DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Mechanical Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/6170

Title: Design and Analysis of a Novel Artificial Cervical Disc
Authors: Özada, Neriman (Supervisor)
Al Mahmoud, Zummurd Atef Mohammed
Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering
Keywords: Mechanical Engineering Department
Orthopedic implants Artificial Cervical Disc--Implant Surgery
Cervical Disc, Artificial Disc, FE method, Static analysis, Range of motion, Dynamic analysis
Issue Date: Jan-2019
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Al Mahmoud, Zummurd Atef Mohammed. (2019). Design and Analysis of a Novel Artificial Cervical Disc. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Artificial cervical disc plays a major role in implant surgeries, where it may work as much as the anatomical cervical disc after the replacement surgery. Therefore, designing and analyzing an artificial cervical disc became the main focus of this study. The Finite Element (FE) method was used to develop the design of artificial cervical disc between the cervical vertebra C4-C5 and to provide accurate analysis by using ABAQUS® software to determine the artificial disc response under static and dynamic loadings. The artificial cervical disc material was chosen from advanced biomaterials such as Cobalt Chrome Molybdenum (CoCrMo) and Ultra High Molecule Weight of Polyethylene (UHMWPE). Stress-strain relation, force displacement and compression were investigated under axial quasi static loading. Furthermore, in order to examine the model Range of Motion (ROM) in (axial rotation, lateral bending, and flexion/extension) moment was applied in three different directions. Moreover, another key analysis was normal mode of vibration, where, steady state dynamic and tabular amplitude was applied to investigate the effect of car accident on the artificial disc. In view of results, the maximum stress deformation was at the outer upper layer of CoCrMo, the yield strength was recorded as 170 MPa, the plastic deformation started at strain of 0.0005. As well as the failure occurs at 0.004. Coupled with displacement force distribution, the maximum deformation was in Z-direction. The moment load results showed the ROM of 5.36° and 5.89° in Flexion/extension, 7𝑜����lateral bending, and 6.7 º axial rotations under 1000 Nmm. To enhance this work, results was validated by comparing with experimental and FE based data. Dynamic analysis showed that lower frequency may have more dangerous effect than higher frequency on ligaments. Nonetheless, maximum stress with 1.975e3 MPa at the upper layer of CoCrMo provided that tabular amplitude is applied. This work presented that the newly designed artificial disc is validation based on the comparison with previously published work.
ÖZ: Yapay servikal disk protezinin, ameliyattan sonra anatomik servikal diske yakın hareket etmesi beklenmektedir. Bu nedenle, yapay bir servikal disk tasarlamak ve analiz etmek bu çalışmanın ana odağı olmuştur. Bu çalışmada, Sonlu Elemanlar (FE) yöntemi kullanılmış ve servikal vertebra C4-C5 arasındaki tasarlanan yapay servikal diskin statik ve dinamik yükler altındaki tepkisini belirlemek için ABAQUS® yazılımını kullanılmıştır. Yapay servikal disk malzemesi, Kobalt Krom Molibden (CoCrMo) ve Ultra Yüksek Molekül Polietilen Ağırlığı olan (UHMWPE) ileri biyomalzemelerden seçilmiştir. Eksenel yarı statik yükleme altında gerilme gerinme ilişkisi, kuvvet yer değiştirmesi ve sıkıştırma incelenmiştir. Ayrıca, Hareket Aralığı modelini (ROM) incelemek için (eksenel dönüş, yanal bükülme ve bükülme / uzama) üç farklı yönde moment uygulanmıştır. Bu çalışmadaki bir diğer önemli analiz, normal titreşim moduydu. Burada araba kazasının yapay disk üzerindeki etkisini araştırmak için sabit durumlu dinamik ve tabular genlik uygulandı. Sonuçlar göz önüne alındığında, maksimum stres deformasyonu CoCrMo'un dış üst katmanındaydı, ve akma dayanımı 170 MPa olarak kaydedildi. Maksimum deformasyon z yönünde olmuştur. Moment sonuçları, Flexion /ekstansiyonda 5.36 ° ve 5.89 °, 1000 Nmm altında 7º tek bükülme, ve 6.7 º eksenel dönüş göstermiştir. Bu çalışmadan çıkan sonuçlar, deneysel ve Sonlu elemanlar bazlı verilerle karşılaştırılarak doğrulanmıştır. Dinamik analiz, düşük frekansın anatomik bağlar üzerindeki yüksek frekanstan daha tehlikeli etkiye sahip olabileceğini göstermiştir. Bununla birlikte, CoCrMo'un üst katmanında 1.975e3 MPa ile maksimum stres bulunmuştur. Bu çalışma yeni tasarlanan yapay disk`in daha önce yayınlanmış çalışmalarla karşılaştırıldığında, diger çalışmalardaki yapay disklerle benzer sonuçlar verdigi doğrulanmıştır.
Description: Master of Science in Mechanical Engineering. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Neriman Özada.
URI: http://hdl.handle.net/11129/6170
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Al MahmoudZummurdAtefMohammed-Master.pdfThesis, Master3.67 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback