DSpace
 

EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6145

Title: Exploring Integration of Parametric Design Methods into Interior Architecture/Design and Architecture Education
Authors: Paşaoğluları, Şahin (Supervisor)
Polat, Rabia Tuğba
Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture
Keywords: Interior Architecture Department
Display of merchandise
Architectural Design--Computer-Aided Design
Parametric Design, Interior Architecture, Interior Design, Architecture, Interior Architecture Education, Design Studio, Design and Technology.
Issue Date: Jul-2022
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Polat, Rabia Tuğba. (2022). Exploring Integration of Parametric Design Methods into Interior Architecture/Design and Architecture Education. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Nowadays, the new environment brought about by communication and information technology denotes a change in interior architecture/design and in its educational activities. Due to the advancement of technology and changes in the design process, new ways of thinking that go beyond interdisciplinary approaches are required in both practice and education. With the advent of parametric design, interior designers and students may actively engage in all phases of the design and development process, essentially extending the process up to the point of production. This research tries to explore the diversified use and integration of parametric design methods in interior architectural/design education and hence determine its benefits and shortcomings. The study firstly reviews the literature with an emphasis on comprehending the parametric design phenomenon and secondly studies a series of cases utilizing parametric design methodologies in various interior architecture/design and architecture programs. A systematic framework for analysis of parametric design has been developed as a result of the literature review and hence it has oriented the exploration of multiple cases accordingly. Data were collected through an in-depth exploration of multiple cases of different interior architecture/design programs besides architecture programs worldwide over their websites. Accordingly, 25 cases were examined to see whether parametric design techniques were integrated into interior architecture/design as much as architectural design education without replacing the traditional education methods. It has been revealed that there are 23 case studies in the architecture program but only 2 in the interior architecture/design program with parametric design. As a result of this study, it has been achieved that parametric design techniques have limitedly integrated into interior architecture/design programs compared to how substantially it has been studied in architectural programs. The findings show that the implementation of this method in different course groups has many benefits and contributions. The use of digital techniques, and search for form; particularly observed in design studio courses, modelling and reuse of parametric design explored in parametric design courses, variations in generating alternatives attained in extracurricular activities and algorithmic thinking in design studio courses were explored as the most popular approaches in the implemented cases. This study concluded that the parametric design method possibly integrated into interior architecture/design education without displacing the established educational approaches.
ÖZ: Günümüzde iletişim ve bilgi teknolojisinin getirdiği yeni ortam, iç mekan tasarımı ve eğitim faaliyetlerindeki değişim üzerinde de etkili olmaktadır. Teknolojinin ilerlemesi ve tasarım sürecindeki değişiklikler nedeniyle, hem uygulamada hem de eğitimde disiplinler arası yaklaşımların ötesine geçen yeni düşünme biçimleri gerekmektedir. Parametrik tasarımın ortaya çıkmasıyla birlikte, iç mimarlar ve öğrenciler tasarım ve geliştirme sürecinin tüm aşamalarına aktif olarak katılabilir ve üretim aşamasına kadar sürece dahil olabilir. Bu araştırma, iç mimarlık eğitiminde parametrik tasarım yöntemlerinin çeşitli kullanımını ve entegrasyonunu araştırmaya ve dolayısıyla faydalarını ve eksikliklerini belirlemeye çalışmaktadır. Çalışma, öncelikle parametrik tasarım olgusunun kavranmasına yönelik kapsamlı bir literatür taraması aracılığı ile başlamakta ve ardından çeşitli iç mimarlık ve mimarlık programlarında parametrik tasarım metodolojilerinin/yöntemlerinin entegrasyonunun tespiti için örnek çalışması ile devam etmektedir. Literatür taraması sonucunda geliştirilen sistematik çerçeve örnek programların incelenmesine yön vermektedir. Veriler, derinlemesine bir literatür taraması ve web siteleri üzerinden dünya çapında mimarlık programlarının yanı sıra farklı iç mimarlık programlarının incelenmesi ile toplanmıştır. Bu bağlamda, toplamda 25 örnek incelenmiş ve parametrik tasarım yönteminin iç mimarlık eğitiminde geleneksel eğitim yöntemlerinin yerini almadan nasıl entegre edilebileceği araştırılmıştır. İncelenen örneklerden parametrik tasarım yöntemini entegre edenlerden 23’ü mimarlık programı ancak sadece 2 tanesi iç mimarlık programıdır. Araştırma sonucunda parametrik tasarım yönteminin iç mimarlık programlarında yeterince yer almadığı tespit edilmiştir. Ancak incelenen örneklerdeki bulgular bu yöntemin farklı ders gruplarında uygulanmasının birçok olumlu katkısı olduğunu ortaya koymaktadır. Dijital tekniklerin kullanımı, özellikle tasarım stüdyosu derslerinde form bulma/oluşturma, parametrik tasarım derslerinde parametrik tasarımda modelleme ve yeniden kullanım, ders dışı etkinliklerde(atölye çalışmaları, yarışmalar v.b.) ve tasarım stüdyosu derslerinde alternatif üretmedeki farklılıklar ve algoritmik düşünmenin de tasarım süreçlerinde tercih edilen en popüler yaklaşımlar olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonucunda parametrik tasarım yönteminin, mevcut eğitim yaklaşımlarını değiştirmeden iç mimarlık eğitimine dahil edilmesinin mümkün olduğu belirlenmiştir.
Description: Master of Science in Interior Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Nil Paşaoğluları Şahin
URI: http://hdl.handle.net/11129/6145
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Architecture

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Polatrabia.pdfThesis, Master6.49 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback