|
EMU I-REP >
06 Sağlık Bilimleri Fakültesi (Faculty of Health Sciences) >
Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6106
|
Title: | Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye Yönelik Tutumları ile Toplumsal Cinsiyet Algıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi |
Authors: | Mamuk, Rojjin (Danışmanı) Parlan, Hasret Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü |
Keywords: | Hemşirelik Bölümü İnfertilite, Toplumsal Cinsiyet Algısı, Tutum, Üniversite Öğrencileri |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Parlan , Hasret. (2021). Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye Yönelik Tutumları ile Toplumsal Cinsiyet Algıları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs |
Abstract: | ÖZ:
Çalışma, üniversite öğrencilerinin infertiliteye yönelik tutumları ile toplumsal
cinsiyet algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı ve ilişki arayıcı
tipte yapıldı. Çalışmanın evrenini 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı’nda Doğu Akdeniz
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi ile Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim
gören birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin tamamı oluşturdu. Örneklemi ise
çalışmaya katılmayı kabul eden ve örneklem seçim kriterlerine uyan 602 öğrenci
oluşturdu. Araştırma verileri Kişisel Bilgi Formu, İnfertiliteye Yönelik Tutum Ölçeği
(İYTÖ) ve Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği (TCAÖ) aracılığıyla toplandı.
Katılımcıların çoğunluğunun 21-23 yaş aralığında (%46,35), kadın (%61,13),
çekirdek aileye sahip (%61,79), gelirini giderine eşit algılayan (%66,94), en uzun
köy/kasabada yaşayan (%33,22) ve ailesiyle kalan (%67,94) öğrencilerden oluştuğu
belirlendi. Katılımcıların ülkeleri ise Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti şeklinde yarı yarıya dağılımaktaydı. Öğrencilerin İYTÖ’den aldıkları
toplam puan ortalaması 49,11±7,62 ve TCAÖ toplam puan ortalaması 104,60±15,54
idi. Yapılan korelasyon analizinde iki ölçek rarasında pozitif yönlü ve güçlü bir ilişki
belirlendi (p<0,05). Ayrıca TCAÖ puanlarının İYTÖ puan sonuçlarını anlamlı
düzeyde ve pozitif yönde etkilediği saptandı (β=0,30; p<0,05). Çalışmada TCAÖ
puanlarını etkileyen faktörlerin; cinsiyet, aile tipi, kardeş sayısı, anne ve baba eğitim
düzeyi, sıgara kullanımı, cinsel deneyim durumu, toplumsal cinsiyet algısına ve
infertiliteye yönelik bilgi sahibi olma durumu, ilerde çocuk sahibi olma isteği, evlat
edinme isteği olduğu belirlendi (p<0,05). İYTÖ puanlarını etkileyen faktörler ise;
öğrencilerin cinsiyeti, uyruğu, aile yapısı, en uzun süre yaşadığı yer, cinsel deneyim
durumu, madde ve sıgara kullanım durumu, toplumsal cinsiyet algısına yönelik bilgi
sahibi olma durumu, tanıdığı infertil birey olması, ilerde çocuk sahibi olma isteği ve
evlat edinme isteği olarak belirlendi (p<0,05).
Çalışmada elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin toplumsal cinsiyet algısı ve
infertiliteye yönelik tutumları oldukça olumludur. Ölçekler arasındaki pozitif yönlü
ilişki ve regrasyon analizi ise toplumsal cinsiyet algısının infertiliteye yönelik tutumu
etkilediğini göstermektedir. Buna göre olumlu toplumsal cinsiyet algısı infertiliteye
yönelik tutumda olumlu yönde etkilemektedir.
Çalışma sonuçları doğrultusunda öğrencilerin toplumsal cinsiyet algısı ve
infertiliteye yönelik tutumlarını etkileyen faktörler göz ününe alınarak, bu öğrencilere
yönelik üreme sağlığı ve toplumsal cinsiyet algısı içerikli derslerin verilmesi,
farkındalık toplantılarının ve faaliyetlerin yapılması önerilmiştir. This is a descriptive correlational study aiming to determine the correlation
between university students’ attitudes towards infertility and gender perception.
The target population of the study consisted of all the first and fourth grades
students enrolled in the Eastern Mediterranean University Faculty of Education and
Faculty of Health Sciences in the 2019-2020 academic year. Its sample comprised 602
students who agreed to participate voluntarily and met the selection criteria. The data
were collected using the Infertility Attitude Scale (IAS) and the Gender Perception
Scale (GPS).
The majority of the participants aged between 21 and 23 years with 46,35%
and 61,13% females. Of the participants, 61,69% had a nuclear family, 66,94% thought
their income equaled their expenses, 33,22% lived in a village/small town longest, and
67,94% lived with their family Their nationality was either Republic of Turkey or
Turkish Republic of Northern Cyprus. The mean total score of the students from the
IAS was 49.11±7.62 and the mean total score from the GPS was 104.60±15.54. The
correlation analysis indicated a positive and significant correlation between the scales
(p<0.05). Furthermore, the GPS scores significantly and positively predicted the IAS
scores (β=0.30; p<0.05). The factors affecting the GPS scores were found to be gender,
family type, number of siblings, parents’ educational background, smoking habits,
sexual experience, having knowledge on gender perception and infertility, desire to
have a child in the future, and desire to adopt a child (p<0.05). However, the factors
affecting the IAS scores were gender, nationality, family structure, longest lived area
of residence, sexual experience, drug use and smoking habits, having knowledge on
gender perception, having an infertile acquaintant, desire to have a child in the future,
and desire to adopt a child (p<0.05).
According to the study results, students’ gender perception and attitudes
towards infertility are considerably positive. The positive correlation between the
scales and the regression analyse show that gender perception affects attitudes towards
infertility. Therefore, gender perception positively affects attitudes towards infertility.
Based on the results and in consideration of the factors that affect the students’
gender perception as well as attitudes towards infertility, reproductive health and
gender perception trainings can be provided to and awareness meetings and activities
can be carried out for them. |
Description: | Hemşirelik - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Rojjin Mamuk |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6106 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|