|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6093
|
Title: | Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) Hazırlanan Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygıları ile Okul Tükenmişliklerinin ve Psikolojik Sağlamlıklarının İncelenmesi |
Authors: | Kaya, Alim (Danışmanı) Barlık, Meryem Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
Keywords: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Sınav Kaygısı--Okul Tükenmişliği--Psikolojik Sağlamlık KPSS, Sınav Kaygısı, Okul Tükenmişliği, Psikolojik Sağlamlık |
Issue Date: | Feb-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Barlık, Meryem. (2021). Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) Hazırlanan Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygıları ile Okul Tükenmişliklerinin ve Psikolojik Sağlamlıklarının İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Bu çalışmanın temel amacı Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) hazırlanan
üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ile okul tükenmişliği ve psikolojik
sağlamlıklarının incelenmesidir.
İlişkisel tarama modeli olarak tasarlanan bu araştırma mevcut durumu
saptamaya yönelik betimsel bir çalışma olup araştırmada anket-survey yöntemi
kullanılmıştır.
Çalışma grubu Doğu Akdeniz Üniversitesi’ne bağlı 4 fakülte (Eğitim, Fen ve
Edebiyat, İşletme ve Ekonomi ve Sağlık Bilimleri) ve 1 yüksekokulda (Sağlık
Hizmetleri) 2019-2020 Akademik Yılı Bahar Dönemi’nde ve 2020-2021 Akademik
Yılı Güz Dönemi’nde eğitim gören ve KPSS’ye hazırlanan öğrencilerdir. Araştırmanın
örneklemini Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde eğitim gören 319 (169’u kadın, 150’si
erkek) üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Bu kişilere Sınav Kaygısı Envanteri,
Maslach Tükenmişlik Envanteri—Öğrenci Formu, Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği
ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Analizlerde SPSS (Sosyal Bilimler İçin İstatistik
Paket Programı) 25.0 kullanılmıştır. Betimsel istatistik, korelasyon, çoklu regrasyon
analizi, iki grup karşılaştırmasında bağımsız örneklem t-testi kullanılmıştır. İlişkisiz
ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında varyansların homojenlik durumu Levene
testi ile kontrol edilmiş, Levene testi sonucu varyansların homojen olmasında ANOVA
(tek yönlü varyans analizi) testi ve çoklu karşılaştırma testlerinden Bonferroni testi
kullanılmıştır. Varyansların homojenliği sağlanmadığı durumlarda Welch testi ve
gruplar arası farkın kaynağının belirlenmesi için Tamhane’s T2 testi kullanılmıştır.
Çalışmadan elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı
düzeylerinin, okul tükenmişliği düzeylerinin ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin orta
düzeyde olduğu saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinin tükenme ve duyarsızlaşma
düzeyleri arttıkça; sınav kaygısı düzeyleri de artmaktadır. Üniversite öğrencilerinin
yetkinlik ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arttıkça; sınav kaygısı düzeyleri düşmekte
olduğu saptanmıştır.
Üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine göre gruplar arasında sınav kaygısı
puanları arasında anlamlı fark bulunduğu ve kadın öğrencilerin sınav kaygısı
düzeylerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Üniversite
öğrencilerinin kendilerini sınava hazır hissetme düzeylerine göre sınav kaygısı
puanlarının farklılaştığı bulunmuştur. Sınava hiç hazır değilim diyen üniversite
öğrencilerinin, hazırım diyen üniversite öğrencilerine göre sınav kaygısı düzeylerinin
daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Son olarak elde edilen bulgular alanyazın ışığında detaylı bir şekilde tartışılıp
yorumlanmıştır. Sonuçlar esas alınarak bazı önerilerde bulunulmuştur. The main purpose of this study is to examine the exam anxiety, school burnout
and resilience of university students preparing for the Public Personnel Selection
Examination (PPSE).
This research, designed as a relational survey model, is a descriptive study aimed
at determining the current situation and the survey method was used in the research.
The study group is in 4 faculties (Education, Science and Literature, Business
and Economics and Health Sciences) and 1 college (Health Services) affiliated to
Eastern Mediterranean University in the Spring Semester of the 2019-2020 Academic
Year and in the Fall Semester of the 2020-2021 Academic Year. are students of the
education and PPSE. The sample of the study consists of 319 (169 women, 150 men)
university students studying at Eastern Mediterranean University. Exam Anxiety
Inventory, Maslach Burnout Inventory — Student Form, Brief Resilience Scale and
personal information form were applied to these individuals. Statistical Package for
the Social Sciences 25.0 was used in the analyses. Descriptive statistics, correlation,
multiple regression analysis, independent samples t-test was used in the comparison
of two groups. In comparing more than two unrelated groups, the homogeneity of
variances was checked with Levene test, ANOVA test and Bonferroni test, one of the
multiple comparison tests, were used for homogeneity of the variances as a result of
Levene test. The Welch test, in which the variances were not homogeneous and
Tamhane's T2 test were used for the cause of the difference between groups.
According to the findings obtained from the study, it was determined that
university students' exam anxiety levels, school burnout levels and resilience levels
and resilience levels were achieved. As the burnout and hearing levels of university
students increase; test anxiety levels are also increasing. As the competence and
resilience levels of university students increase; exam anxiety was found to be
decreasing.
It was found that there was a significant difference between the groups according
to the gender of university students in terms of exam anxiety scores and that the exam
anxiety levels of female students were higher than male students. It was found that the
exam anxiety scores of university students differed according to their level of feeling
ready for the exam. It was found that university students who said they were not ready
for the exam at all had higher levels of exam anxiety than university students who said
they were ready for the exam.
Finally, the findings were discussed and interpreted in detail in the light of the
literature. Some suggestions were made based on the results. |
Description: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Alim Kaya. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6093 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|