|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/6166
|
Title: | Design and Implementation of Low Resolution Face Recognition System for Educational Purposes |
Authors: | İşçioğlu, Ersun (Supervisor) Eslamiyganeh, Amirhossein Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology |
Keywords: | Computer Education and Instructional Technologies Department Education, Higher--Information Technology (IT) Computer-Assisted Instruction E-Learning--Instructor's Perception--Alrefak University--Libya Education - Computer network resources--Educational Technology--Teacher Attitudes Educational Technology--Educational Media--E-Learning--E-Library Information Literacy--Computer Literacy--Digital Literacy--University Instructors Teaching - Computer network resources Internet in education Distance Education Information Technology--Management Face Detection, Face Recognition, Viola-Jones Algorithm, Attendance Management Systems, Pre-Processing, Egin Face, Automatic Attendance System |
Issue Date: | Feb-2019 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Eslamiyganeh, Amirhossein. (2019). Design and Implementation of Low Resolution Face Recognition System for Educational Purposes. Thesis (Ph.M). Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | In recent years, it has been observed that educational institutions, especially students,
have started to use a number of special systems to facilitate the entrance of the exam
and to ensure security. Automatic systems (automatic attendance systems) have
become more popular as manual participation systems are ineffective and time
consuming. Nowadays, one of the automatic systems which have gained popularity
especially in terms of educational institutions is the face recognition system. The most
important reasons for this are that less direct face contact with cameras is required for
detection and that development, installation, and application are less costly.
The main purpose of this research is to provide an alternative way to record in the class
by using a facial recognition method and to automatically enroll students in
examinations.
Some of the systems have some problems in the literature. In this study, some
techniques and methods have been developed to reduce existing problems. In this
context, according to the information obtained based on the literature, Viola-Jones
Algorithm and Histogram Balancing are two important techniques called balancing
and could eliminate the possible errors in the projection. As a result of the study, a
system has been developed by making use of the literature in order to enable the
students to take the exams and to get attendance in the classes automatically. Son yıllarda eğitim kurumlarının, özellikle öğrencilerin sınava girişlerini
kolaylaştırmak ve güvenliği sağlamak adına bir takım özel sistemleri kullanmaya
başladığı görülmektedir. Manuel katılım sistemlerinin etkisiz ve zaman kaybına
sebebiyet vermesi sebebi ile otomatik sistemler (otomatik katılım sistemleri) daha
popüler hale gelmiştir. Günümüzde özellikle eğitim kurumları açısından popülerlik
kazanan otomatik sistemlerden bir tanesi de biçimi Yüz Tanıma Sistemidir. Bunun en
önemli nedenleri, algılama yapılabilmesi için kameralarla daha az doğrudan yüze
temas gerekmesi, ayrıca geliştirme, montaj ve uygulamanın daha az maliyetli
olmasıdır.
Bu araştırmanın temel amacı, bir yüz tanıma yöntemi kullanarak sınıf içi yoklama
yapılmasını ve sınavlara öğrenci alınmasını otomatik olarak kayıt edecek alternatif bir
yol sunmaktır.
Literatürde yer alan çalışmalarda bazı sistemlerin birtakım sorunları olduğu
görülmektedir. Bu çalışmada mevcut sorunların azaltılması için bazı teknikler ve
yöntemler geliştirilmiştir. Bu bağlamda literatüre dayalı olarak elde edilen bilgilere
göre, Viola-Jones Algoritması ve Histogram Dengeleme adı verilen iki önemli
tekniktir ve projeksiyondaki olası hataları ortadan kaldırabileceği belirlenmiştir.
Çalışma sonucunda öğrencilerin sınavlara girişini ve sınıflarda yoklama alınmasını
otomatik yapabilmek üzere, literatürden de faydalanılarak bir sistem geliştirilmiştir. |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/6166 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|