title: | The Instructors’ Perception toward Implementing ICTs in Teaching and Learning Process: A Case Study at Alrefak University in Libya |
Authors: | İşçioğlu, Ersun (Supervisor) Enfes, Amani Ismail Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology |
Keywords: | Computer Education and Instructional Technologies Department Education, Higher--Information Technology (IT) Computer-Assisted Instruction E-Learning--Instructor's Perception--Alrefak University--Libya Education - Computer network resources--Educational Technology--Teacher Attitudes Educational Technology--Educational Media--E-Learning--E-Library Information Literacy--Computer Literacy--Digital Literacy--University Instructors Teaching - Computer network resources Internet in education Distance Education Information Technology--Management ICT, ICT in Teaching and Learning, Perception, Instructor’s Perceptions, Libya |
Issue Date: | Feb-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Enfes, Amani Ismail. (2021).The Instructors’ Perception toward Implementing ICTs in Teaching and Learning Process: A Case Study at Alrefak University in Libya. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This research study was conducted to measure the instructors’ perception toward
implementing Information and Communication Technologies (ICT) in teaching and
learning process: A case study at Alrefak University in Libya based on their gender,
age, and field of study in terms of three sub-dimensions; instructors’ perception in ICT
use, ICT usage in classroom, and ICT selection criteria. This study employed
quantitative research method with the use of survey approach that had a Perception of
Teachers on the Usage of ICT scale that was used for data collection tool. 84
participants were reached who agreed to participate voluntarily at Alrefak University
in Fall 2020-2021semester. The data was analyzed by using descriptive analysis
techniques. Mean (x), Frequency (f), Percentage (%), One-Way ANOVA, and an
independent sample T-test were used for analyzing the data.
As a result, the study revealed that Alrefak University instructors are positive on ICT
integration toward teaching and learning process with no clear difference among males
and females. Nevertheless, instructors from educational fields showed high level of
perception towards ICT implementations whereas the instructors from business fields
showed the lowest level of perception towardsICT implementations. Furthermore, 20-
29 age group of instructors showed the highest level of perception towards ICT
implementation when it compared to other age groups. Therefore, both instructors’
ages and Fields of study are considered as major determinant of their perception
toward ICT usage in teaching and learning process at Alrefak University in Libya. ÖZ:
Bu araştırmanın temel amacı, öğretim elemanlarının öğretme ve öğrenme sürecinde
Bilgi ve İletişim Teknolojilerini (BİT) uygulamaya yönelik algılarını ölçmektir.
Çalışma, Libya Alrefak Üniversitesi'nde görev almakta olan öğretim elemanlarının
cinsiyet, yaş ve çalışma alanlarına göre üç alt boyutta incelenmesi ile gerçekleştirilen
bir durum çalışmasıdır. Ayrıca, bu çalışmada, eğitmenlerin BİT kullanımındaki algısı,
sınıfta BİT kullanımı ve BİT seçim kriterlerini de ele alınmıştır. Araştırmada, veri
toplama aracı olarak ‘BİT Kullanımına İlişkin Öğretmen Algısı’ ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma nicel bir araştırma olarak tasarlanmış ve tarama yönteminde
gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, Alrefak Üniversitesi’nin 2020-2021 sonbahar
döneminde görev almakta olan öğretim elemanlarından oluşmuştur. Veriler,
tanımlayıcı analiz teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde
Ortalama (x), Sıklık (f), Yüzdelik (%), Tek Yönlü ANOVA ve bağımsız örneklem T
testi kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda Alrefak Üniversitesi öğretim elemanlarının, kadın ve erkekler
arasında net bir fark olmaksızın, öğretme ve öğrenme sürecinde BİT uygulamasına
yönelik olumlu bir algıya sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, eğitim
alanlarından öğretim elemanlarının BİT uygulamalarına yönelik yüksek düzeyde algı
gösterdiği, işletme alanlarında görev yapan öğretim elemanlarının ise BİT
uygulamalarına yönelik en düşük algı düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Ek olarak, 20-
29 yaş grubu öğretim elemanlarının, diğer yaş gruplarında olan öğretim elemanlarına
göre, BİT uygulamasına yönelik en yüksek algı seviyesine sahip oldukları
belirlenmiştir. Bu nedenle hem eğitmenlerin yaşları hem de çalışma alanları,
Libya'daki Alrefak Üniversitesi'nde öğretim ve öğrenim sürecinde BİT kullanımına
yönelik algılarının ana belirleyicisi olduğu düşünülmektedir. |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Ersun İşçioğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6057 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|