|
EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6145
|
Title: | Exploring Integration of Parametric Design Methods into Interior Architecture/Design and Architecture Education |
Authors: | Paşaoğluları, Şahin (Supervisor) Polat, Rabia Tuğba Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture |
Keywords: | Interior Architecture Department Display of merchandise Architectural Design--Computer-Aided Design Parametric Design, Interior Architecture, Interior Design, Architecture, Interior Architecture Education, Design Studio, Design and Technology. |
Issue Date: | Jul-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Polat, Rabia Tuğba. (2022). Exploring Integration of Parametric Design Methods into Interior Architecture/Design and Architecture Education. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Nowadays, the new environment brought about by communication and information
technology denotes a change in interior architecture/design and in its educational
activities. Due to the advancement of technology and changes in the design process,
new ways of thinking that go beyond interdisciplinary approaches are required in both
practice and education. With the advent of parametric design, interior designers and
students may actively engage in all phases of the design and development process,
essentially extending the process up to the point of production.
This research tries to explore the diversified use and integration of parametric design
methods in interior architectural/design education and hence determine its benefits and
shortcomings. The study firstly reviews the literature with an emphasis on
comprehending the parametric design phenomenon and secondly studies a series of
cases utilizing parametric design methodologies in various interior architecture/design
and architecture programs. A systematic framework for analysis of parametric design
has been developed as a result of the literature review and hence it has oriented the
exploration of multiple cases accordingly. Data were collected through an in-depth
exploration of multiple cases of different interior architecture/design programs besides
architecture programs worldwide over their websites. Accordingly, 25 cases were
examined to see whether parametric design techniques were integrated into interior
architecture/design as much as architectural design education without replacing the
traditional education methods. It has been revealed that there are 23 case studies in the
architecture program but only 2 in the interior architecture/design program with
parametric design.
As a result of this study, it has been achieved that parametric design techniques have
limitedly integrated into interior architecture/design programs compared to how
substantially it has been studied in architectural programs. The findings show that the
implementation of this method in different course groups has many benefits and
contributions. The use of digital techniques, and search for form; particularly observed
in design studio courses, modelling and reuse of parametric design explored in
parametric design courses, variations in generating alternatives attained in
extracurricular activities and algorithmic thinking in design studio courses were
explored as the most popular approaches in the implemented cases. This study
concluded that the parametric design method possibly integrated into interior
architecture/design education without displacing the established educational
approaches. ÖZ:
Günümüzde iletişim ve bilgi teknolojisinin getirdiği yeni ortam, iç mekan tasarımı ve
eğitim faaliyetlerindeki değişim üzerinde de etkili olmaktadır. Teknolojinin ilerlemesi
ve tasarım sürecindeki değişiklikler nedeniyle, hem uygulamada hem de eğitimde
disiplinler arası yaklaşımların ötesine geçen yeni düşünme biçimleri gerekmektedir.
Parametrik tasarımın ortaya çıkmasıyla birlikte, iç mimarlar ve öğrenciler tasarım ve
geliştirme sürecinin tüm aşamalarına aktif olarak katılabilir ve üretim aşamasına kadar
sürece dahil olabilir.
Bu araştırma, iç mimarlık eğitiminde parametrik tasarım yöntemlerinin çeşitli
kullanımını ve entegrasyonunu araştırmaya ve dolayısıyla faydalarını ve eksikliklerini
belirlemeye çalışmaktadır. Çalışma, öncelikle parametrik tasarım olgusunun
kavranmasına yönelik kapsamlı bir literatür taraması aracılığı ile başlamakta ve
ardından çeşitli iç mimarlık ve mimarlık programlarında parametrik tasarım
metodolojilerinin/yöntemlerinin entegrasyonunun tespiti için örnek çalışması ile
devam etmektedir. Literatür taraması sonucunda geliştirilen sistematik çerçeve örnek
programların incelenmesine yön vermektedir. Veriler, derinlemesine bir literatür
taraması ve web siteleri üzerinden dünya çapında mimarlık programlarının yanı sıra
farklı iç mimarlık programlarının incelenmesi ile toplanmıştır. Bu bağlamda, toplamda
25 örnek incelenmiş ve parametrik tasarım yönteminin iç mimarlık eğitiminde
geleneksel eğitim yöntemlerinin yerini almadan nasıl entegre edilebileceği
araştırılmıştır. İncelenen örneklerden parametrik tasarım yöntemini entegre
edenlerden 23’ü mimarlık programı ancak sadece 2 tanesi iç mimarlık programıdır.
Araştırma sonucunda parametrik tasarım yönteminin iç mimarlık programlarında
yeterince yer almadığı tespit edilmiştir. Ancak incelenen örneklerdeki bulgular bu
yöntemin farklı ders gruplarında uygulanmasının birçok olumlu katkısı olduğunu
ortaya koymaktadır. Dijital tekniklerin kullanımı, özellikle tasarım stüdyosu
derslerinde form bulma/oluşturma, parametrik tasarım derslerinde parametrik
tasarımda modelleme ve yeniden kullanım, ders dışı etkinliklerde(atölye çalışmaları,
yarışmalar v.b.) ve tasarım stüdyosu derslerinde alternatif üretmedeki farklılıklar ve
algoritmik düşünmenin de tasarım süreçlerinde tercih edilen en popüler yaklaşımlar
olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonucunda parametrik tasarım yönteminin,
mevcut eğitim yaklaşımlarını değiştirmeden iç mimarlık eğitimine dahil edilmesinin
mümkün olduğu belirlenmiştir. |
Description: | Master of Science in Interior Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Nil Paşaoğluları Şahin |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6145 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Architecture
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|