|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6154
|
Title: | Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon ve Akademik Umutsuzluk Düzeylerinin Öğrencilerin Akademik Erteleme Tutumları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi |
Authors: | Akıntuğ, Yeliz (Tez-Danışmanı) Güler, Melis Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
Keywords: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Öğrenci Psikolojisi--Akadem'k Erteleme--Üniversite Öğrencileri--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983- Erteleme davranışı, Akademik erteleme davranışı Akademik Motivasyon, Akademik Umutsuzluk, Akademik Erteleme, Pandemi |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Güler, Melis. (2021). Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon ve Akademik Umutsuzluk Düzeylerinin Öğrencilerin Akademik Erteleme Tutumları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Bu araştırmada pandemi döneminde KKTC’de öğrenim gören üniversite
öğrencilerinin akademik motivasyon ve akademik umutsuzluk düzeylerinin
öğrencilerin akademik erteleme tutumları üzerindeki etkisinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Doğu Akdeniz Üniversite’sinde öğrenim gören
üniversite öğrencileri, örneklemi ise 2020 – 2021 Akademik yılında öğrenim gören,
Eğitim Fakültesi bünyesindeki Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Türkçe Lisans,
Okul Öncesi Öğretmenliği Türkçe Lisans, Türkçe Öğretmenliği Lisans ve Özel Eğitim
Öğretmenliği Türkçe Lisans Programlarından rastgele seçilmiş olan ve çalışmaya
gönüllü olarak katılmak isteyen öğrenciler oluşturmaktadır. Katılımcıların rızaları,
çalışmaya başlamadan önce online ankette yer alan bilgilendirilmiş onam formu
aracılığıyla alınmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde üniversite öğrencilerinin
demografik bilgilerini elde etmek amacıyla Kişisel Bilgi Formu, pandemi sürecindeki
tutumlarını belirlemek amacıyla Pandemi Süreci Davranış ve Tutumu Formu,
motivasyon düzeylerini belirlemek amacıyla Akademik Motivasyon Ölçeği,
umutsuzluk düzeylerini belirlemek amacıyla Akademik Umutsuzluk Ölçeği ve
erteleme düzeylerini belirlemek Akademik Erteleme Ölçeği kullanılmıştır. Bu
araştırmada betimsel ve ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır. İstatistiksel analizlere
başlamadan önce normal dağılımın tespiti yapılmıştır. Verilerin analizinde
kullanılacak testleri belirlemek için normallik dağılım uygunluğu KolmogorovSmirnov, basıklık ve çarpıklık değerleri ve histogram grafiğinden yararlanılarak
kontrol edilmiştir. Bağımsız iki grup analizinde t-testi (Independent sample t-testi)
ilişkisiz ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) ve farkın hangi gruplar arasında olduğunu anlamak adına post hoc
testlerinden Bonferroni ile Tamhane’s testleri kullanılmıştır. Varyansın homojenlik
kontrolü Levene istatistiği ile belirlenmiştir. Sayısal değişkenler arasındaki ilişkiye
pearson korelasyon katsayısı ile bakılmıştır. Bağımsız değişkenin bağımlı değişken
üzerindeki etkisinin belirlenmesi için kurulan model çoklu regresyon analizi ile
incelenmiştir.
Sonuç olarak araştırmada akademik erteleme ve akademik motivasyon
arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Akademik erteleme puanları
ile motivasyonsuzluğun pozitif yönde ve orta düzeyde, bilme, başarı ve içsel
motivasyonun negatif yönde orta düzeyde, dışsal motivasyon ve dürtü alt boyutu ile
negatif yönde ve orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca üniversite
öğrencilerinin umutsuzluk puanlarının akademik erteleme puanlarına etkisi
irdelenmiş, akademik erteleme düzeyine, motivasyonsuzluk düzeyleri pozitif yönde,
dürtü alt boyut düzeyi pozitif yönde ve akademik umutsuzluk ölçeği davranışsal alt
boyutu pozitif yönde anlamlı biçimde etki ettiği tespit edilmiştir. Bilmek, başarı,
bilişsel ve çevresel alt boyut puanlarının, akademik erteleme düzeylerine anlamlı etkisi
olmadığı tespit edilmiştir. In current study, it was aimed to examine the effects of academic motivation
and academic hopelessness levels of university students studying in the TRNC during
the pandemic period, on their academic procrastination attitudes. The population of
the study consist of university students studying at Eastern Mediterranean University,
while the sample consist of randomly selected students who are willing to participate
in the study voluntarily, studying at the Guidance and Psychological Counselling
Turkish Undergraduate Programs, Pre-School Teaching Turkish Undergraduate
Programs, Turkish Language Teaching Undergraduate Programs and Special
Education Teaching Turkish Undergraduate Programs during 2020-2021 academic
year. Before starting the study, the consent of the participants was obtained through
the informed consent form in the online questionnaire. Personal Information Form to
obtain demographic information, Pandemic Period Behaviour and Attitude Form to
determine their attitudes during the pandemic period, Academic Motivation Scale to
determine motivation levels, Academic Hopelessness Scale to determine hopelessness
levels and Academic Procrastination Scale to determine procrastination levels of
university students, were used in the data collection process of the study. In this study,
descriptive and correlational survey models were applied. Before starting the statistical
analysis, the normal distribution was detected. In order to determine the tests to be
used in the analysis of the data, the normality distribution suitability was checked by
using Kolmogorov-Smirnov, kurtosis and skewness values and histogram graph.
Independent sample t-test was used for the analysis of two independent groups, oneway analysis of variance (ANOVA) was used in the comparison of more than two
independent groups and the post hoc tests Bonferroni and Tamhane's were used to find
out the difference between groups. Homogeneity of variance was determined by
Levene’s statistic. The relationship between numerical variables was examined with
the Pearson correlation coefficient. The model established to determine the effect of
the independent variable on the dependent variable was examined by multiple
regression analysis.
As a result, a positive and significant relationship was found between academic
procrastination and academic motivation in the study. There was a positive and
moderate relationship between academic procrastination scores and amotivation, a
moderate and negative relationship between knowing, achievement and intrinsic
motivation, and a negative and moderate relationship with extrinsic motivation and
impulse sub-dimensions. In addition, the effect of university students' hopelessness
scores on academic procrastination scores was examined, and it was determined that
academic procrastination had a positive effect on amotivation levels, a positive effect
on the impulse sub-dimension, and a positive effect on the behavioural sub-dimension
of the academic hopelessness scale. It was found that knowing, achievement, cognitive
and environmental sub-dimension scores did not have a significant effect on academic
procrastination levels. |
Description: | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Yeliz Akıntuğ. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6154 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|