DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6154

Title: Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon ve Akademik Umutsuzluk Düzeylerinin Öğrencilerin Akademik Erteleme Tutumları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
Authors: Akıntuğ, Yeliz (Tez-Danışmanı)
Güler, Melis
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
Keywords: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
Öğrenci Psikolojisi--Akadem'k Erteleme--Üniversite Öğrencileri--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-
Erteleme davranışı, Akademik erteleme davranışı
Akademik Motivasyon, Akademik Umutsuzluk, Akademik Erteleme, Pandemi
Issue Date: Sep-2021
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Güler, Melis. (2021). Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon ve Akademik Umutsuzluk Düzeylerinin Öğrencilerin Akademik Erteleme Tutumları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ: Bu araştırmada pandemi döneminde KKTC’de öğrenim gören üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon ve akademik umutsuzluk düzeylerinin öğrencilerin akademik erteleme tutumları üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Doğu Akdeniz Üniversite’sinde öğrenim gören üniversite öğrencileri, örneklemi ise 2020 – 2021 Akademik yılında öğrenim gören, Eğitim Fakültesi bünyesindeki Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Türkçe Lisans, Okul Öncesi Öğretmenliği Türkçe Lisans, Türkçe Öğretmenliği Lisans ve Özel Eğitim Öğretmenliği Türkçe Lisans Programlarından rastgele seçilmiş olan ve çalışmaya gönüllü olarak katılmak isteyen öğrenciler oluşturmaktadır. Katılımcıların rızaları, çalışmaya başlamadan önce online ankette yer alan bilgilendirilmiş onam formu aracılığıyla alınmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde üniversite öğrencilerinin demografik bilgilerini elde etmek amacıyla Kişisel Bilgi Formu, pandemi sürecindeki tutumlarını belirlemek amacıyla Pandemi Süreci Davranış ve Tutumu Formu, motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla Akademik Motivasyon Ölçeği, umutsuzluk düzeylerini belirlemek amacıyla Akademik Umutsuzluk Ölçeği ve erteleme düzeylerini belirlemek Akademik Erteleme Ölçeği kullanılmıştır. Bu araştırmada betimsel ve ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır. İstatistiksel analizlere başlamadan önce normal dağılımın tespiti yapılmıştır. Verilerin analizinde kullanılacak testleri belirlemek için normallik dağılım uygunluğu KolmogorovSmirnov, basıklık ve çarpıklık değerleri ve histogram grafiğinden yararlanılarak kontrol edilmiştir. Bağımsız iki grup analizinde t-testi (Independent sample t-testi) ilişkisiz ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve farkın hangi gruplar arasında olduğunu anlamak adına post hoc testlerinden Bonferroni ile Tamhane’s testleri kullanılmıştır. Varyansın homojenlik kontrolü Levene istatistiği ile belirlenmiştir. Sayısal değişkenler arasındaki ilişkiye pearson korelasyon katsayısı ile bakılmıştır. Bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkisinin belirlenmesi için kurulan model çoklu regresyon analizi ile incelenmiştir. Sonuç olarak araştırmada akademik erteleme ve akademik motivasyon arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Akademik erteleme puanları ile motivasyonsuzluğun pozitif yönde ve orta düzeyde, bilme, başarı ve içsel motivasyonun negatif yönde orta düzeyde, dışsal motivasyon ve dürtü alt boyutu ile negatif yönde ve orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca üniversite öğrencilerinin umutsuzluk puanlarının akademik erteleme puanlarına etkisi irdelenmiş, akademik erteleme düzeyine, motivasyonsuzluk düzeyleri pozitif yönde, dürtü alt boyut düzeyi pozitif yönde ve akademik umutsuzluk ölçeği davranışsal alt boyutu pozitif yönde anlamlı biçimde etki ettiği tespit edilmiştir. Bilmek, başarı, bilişsel ve çevresel alt boyut puanlarının, akademik erteleme düzeylerine anlamlı etkisi olmadığı tespit edilmiştir.
In current study, it was aimed to examine the effects of academic motivation and academic hopelessness levels of university students studying in the TRNC during the pandemic period, on their academic procrastination attitudes. The population of the study consist of university students studying at Eastern Mediterranean University, while the sample consist of randomly selected students who are willing to participate in the study voluntarily, studying at the Guidance and Psychological Counselling Turkish Undergraduate Programs, Pre-School Teaching Turkish Undergraduate Programs, Turkish Language Teaching Undergraduate Programs and Special Education Teaching Turkish Undergraduate Programs during 2020-2021 academic year. Before starting the study, the consent of the participants was obtained through the informed consent form in the online questionnaire. Personal Information Form to obtain demographic information, Pandemic Period Behaviour and Attitude Form to determine their attitudes during the pandemic period, Academic Motivation Scale to determine motivation levels, Academic Hopelessness Scale to determine hopelessness levels and Academic Procrastination Scale to determine procrastination levels of university students, were used in the data collection process of the study. In this study, descriptive and correlational survey models were applied. Before starting the statistical analysis, the normal distribution was detected. In order to determine the tests to be used in the analysis of the data, the normality distribution suitability was checked by using Kolmogorov-Smirnov, kurtosis and skewness values and histogram graph. Independent sample t-test was used for the analysis of two independent groups, oneway analysis of variance (ANOVA) was used in the comparison of more than two independent groups and the post hoc tests Bonferroni and Tamhane's were used to find out the difference between groups. Homogeneity of variance was determined by Levene’s statistic. The relationship between numerical variables was examined with the Pearson correlation coefficient. The model established to determine the effect of the independent variable on the dependent variable was examined by multiple regression analysis. As a result, a positive and significant relationship was found between academic procrastination and academic motivation in the study. There was a positive and moderate relationship between academic procrastination scores and amotivation, a moderate and negative relationship between knowing, achievement and intrinsic motivation, and a negative and moderate relationship with extrinsic motivation and impulse sub-dimensions. In addition, the effect of university students' hopelessness scores on academic procrastination scores was examined, and it was determined that academic procrastination had a positive effect on amotivation levels, a positive effect on the impulse sub-dimension, and a positive effect on the behavioural sub-dimension of the academic hopelessness scale. It was found that knowing, achievement, cognitive and environmental sub-dimension scores did not have a significant effect on academic procrastination levels.
Description: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Yeliz Akıntuğ.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6154
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Gulermelis.pdfTez, Master1.97 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback