|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6144
|
Title: | An Investigation of Senior Secondary School Teachers Utilization of ICT: An Example of Anambra State, Nigeria |
Authors: | İşçioğlu, Ersun (Supervisor) Asogwa, Valentine Ugwumsinachi Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology |
Keywords: | Computer Education and Instructional Technology Department Information and Communication Technologies in Education Education--Information and Communication Technologies--Anambra State (Nigeria) Educational Technology--Educational Media--E-Learning ICT utilization, secondary school, teachers, Anambra State |
Issue Date: | Aug-2020 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Asogwa, Valentine Ugwumsinachi. (2020). An Investigation of Senior Secondary School Teachers Utilization of ICT: An Example of Anambra State, Nigeria. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study evaluates how secondary school teachers in Anambra State, Nigeria utilize
Information and Communication Technology (ICT based on their gender, age,
teacher’s grade level, ICT general knowledge, and their usage of ICT. Due to the nature
of this study, the study was carried out using quantitative research and survey method
while ICT Utilization (ICTU) scale was data collection tool in this study. On the other
hand, this research consists of two hundred and five (205) participants of actively
employed teachers during the 2019–2020 academic session in both private and public
secondary schools. Data analysis was conducted using frequency (f), percentage (%),
mean (X̅) and descriptive data analysis techniques while T-test and One-Way ANOVA
was used result validation. The results demonstrated a strong sign that a greater number
of the teachers demonstrated reasonable ICT utilization skills in terms of general
knowledge and usage. On the hand, no major distinction could be found between ICT
utilization and age, gender and grade level orientation.
The results also showed that there is great competence in the skills of teachers to make
use of ICT effectively, at least on a technical or basic level. There remains a
considerable gap between acquiring these skills and using them in the educational
setting. Beside this, there is some acknowledgement and support of the benefits
connected with usage of ICT, and there are some secondary school teachers who
identify the significance of ICT in developing more productive techniques in the
classroom. ÖZ:
Bu çalışma (çalışma) Nijerya Anambra Eyaleti'ndeki ortaokul öğretmenlerinin Bilgi
ve İletişim Teknolojisini (ICT) nasıl kullandıklarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Değerlendirme cinsiyete, yaşa, öğretmenin sınıf seviyesine, BİT genel bilgisine ve BİT
kullanımına yönelik dayanmaktadır. Bu çalışmanın doğası gereği, araştırma nicel
araştırma ve anket yöntemi kullanılarak yürütülürken, bu çalışmada BİT Kullanım
(ICTU) ölçeği veri toplama aracı olmuştur. Öte yandan, bu araştırma, hem özel hem
de devlet ortaokullarında 2019-2020 akademik oturumunda aktif olarak çalışan
öğretmenlerin iki yüz beş (205) katılımcısından oluşmaktadır. Veri analizi frekans (f),
yüzde (%), ortalama (X̅) ve tanımlayıcı veri analizi teknikleri kullanılarak yapılırken,
T-testi ve Tek Yönlü ANOVA sonuç doğrulama kullanılmıştır. Sonuçlar, daha fazla
sayıda öğretmenin genel bilgi ve kullanım açısından makul BİT kullanım becerileri
sergilediğine dair güçlü bir işaret ortaya koydu. Öte yandan, BİT kullanımı ile yaş,
cinsiyet ve sınıf düzeyi yönelimi arasında büyük bir ayrım bulunamamıştır.
Çalışma sonucu ayrıca öğretmenlerin BİT'i en azından teknik veya temel düzeyde
etkili bir şekilde kullanma becerilerinde büyük bir yeterlilik olduğunu göstermiştir. Bu
becerileri edinme ve eğitim ortamında kullanma arasında önemli bir boşluk var. Bunun
yanında, BİT kullanımıyla bağlantılı faydaların bazı kabulleri ve destekleri vardır ve
sınıfta daha üretken teknikler geliştirmede BİT'in önemini belirleyen bazı ortaokul
öğretmenleri vardır. |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Ersun İşçioğlu |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6144 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|