DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6136

Title: Language Barriers met by English Preparatory School Students
Authors: Özad, Bahire Efe (Supervisor) Doğruer, Nazan (Co-Supervisor)
Ruso, Güran Kızıl
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies
Keywords: Communication and Media Studies
Communication Barriers--Language Barriers--Education
Barrier, English Learning, EFL Context, English-medium University, Higher Education
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Ruso, Güran Kızıl. (2020). Language Barriers met by English Preparatory School Students. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Internationalization of higher education in various parts of the world boosted student mobility. Currently, international students travel across the globe to study in the universities where the medium of instruction is in English. In North Cyprus, at the Eastern Mediterranean University, the medium of instruction is in English but the official language of the country is Turkish. In this context, international students are faced with communication barrier in general and language barrier in particular. The present study seeks to explore the difficulties met by international students studying English at the English Preparatory School of Eastern Mediterranean University located in North Cyprus. As the first study in North Cyprus to concentrate on the learning of English in an EFL context, the study attempts to answer three main research questions: (i) what are the language barriers non-native English students who are learning English as a foreign language at EMU face when learning English?; (ii) what are the EFL students’ who study English abroad attitudes toward socializing in English?; and (iii) what are the EFL students’ perceptions of studying language at an English-medium university? Quantitative methodology has been preferred in the present study. An in-house questionnaire comprising thirty-two questions (five questions on demographic information and twenty-seven 5-point Likert-type questions) has been prepared and implemented to 300 students. The findings of the study showed that majority of the students believe in the benefits of studying at an English-medium university as it fulfils the gap of the lack of practice outside the classroom. In other words, students report that their English language skills, both written and oral, improved as they can practice the language due to the English-medium instruction and multicultural student profile in spite of being in an EFL context. Another significant finding is that students prefer to socialize with friends from both their native language and international friends. However, despite these positive attitudes and perceptions, students still experience anxiety as a barrier when they communicate with international friends or international teachers in English.
ÖZ: Dünyanın çeşitli yerlerinde gerçekleşen yükseköğretimin uluslararasılaşması öğrenci haketliliğini de artırmıştır. Şu günlerde, öğrenciler eğitim dili İngilizce olan üniversitelerde okuyabilmek için dünyanı bir ucuna seyahat ediyorlar. Kuzey Kıbrıs’ta bulunan Doğu Akdeniz Üniversitesinde (DAÜ) eğitim dili İngilizce olmasına rağmen ülkenin resmi dili Türkçedir. Bu bağlamda, uluslararası öğrenciler genelde iletişim engeli, özelde ise dil engeli ile karşı karşıya kalmaktadırlar. Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi İngilizce Hazırlık Okulu’nda (DAÜ İHO) İngilizce öğrenen uluslararası öğrencilerin karşılaştıkları zorlukları belirlemeyi amaçlamaktadır. Kuzey Kıbrıs’ta ilk kez yabancı dil olarak İngilizce bağlamında İngilizce öğrenimini inceleyen bu çalışma üç temel araştırma sorusuna cevap aramaktadır: (i) ana dili İngilizce olmayan, yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin DAÜ’de eğitim alırken karşılaştıkları dil engelleri nelerdir?; (ii) kendi ülkeleri dışında İngilizce öğrenen öğrencilerin İngilizce dilinde sosyalleşmeye ilişkin tutumları nelerdir?; (iii) yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin eğitim dile İngilizce olan bir üniversitede okumaya ilişkin algıları nelerdir? Mevcut çalışmada nicel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Bu amaçla, toplam otuz iki (beş tanesi demografik bilgi, yirmi yedi tanesi 5’li Likert tipi olmak üzere) sorudan oluşan bir anket geliştirilmiş ve 300 öğrenciye uygulanmıştır. Çalışmanın bulguları incelendiğinde öğrencilerin büyük çoğunluğunun eğitim dili İngilizce olan bir üniversitede okumanın yararları olduğuna ve bunun sınıf dışında yapılamayacak pratik açığını kapattığına inandıkları görülmüştür. Bir başka deyişle, öğrenciler, hem yazılı hem de sözlü İngilizce dil becerilerinin geliştiğini ve bunun da, İngilizcenin yabancı dil olduğu bir bağlamda yaşamalarına rağmen, eğitim dili İngilizce olan ve uluslararası öğrenci profiline sahip bir kurumda eğitim gördükleri için dili bolca kullanmalarından dolayı olduğunu belirtmişlerdir. Bir başka önemli bulgu ise öğrencilerin hem kendi anadillerinden hem de uluslararası öğrencilerden arkadaş seçerek sosyalleşmeleridir. Fakat tüm bu olumlu tutum ve algılarına rağmen, öğrencilerin uluslararası arkadaşlar ve uluslararası öğretmenlerle İngilizce dilinde iletişim kurarken hala tedirgin oldukları saptanmıştır.
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2020. Co-Supervisor: Asst. Prof. Dr. Nazan Doğruer, Supervisor: Prof. Dr. Bahire Efe Özad
URI: http://hdl.handle.net/11129/6136
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rusoguran.pdfThesis, Master2.86 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback