DSpace
 

EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6147

Title: Examination of Day Lighting and the Glare Problem: The Case of Primary Schools in Famagusta
Authors: Güley, Kamil (Supervisor)
Gharahvaran, Kimiya Fatemi
Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture
Keywords: Interior Architecture Department
Lighting--Architectural Design
Daylighting
Daylight, Interior space, Opening, Class organization, Famagusta, North Cyprus
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Gharahvaran, Kimiya Fatemi. (2020). Examination of Day Lighting and the Glare Problem: The Case of Primary Schools in Famagusta. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The objective of the current investigation is to examine the effect of daylighting based on the direction of the openings and class organization on students in primary schools. Daylighting within the built environment is a critical factor in human expansion and functioning. Daylighting is an essential factor in the design of education buildings as it creates a pleasant environment; it promotes healthier conditions and ensures energy saving. Qualitative research is carried out through review of various theoretical sources on the subject and the case study assessment to define the appropriate daylighting system and the ways to reduce visual comfort issues. The data collection of the case study is based on observation, photography, plan and section drawings, and 3D modeling of classes. For filling the aim of the present thesis, an in-depth daylighting performance analysis was carried out in typical classrooms of primary schools in Famagusta, North Cyprus, in which the selected classrooms have south direction windows with direct light which cause glare. The thesisshows sufficient lighting levels in the case of Famagusta primary schools; however, high lighting contrast and bright visible light source in the field of view can cause glare issues, which will reduce comfort and hence the level of learning among students. Conclusions regarding potential improvements are proposed to achieve better visual comfort in typical educational school premises in North Cyprus with similar climatic characteristics and typologies in educational architecture.
ÖZ: Bu araştırmanın amacı, gün ışığının ilkokullardaki öğrenciler üzerindeki etkisini, sınıf açıklıklarının yönü ve sınıf düzenlemesini temel alarak incelemektir. Yapılı bir çevre içerisinde “aydınlatma”, insan gelişimi ve işleyişi için önemli bir faktördür. Gündüz aydınlatması, hoş bir ortam yarattığı, daha sağlıklı koşulları teşvik ettiği ve enerji tasarrufu sağladığı için eğitim binalarının tasarımında önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle, nitel araştırma yöntemi, teorik materyaller ve vaka çalışması değerlendirmesine göre, uygun aydınlatma sistemini tanımlamak ve görsel konfor sorunlarının azaltma yollarını belirlemek için seçilmiştir. Vaka çalışmasında kullanılan veri toplama yöntemi gözlem, fotoğraflama, plan ve kesit çizimleri, ve sınıfların 3 boyutlu modellemesine dayanmaktadır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda, Kuzey Kıbrıs, Gazimağusa'daki ilköğretim okullarının tipik sınıflarında geniş kapsamlı bir günışığı performans incelemesi gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada, pencereleri güney yönünde olan, doğrudan ışık alan sınıflar seçilmiştir. Çalışma, Gazimağusa ilköğretim okullarındaki aydınlatmanın yeterli olduğunu göstermektedir; ancak, yüksek aydınlatma kontrastı ve görüş alanındaki parlak görünür ışık kaynağının, parlama sorunlarına neden olduğu ve öğrenciler arasındaki öğrenme düzeyini azaltabileceği tespit edilmiştir. Gazimağusa’da bulunan ilkokullarında benzer iklim özellikleri ve tipolojileri olan eğitim binaları mimarisinde daha iyi bir görsel konfor elde etmek için olası geliştirmeler ve ilişkin sonuçlar önerilmiştir.
Description: Master of Science in Interior Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2020. Supervisor: Asst. Prof. Dr. Kamil Güley
URI: http://hdl.handle.net/11129/6147
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Architecture

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Gharahvarankimiya.pdfThesis, Master5.86 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback