|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6079
|
Title: | Students’ and English Language Teachers’ Perceptions of Language Needs and the Curriculum in the First Year at University of Duhok |
Authors: | Gilanlıoğlu, İlkay (Supervisor) Suleiman, Jwan Hussein Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) Department English Language--Study and Teaching--University of Duhok Needs analysis, textbook adoption, material evaluation, stakeholders, ESP, EAP |
Issue Date: | Jul-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Suleiman , Jwan Hussein. (2019). Students’ and English Language Teachers’ Perceptions of Language Needs and the Curriculum in the First Year at University of Duhok. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study explores how freshmen and English language teachers perceive the English
language needs of first year students who are currently studying a general foundation
course that is based on an adopted textbook at University of Duhok in Kurdistan region
of Iraq. Following a target-situation and present situation approaches to needs analysis,
this study uses a mixed method research design in which both qualitative and
quantitative data are collected from three different sources: freshmen, English
language teachers and decision makers. The quantitative part of the study is
statistically analyzed using SPSS, while the qualitative part is thematically analyzed
in order to come out with major ideas that were configured during interviews.
The results of the questionnaire indicated to the positive views of both students and
teachers towards freshmen’s language needs. In general, both students and teachers
believe that freshmen need to have a general foundation course that covers both
general knowledge of English and subjects that will feed their instrumental needs in
present and future situations.
Relatively, the results of interviews reassured these ideas when the stakeholders stated
clearly that freshmen at Duhok University need a general foundation course at tertiary
level to be proceeded by an English for Academic Purposes (EAP) course. Moreover,
the results signified that the currently in-use course book does not fulfil students’
academic, social and vocational needs and the reason was mainly attributed to the time
allotted for this course which is believed to be insufficient.
These findings indicate that the currently in-use textbook, though general, does indeed
fulfil students’ needs to certain extent in comparison with students assumed
proficiency level and the learning context. Consequently, we suggest this textbook be
supplied by another material that will address students’ academic needs, and the
university provide a training for the teaching staff on how to teach this textbook and
most importantly, the course be extended to at least two consecutive academic years.
A future evaluation of the curriculum at this stage is highly recommended. ÖZ:
Bu çalışma, birinci sınıf öğrencilerinin ve İngilizce öğretmenlerinin şu anda Irak'ın
Kürdistan bölgesinde bulunan Duhok Üniversitesi'nde kabul edilmiş bir ders kitabına
dayanan genel bir hazırlık kursu okuyan birinci sınıf öğrencilerinin ihtiyaçlarını nasıl
algıladıklarını keşfetme çabasıdır. İhtiyaç analizine bir hedef durumu ve mevcut
durum yaklaşımını takiben, bu çalışmada, hem nitel hem de nicel verilerin üç farklı
kaynaktan – birinci sınıf öğrenciler, İngilizce öğretmenleri ve karar vericiler –
toplandığı karma bir yöntem araştırma tasarımı olarak kullanılmıştır. Çalışmanın nicel
kısmı SPSS kullanılarak istatistiksel olarak analiz edilirken, nitel kısmı görüşmeler
sırasında yapılandırılmış olan ana fikirlerle ortaya çıkması için tematik olarak analiz
edilmiştir.
Anketin sonuçları, hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin birinci sınıfın dil
ihtiyaçlarına yönelik olumlu görüşlerini ortaya çıkarmıştır. Genel olarak, hem
öğrenciler hem de öğretmenler birinci sınıf öğrencilere hem genel İngilizce bilgilerini
hem de araçsal ihtiyaçlarını besleyecek konuları kapsayan genel bir hazırlık kursuna
sahip olmaları gerektiğine inanmaktadır.
Göreceli olarak, görüşmelerin sonuçları, paydaşların Duhok Üniversitesi'ndeki birinci
sınıf öğrencilerinin yükseköğretim seviyesinde bir genel hazırlık kursuna ihtiyaç
duyduklarını ve sonra bir Akademik Amaçlı İngilizce (AAİ) kursuna devam etmeleri
gerektiğini açıkça teyit etmiştir. Dahası, sonuçlar, kullanımdaki ders kitabının
öğrencilerin akademik, sosyal ve mesleki ihtiyaçlarını karşılamadığını ve bunun temel
olarak yetersiz olduğuna inanılan bu ders için ayrılan süreye bağlı olduğunu
göstermektedir.
Bu bulgular, halihazırda kullanımda olan ders kitabının, genel olmasına rağmen,
yeterlilik düzeyine sahip öğrencilerle karşılaştırıldığında, öğrencilerin ihtiyaçlarını
belirli ölçüde karşıladığını göstermektedir. Sonuç olarak, bu metin kitaplarının
öğrencilerin akademik ihtiyaçlarını karşılayacak başka bir materyal tarafından temin
edilmesini ve öğretim elemanlarının bu ders kitabının nasıl öğretileceği konusunda
eğitilmelerini ve en önemlisi, kurs süresinin en az iki ardışık akademik yılla en üst
düzeye çıkarılmasını tavsiye ediyoruz. Bu aşamada müfredatın gelecekteki bir
değerlendirmesi önemle tavsiye edilir. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Asst. Prof. Dr. İlkay Gilanlıoğlu |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6079 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|