DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6093

Title: Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) Hazırlanan Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygıları ile Okul Tükenmişliklerinin ve Psikolojik Sağlamlıklarının İncelenmesi
Authors: Kaya, Alim (Danışmanı)
Barlık, Meryem
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
Keywords: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Sınav Kaygısı--Okul Tükenmişliği--Psikolojik Sağlamlık
KPSS, Sınav Kaygısı, Okul Tükenmişliği, Psikolojik Sağlamlık
Issue Date: Feb-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Barlık, Meryem. (2021). Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) Hazırlanan Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygıları ile Okul Tükenmişliklerinin ve Psikolojik Sağlamlıklarının İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ: Bu çalışmanın temel amacı Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) hazırlanan üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ile okul tükenmişliği ve psikolojik sağlamlıklarının incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli olarak tasarlanan bu araştırma mevcut durumu saptamaya yönelik betimsel bir çalışma olup araştırmada anket-survey yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu Doğu Akdeniz Üniversitesi’ne bağlı 4 fakülte (Eğitim, Fen ve Edebiyat, İşletme ve Ekonomi ve Sağlık Bilimleri) ve 1 yüksekokulda (Sağlık Hizmetleri) 2019-2020 Akademik Yılı Bahar Dönemi’nde ve 2020-2021 Akademik Yılı Güz Dönemi’nde eğitim gören ve KPSS’ye hazırlanan öğrencilerdir. Araştırmanın örneklemini Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde eğitim gören 319 (169’u kadın, 150’si erkek) üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Bu kişilere Sınav Kaygısı Envanteri, Maslach Tükenmişlik Envanteri—Öğrenci Formu, Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Analizlerde SPSS (Sosyal Bilimler İçin İstatistik Paket Programı) 25.0 kullanılmıştır. Betimsel istatistik, korelasyon, çoklu regrasyon analizi, iki grup karşılaştırmasında bağımsız örneklem t-testi kullanılmıştır. İlişkisiz ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında varyansların homojenlik durumu Levene testi ile kontrol edilmiş, Levene testi sonucu varyansların homojen olmasında ANOVA (tek yönlü varyans analizi) testi ve çoklu karşılaştırma testlerinden Bonferroni testi kullanılmıştır. Varyansların homojenliği sağlanmadığı durumlarda Welch testi ve gruplar arası farkın kaynağının belirlenmesi için Tamhane’s T2 testi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı düzeylerinin, okul tükenmişliği düzeylerinin ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinin tükenme ve duyarsızlaşma düzeyleri arttıkça; sınav kaygısı düzeyleri de artmaktadır. Üniversite öğrencilerinin yetkinlik ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arttıkça; sınav kaygısı düzeyleri düşmekte olduğu saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine göre gruplar arasında sınav kaygısı puanları arasında anlamlı fark bulunduğu ve kadın öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin kendilerini sınava hazır hissetme düzeylerine göre sınav kaygısı puanlarının farklılaştığı bulunmuştur. Sınava hiç hazır değilim diyen üniversite öğrencilerinin, hazırım diyen üniversite öğrencilerine göre sınav kaygısı düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Son olarak elde edilen bulgular alanyazın ışığında detaylı bir şekilde tartışılıp yorumlanmıştır. Sonuçlar esas alınarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
The main purpose of this study is to examine the exam anxiety, school burnout and resilience of university students preparing for the Public Personnel Selection Examination (PPSE). This research, designed as a relational survey model, is a descriptive study aimed at determining the current situation and the survey method was used in the research. The study group is in 4 faculties (Education, Science and Literature, Business and Economics and Health Sciences) and 1 college (Health Services) affiliated to Eastern Mediterranean University in the Spring Semester of the 2019-2020 Academic Year and in the Fall Semester of the 2020-2021 Academic Year. are students of the education and PPSE. The sample of the study consists of 319 (169 women, 150 men) university students studying at Eastern Mediterranean University. Exam Anxiety Inventory, Maslach Burnout Inventory — Student Form, Brief Resilience Scale and personal information form were applied to these individuals. Statistical Package for the Social Sciences 25.0 was used in the analyses. Descriptive statistics, correlation, multiple regression analysis, independent samples t-test was used in the comparison of two groups. In comparing more than two unrelated groups, the homogeneity of variances was checked with Levene test, ANOVA test and Bonferroni test, one of the multiple comparison tests, were used for homogeneity of the variances as a result of Levene test. The Welch test, in which the variances were not homogeneous and Tamhane's T2 test were used for the cause of the difference between groups. According to the findings obtained from the study, it was determined that university students' exam anxiety levels, school burnout levels and resilience levels and resilience levels were achieved. As the burnout and hearing levels of university students increase; test anxiety levels are also increasing. As the competence and resilience levels of university students increase; exam anxiety was found to be decreasing. It was found that there was a significant difference between the groups according to the gender of university students in terms of exam anxiety scores and that the exam anxiety levels of female students were higher than male students. It was found that the exam anxiety scores of university students differed according to their level of feeling ready for the exam. It was found that university students who said they were not ready for the exam at all had higher levels of exam anxiety than university students who said they were ready for the exam. Finally, the findings were discussed and interpreted in detail in the light of the literature. Some suggestions were made based on the results.
Description: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Alim Kaya.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6093
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
barlikmeryem.pdfTez, Master 1.39 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback