|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6160
|
Title: | Çocuk Kültürünün Oyun Zaman ve Mekân Bağlamında Kuşaklararası Değişiminin İncelenmesi |
Authors: | Yazgın, Eda (Tez Danışmanı) Durmuş, Manolya Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
Keywords: | İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Çocuk Oyunları--Okul Öncesi Eğitim--Çocuklar Oyun, Oyuncak, Kültür, Çocuk Kültürü, Oyun ekanları, Kuşaklararası Değişim |
Issue Date: | Sep-2022 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Durmuş, Manolya. (2022). Çocuk Kültürünün Oyun Zaman ve Mekân Bağlamında Kuşaklararası Değişiminin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Çocuk kültürü birçok bağlamı içerisinde bulunduran bir olgudur. Toplumların
ve kültürlerin içerisindeki her bir değişken, çocuk kültürü ile doğrudan etkileşim
içerisindedir. Çocuk kültürünün temelinde olan oyunlar ve oyuncaklar hem toplumu
hem de kültürü etkilemekte, aynı zamanda toplum ve kültürden de etkilenmektedir. Bu
anlamıyla oyunlar ve oyuncaklar kültür ve çocuk arasında bir araç rolündedir.
Mekanlar ise çocuklarda iz bırakmakta, oyunları şekillendirmekte, çocuğu tüm gelişim
alanları doğrudan etkilemekte, dolayısıyla da çocuk kültüründe bir başka bileşeni
oluşturmaktadır. Çocuğa dair zamanla değişen diğer olgular ise doğrudan ya da dolaylı
olarak etki yaratmaktadır. Bu araştırmada Kuzey Kıbrıs’ta çocuk kültürü; oyun,
oyuncak, mekan, çocukluk imgesi ve zamanla değişen değerler, başta ekonomi olmak
üzere, zamanla değişen olanaklar açısından incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma
yöntemiyle yürütülmüş, araştırma deseni olarak kültür analizi (etnografi)
kullanılmıştır. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yürütülmüş bu araştırmada
araştırma grubunu, Girne, Güzelyurt, Lefke, Lefkoşa, Gazimağusa, İskele ve Karpaz
ilçelerinde yaşayan 80-61, 60-41 ve 20-40 yaş aralığındaki üç farklı kuşak
oluşturmaktadır. Her bölgeyi temsilen, her kuşaktan en az 1, en fazla 3 kişi seçilerek
toplam 58 kişi ile görüşme yapılmıştır. Ses kayıt cihazı ile kaydedilen görüşmeler,
içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, kuşaklararası
oyunun, oyun materyalinin, mekanların, kültürel değerlerin, olanakların ve çocukluk
imgesinin değişime uğradığı görülmüştür. Geçmişten günümüze doğru, geleneksel
oyunlarda azalma olduğu, teknolojinin oyunlara yansımalarının arttığı, oyun
materyallerinde doğal ve el yapımı materyal tercihinin yapay ve fabrikasyon
materyallere doğru değiştiği görülmüştür. Ayrıca mekanlarda açık alan tercihlerinden
kapalı alan tercihlerine doğru değişim olduğu görülmüş ve kültürel değerlerde
olumsuz yönde değişim olduğu saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, geçmişten
günümüze bir başka değişim ise başta ekonomi olmak üzere, uyaran çeşitliliği
bakımından da olanakların zamana bağlı olarak arttığı, çocukluğa bakışın olumlu
yönde değiştiği yönündedir. Child culture is a phenomenon which encloses several contexts. Any factor in
societies and cultures is directly involved in an interaction with child culture. While
play and toys that underlie child culture affect both society and culture, they are also
affected by society and culture. Regarding this assessment, play and toys play the role
of a tool between culture and child. On the other hand, places impress children, shape
the play, and influence a child in all zones of development. Therefore, places constitute
a different component in child culture. Other contexts that change in time, about a
child, produce an effect directly or indirectly. In this research, child culture in Northern
Cyprus is analyzed in terms of play, toy, place, childhood image and values which
change in process of time, particularly economy, opportunities which change in
process of time. The research is conducted in qualitative research method and cultural
analysis (ethnography) is used as cultural design. That the research is carried out in
Turkish Republic of Northern Cyprus, the study group is consisted of three different
generations in the age of 80-61, 60-41, and 20-40, who live in Girne, Güzelyurt, Lefke,
Lefkoşa, Gazimağusa, Iskele, and Karpaz. By choosing minimum 1 - maximum 3
people from each generation to represent each region, 58 people are interviewed.
Meetings recorded with tape recorder are analyzed in content analysis technique. In
the end of research, it is found out that intergenerational play, play materials, places,
cultural values, opportunities, and childhood image have changed. From past to
present, it is observed that there is reduction in traditional play, that there is increment
of technology’s effect on play, and that natural and handmade materials have been
replaced by artificial and produced materials. Besides, it is seen that preferences
change from open areas toward indoor areas, and it is detected that cultural values have
altered negatively. According to research results, further change is that, especially
economy, opportunities have also increased as regarding diversity of stimulus
depending upon the time and the way how people see childhood has changed
positively. |
Description: | Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Eda Yazgın. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6160 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|