DSpace
 

EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6090

Title: Distinguishing of Error Awareness from Error Correction
Authors: Kalfaoğlu, Çığır (Supervisor)
Erdoğan, Süleyman
Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology
Keywords: Psychology Department
General Psychology
Typing process, Error Correction, Error Detection, Hierarchical Control Theory
Issue Date: Feb-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Erdoğan, Süleyman. (2022). Distinguishing of Error Awareness from Error Correction. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The current study was designed to test whether error awareness can be dissociated from error correction in typing behavior. According to the “Hierarchical Control Theory”, skilled typing is controlled by two hierarchically organized loops (Logan & Crump, 2011): The outer-loop (higher level), which generates words and receives feedback from the screen, commands the inner-loop (lower level), which produces finger movements i.e., executing keystrokes. The main aims of the current study were to demonstrate how error correction can be implemented in these two hierarchically organized loops and, in particular to investigate the error correction at the lower level. Data from twenty Turkish speaking participants were analysed in the current study. Typing performance of participants were measured under two visual feedback conditions (responses either were or were not appeared on the screen). The findings showed that participants can detect and correct their typing errors when their responses did not appear on the screen. In addition, there was no significant difference between the rates of error detection and error correction under no visual feedback condition. Theoretical and applied implications of these findings were discussed.
ÖZ: Bu çalışma klavyede yazım davranışını kullanarak hata farkındalığının hata düzeltmeden ayrılabilir olup olmadığını sınamak için tasarlanmıştır. Hiyerarşik Kontrol Teorisi’ne göre, klavyede yazım, hiyerarşik olarak organize edilmiş iki döngü tarafından kontrol edilir (Logan ve Crump, 2011): Kelimeleri üreten ve ekrandan geri bildirim alan dış döngü (üst düzey), parmak hareketlerini üreten, yani tuş vuruşlarını gerçekleştiren iç döngüye (alt düzey) komut verir. Bu koşullar altında, mevcut araştırmanın asıl amaçları, hata düzeltmenin Hiyerarşik Kontrol Teorisi’ne nasıl uygulanabileceğini incelemek (Logan ve Crump, 2011) ve özellikle alt düzeyde hata düzeltmeyi araştırmaktır. Araştırma, yirmi Türkçe konuşan katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yazma performansı, yazılanların ekranda görünüp görünmemesi ile iki görsel geri bildirim koşulu altında ölçülmüştür. Araştırma bulguları, katılımcıların yazdıkları ekranda gözükmediğinde de hatalarını algılayabildiğini ve düzeltebildiğini göstermiştir. Ek olarak, görsel geri bildirim olmadığında hata tespiti ve hata düzeltmesi arasında belirgin bir fark bulunmamıştır. Bu bulguların teorik ve uygulamalı sonuçları tartışılmıştır.
Description: Master of Science in General Psychology. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2021. Supervisor: Asst. Prof. Dr. Çığır Kalfaoğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6090
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Psychology

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Erdogansuleyman.pdfThesis, Master797.45 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback