DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6129

Title: Self-Efficacy and Perception of Safe Internet Use of Preservice Teachers: Case of Eastern Mediterranean University, Faculty of Education
Authors: İşçioğlu, Ersun (Supervisor)
Dabaj, Tekin
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technologies
Keywords: Computer Education and Instructional Technologies Department
Information and Communication Technologies in Education
Self-Efficacy, Perception, The Internet, Safety Internet Use
Issue Date: Aug-2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Dabaj, Tekin. (2020). Self-Efficacy and Perception of Safe Internet Use of Preservice Teachers: Case of Eastern Mediterranean University, Faculty of Education. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The preservice teachers' self-efficacies and perceptions in safe internet usage are the main concentration of this study and taking these two factors into consideration a demographic and scale data will be collected. The study group comprised preservice teachers who are students at the Faculty of Education at the Eastern Mediteranean University. In the determination of self-efficacies and perceptions of prospective teachers in their safe internet usage, the scale developed by Cavus and Ercag (2016) will be used and the study group in concern comprised prospective teachers studying at the Faculty of Education at the Eastern Mediteranean University. The study found out that all the students use the Internet every day, where 50% of them use the Internet between one to three hours, while the rest use the Internet more than 3 hours a day. The daily amount of use is a critical factor to consider so as the safety use and management to be another factor worth examining. Regarding the self-Efficacy levels of Pre-service teachers in terms of safe Internet use, the study showed that almost all the students can manage the safety issues while using the Internet. Also for the perception of Pre-service teachers in terms of safe Internet use, the study showed that almost all students are confident in using the Internet and dealing with safety issues. The study showed that male students are more confident in using the Internet and they can easily manage the safety issues while using the Internet, the female students, on the other hand, have weaknesses in some safety issues. The results showed that the first year and the fourth year students have more self efficacy and confidence toward the safe use of the Internet. Similarly, same as the age factor, students who are less than 20 years old and the students who are older than 26, have more self-efficacy and confidence toward the safe use of the Internet than the students with age between 20 to 25 years old. And finally; the analysis showed that the students who use the Internet less than 3 hours a day or those who use the Internet more than 6 hours a day have more self efficacy and confidence toward the safe use of the Internet than the students who use the Internet between 4 to 6 hours a day.
ÖZ: Bu çalışmanın ana odağını hizmet öncesi öğretmen adaylarının güvenilir internet kullanımı hakkındaki öz yeterlilikleri ve bunu ne kadar kavradıkları oluşturmaktadır. Bu iki faktör göz önünde bulundurularak veriler demokrafik ve ölçekli olarak toplanmıştır. Çalışmada yer alan öğrenciler Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi hizmet öncesi öğretmen adaylarıdır. Bu çalışma gösterdi ki, tüm öğrencilerin İnternet'i her gün kullandığını,% 50'sinin İnternet'i bir ile üç saat arasında, geri kalanının ise İnternet'i günde 3 saatten fazla kullandığını ortaya çıkardı. Günlük kullanım miktarı, güvenlik kullanımı ve yönetimi incelemeye değer başka bir faktör olduğundan, dikkate alınması gereken kritik bir faktördür. Güvenli internet kullanımı açısından öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeylerine ilişkin olarak yapılan araştırma, hemen hemen tüm öğrencilerin interneti kullanırken güvenlik sorunlarını yönetebildiğini göstermiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının güvenli İnternet kullanımı konusundaki algısına yönelik olarak, çalışma neredeyse tüm öğrencilerin İnternet'i kullanma ve güvenlik sorunları ile başa çıkma konusunda kendilerine güvendiklerini göstermiştir. Çalışma ayrıca, erkek öğrencilerin İnterneti kullanma konusunda daha özgüvenli olduklarını ve interneti kullanırken güvenlik sorunlarını kolaylıkla yönetebildiklerini, diğer yandan kız öğrencilerin bazı güvenlik konularında zayıf yönleri olduğunu gösterdi. Sonuçlar, birinci sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinin İnternetin güvenli kullanımına yönelik daha fazla öz-yeterlilik ve güvene sahip olduğunu gösterdi. Benzer şekilde, yaş faktörü gibi, 20 yaşından küçük öğrenciler ve 26 yaşından büyük öğrenciler, 20- 25 yaşları arasındaki öğrencilere göre İnternetin güvenli kullanımına yönelik öz yeterlilik ve özgüvene daha fazla sahiptir. Ve sonunda; Analiz, interneti günde 3 saatten az kullanan veya interneti günde 6 saatten fazla kullanan öğrencilerin, İnternet'i güvenli kullanım konusunda, günde 4 ila 6 saat interneti kullananlara göre daha fazla öz-yeterlilik ve güvene sahip olduğunu göstermiştir.
Description: Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technologies, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Ersun İşçioğlu
URI: http://hdl.handle.net/11129/6129
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dabajtekin.pdfThesis, Master1.72 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback